کد خبر: 950701
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
حزب عدالت و توسعه که به مدت بیش از یک دهه پیروز انتخابات در ترکیه بود، در انتخابات محلی که هفته گذشته برگزار شد، متحمل شکست سنگینی شد؛ شکستی که با پیشروی چشمگیر اپوزیسیون در انتخابات محلی، جایگاه رجب طیب اردوغان را متزلزل کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: حزب عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۲ در قدرت به سر می‌برد، در انتخابات محلی ۳۱ ماه مارس در آنکارا و استانبول جایگاه خود را از دست داد و شکست خورد. این حزب به نتیجه انتخابات اعتراض کرده و خواستار بازشماری آرا در این دو شهر شده است. طبق نتایج غیر رسمی اعلام شده از سوی خبرگزاری آناتولی، در استانبول «اکرم امام‌اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق با ۷۹ /۴۸ درصد به‌عنوان شهردار انتخاب شده و «بینالی ایلدیریم» نامزد حزب عدالت و توسعه با ۵۱ /۴۸ درصد آرا شکست خورد. این در حالی است که ایلدیریم برای نامزد شدن در انتخابات شهرداری استانبول، از سمت خود به عنوان رئیس پارلمان ترکیه هم استعفا کرده بود، بدین ترتیب حزب حاکم عدالت و توسعه علاوه بر شهر‌های مهم آنکارا، استانبول و ازمیر، ریاست پارلمان را نیز فعلاً از دست داده است. همچنین برای اولین بار در تاریخ ترکیه حزب کمونیست ترکیه اداره شهر تونجلی را در دست گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه قرار است چند روز آینده برنامه‌ای متشکل از اصلاحات ساختاری اعلام کند. وی امیدوار است اقتصاد ترکیه را که اکنون با تورم بالا و ارزش پولی رو به کاهش مواجه است، احیا کند.
شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر ترکیه و پیشی گرفتن اپوزیسیون ترکیه، جایگاه اردوغان را تضعیف کرده است. روزنامه انگلیسی گاردین درباره شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات محلی نوشته است: «نیرومندان شکست‌ناپذیر نیستند. در پی اعتراض حزب حاکم عدالت و توسعه موسوم به آک پارتی، خبر‌های خیره‌کننده مربوط به پیروزی اپوزیسیون ترکیه در انتخابات محلی هنوز قطعی نشده است. این خبر‌ها برای خود اپوزیسیون هم مانند دیگران حیرت‌انگیز بود. در روز‌های آینده نتایج نهایی اعلام خواهد شد. فرآیند‌های حقوقی محتمل است؛ حمله متمرکز رسانه‌ای به بیان اراده دموکراتیک با عنوان یک «کودتا در صندوق رأی»، تحت نفوذ خارجی نیز در جریان است». بر اساس گزارش گاردین، «اما هر آنچه بعداً رخ دهد، تردیدی درباره ضربه‌ای که به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از ۱۶ سال در رأس قدرت وارد شد، وجود ندارد. او براساس موفقیت خود در صندوق رأی‌گیری، بر مشروعیت حکومت خود تأکید کرده است. او بیش از هر کسی برای افزایش سهم و شخصی‌سازی این رقابت اقدام کرد. او این موضوع را «بقای ملی» نامید، مخالفان را به عنوان خائنان و تروریست‌ها ترسیم کرد و روزانه تا هشت تجمع مردمی برگزار کرد. حال مردم حکم خود را صادر کرده‌اند. گرچه اکثریت آرا به حزب حاکم رسید، اما شکست آشکار در شهر‌های بزرگ، با مشارکت مردمی ۸۴ درصدی، واضح‌ترین پیام‌ها را ارسال می‌کند». گاردین در ادامه نوشت: «براساس نتایج اولیه، آنکارا به اپوزیسیون سکولار مردم جمهوریخواه رسید. موفقیت کوچک‌تر، اما تحقیرآمیزتر آن در استانبول است که نه تنها مرکز قدرت فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می‌رود، بلکه محل تولد و سنگر اردوغان است؛ جایی که او ۲۵ سال پیش کارش را به عنوان شهردار در عرصه ملی آغاز کرد. اکنون چهره‌ای نه چندان آشنا به نام اکرم امام اوغلی خودش را به عنوان شهردار جدید اعلام کرده است، آن هم به‌رغم مخالفت حزب حاکم و از او به عنوان نامزد ریاست جمهوری بالقوه در ۲۰۲۳ یاد می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار