کد خبر: 950664
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ را به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد و قیمت انواع گوشت را نیز بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزارتومان تثبیت کرد
بهناز قاسمی
سرويس اقتصاد جوان آنلاين: پس از آشفتگی قیمت مرغ و گوشت در سال گذشته و تعطیلات نوروز، سرانجام پس از هشت ماه دولت توانست قیمت مرغ را به دست بگیرد و قیمت را از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش دهد. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله نیز تثبیت شده و بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و به این ترتیب واردات و عرضه گوشت قرمز تنظیم‌بازاری متوقف شد.

با گذشت هشت ماه از آشفتگی قیمت مرغ و گوشت و کاهش تقاضا در بازار، طی دو روز گذشته بازار خرید و فروش این دو کالا به آرامش رسید، به‌طوری‌که فروش مرغ به خرده‌فروشان و مغازه‌های مرغ‌فروشی فقط با حواله امکانپذیر است و قیمت مرغ به ۱۱۵۰۰ تومان در عمده‌فروشی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در خرده‌فروشی رسیده است. فعالان بازار مرغ از سر و سامان یافتن قیمت‌ها در میدان بهمن رضایت دارند و معتقدند که فروششان در دو روز گذشته رونق گرفته است.

همچنین صف‌های طولانی عرضه گوشت منجمد نیز جمع‌آوری و گوشت گرم تنظیم بازاری فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت بسیار محدود عرضه می‌شود. در این خصوص دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه واردات و عرضه گوشت قرمز ارزان و نصف قیمت متوقف شده است، می‌گوید: از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. عباس قبادی می‌افزاید: گوشت قرمزی که (تا روز‌های گذشته) در بازار عرضه می‌شد با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده و قیمت آن ارزان بود، اما از این پس گوشت قرمز با ارز نیمایی به کشور وارد و توزیع می‌شود.

وی تأکید می‌کند: ایران خود تولیدکننده گوشت قرمز است و حدود ۹۰ درصد نیاز کشور را تولید و تنها ۱۰ درصد آن را وارد می‌کند و مشکلی برای تأمین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد.
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه تعداد دام تولیدی در کشور زیاد و وضعیت مراتع نیز برای چرای دام مناسب است، اظهار می‌دارد: دامداران نیز دام خود را نگه داشته‌اند که پروار شود و وضعیت گوشت قرمز در کشور مناسب است و تنها ۱۰ درصد کسری موردنیاز از خارج تأمین می‌شود.

عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت گوشت قرمز

قبادی در پاسخ به اینکه آیا واردات گوشت قرمز توسط دولت و نظارت بر روند عرضه گوشت قرمز در بازار نیز منتفی شده است، می‌گوید: در زمانی که گوشت قرمز با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آن توسط شرکت پشیبانی امور دام وارد و مابقی توسط تجار و بازرگانان بخش خصوصی وارد می‌شد، اما دیگر از آن فضایی که گوشت به نصف قیمت عرضه و در فروشگاه‌ها صف ایجاد شود، فاصله گرفته‌ایم و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت گوشت قرمز است.
وی در پاسخ به اینکه قیمت گوشت قرمز شقه گوسفندی در بازار چقدر است، می‌گوید: گوشت به‌وفور در بازار وجود دارد و قیمت آن در قصابی و توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نحوه تعیین قیمت آن مانند سایر کالا‌ها نظیر چای و شیرینی است.
قبادی تأکید می‌کند که در یک مقطعی بازار گوشت قرمز به مشکل خورده بود و دولت به همین خاطر مداخله کرد، اما در شرایط فعلی بازار قیمت خود را تنظیم می‌کند.

دولت نباید بازار را رها کند

برخلاف نظر دبیر ستاد تنظیم بازار فعالان بازار گوشت معتقدند که نباید قیمت‌ها آزاد‌سازی و تعیین قیمت به عرضه و تقاضا در بازار منوط شود؛ چراکه کمتر از یک ماه تا ماه مبارک رمضان باقی مانده و با افزایش تقاضا در بازار، بیم آن می‌رود که مانند ماه‌های گذشته قیمت‌ها افزایش یابد.

تضامین برخی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی جعلی است

همزمان با بازگشت آرامش به بازار مرغ و گوشت و تصمیم وزارت جهادکشاورزی مبنی بر توقف واردات گوشت منجمد با ارز دولتی، برخی از نمایندگان مجلس موضوع تحقیق و تفحص از وزارت جهادکشاورزی در زمینه‌های واردات محصولات کشاورزی و گوشت قرمز با ارز دولتی و تنظیم بازار را مطرح می‌کنند و معتقدند که برخی از واردکنندگان محصولات کشاورزی ارز‌های ارزان قیمتی را که دریافت کرده‌اند به دولت بازنگردانده‌اند و تضامین بانکی و ملکی آن‌ها نیز جعلی بوده است.

در این خصوص جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه متأسفانه وزارت جهاد‌کشاورزی در زمینه واردات دچار مشکلات بسیار زیاد قانونی و فراقانونی است، می‌گوید: رانت‌های گسترده‌ای در واردات محصولات کشاورزی شامل ذرت، سویا و گوشت قرمز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه تعدادی از معاونان وزارت جهاد‌کشاورزی دارای شرکت‌هایی هستند یا در هیئت مدیره برخی شرکت‌ها عضویت دارند و به صورت صوری افرادی را معرفی کرده‌اند، می‌گوید: این معاونان وزارت جهاد‌کشاورزی از یکسو مجوز صادر و از سوی دیگر محصولاتی را وارد می‌کنند.
جلال محمودزاده می‌افزاید: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور نیز این پرونده‌ها را تأیید کرده‌اند و با مشاهده اینگونه تخلفات تصمیم به اجرای تحقیق و تفحص از وزارت جهاد‌کشاورزی گرفته شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
با چه رویی میگین مرغ و ارزون کردین؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
قیمتا تا دلشون میخواد میبرن بالا مثلا گوشت کیلو 60بردن تا دویست حالا اوردن رو 100بعد میگن ارزون کردیم در هر ماه نگاه میکنن مردم چی رو زیاد میخرن گرون میکنن ی کم ب حالا طبقه پایین رحم نمیکنن ماشا...خودش در پول غرقن گرونی براشون معنی نداره این دنیا میگذره اون دنیا از خدا جواب بگیرن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار