کد خبر: 950661
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵
شرایط ایران طوری شده که تا اسم سامانه بارشی و ابر و باران به میان می‌آید، همه تنشان می‌لرزد و فکر می‌کنند سیلی دیگر در راه است. انگار نه انگار که تا همین چند ماه پیش با ذره بین در آسمان به دنبال ابری می‌گشتیم و دعا و نماز که بارانی ببارد...
محمدرضا هاديلو
سرويس ايران جوان آنلاين: شرایط ایران طوری شده که تا اسم سامانه بارشی و ابر و باران به میان می‌آید، همه تنشان می‌لرزد و فکر می‌کنند سیلی دیگر در راه است. انگار نه انگار که تا همین چند ماه پیش با ذره بین در آسمان به دنبال ابری می‌گشتیم و دعا و نماز که بارانی ببارد و رحمت الهی شامل سرزمینی شود که بیش از دو دهه خشکسالی سختی را تجربه کرده بود. اگر تخریب ناشی از سیلاب‌ها که بیشتر در بستر و حاشیه رودخانه‌هایی که مورد تجاوز و دست‌اندازی انسان‌ها قرار گرفته بودند و کم هم نبودند را کنار بگذاریم، نزولات آسمانی طی هفته‌های اخیر برکات بی‌شماری به همراه داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به سیراب شدن زمین‌های کشاورزی و به خصوص زمین‌های دیمی و بالا آمدن آب تالاب‌ها و جاری شدن رودخانه‌ها اشاره کرد. تالاب‌هایی مثل گاوخونی و هورالعظیم و انزلی و هامون جزو تالاب‌هایی هستند که حالا روز‌های خوشی را برای ساکنان حریم و پرندگان و موجودات زنده خود به همراه دارند.

تالاب هورالعظیم در استان خوزستان از جمله تالاب‌هایی است که در سال گذشته اخبار ناگوار زیادی در مورد آن منتشر می‌شد. از کم آبی و مهاجرت پرندگانش گرفته تا آتش سوزی‌هایی که به تعطیلی شهرستان‌های اطرافش هم منتهی شد. اما حالا همین تالاب با آبگیری ۲ میلیارد متر مکعبی خود در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

تالاب غرق در آب

بعد از اینکه سیل به خوزستان رسید، بخش زیادی از آب‌ها به سمت هورالعظیم هدایت شد تا وارد این تالاب شود. یعنی زمانی که رودخانه کرخه طغیان کرد، سه شاخه اصلی و ۱۰ شاخه فرعی این رودخانه وارد هورالعظیم شد. به طوری که تا کنون بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب وارد آن شده است. براساس گزارش‌ها ورودی آب از رودخانه کرخه به هورالعظیم ۵۷۰ متر مکعب در ثانیه است و در همین رابطه مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان معتقد است با توجه به اینکه «دبی» رودخانه کرخه که به تازگی رهاسازی شده ۲۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است، پیش‌بینی می‌شود با احتساب مقدار آبی که در مسیر، در دشت پخش می‌شود، در روز‌های آینده جریان آب با سرعت ۱۳۰۰ متر مکعب در ثانیه به تالاب هورالعظیم برسد. احمدرضا لاهیجان‌زاده با تأکید بر اینکه هورالعظیم به لحاظ آبگیری در وضعیت نرمال است، می‌گوید: «از آنجا که تالاب ظرفیت پذیرش این حجم آب را به طور ناگهانی ندارد به ویژه در حوضچه شماره یک و بخشی از حوضچه شماره دو که ورودی رودخانه به تالاب است بیش از حد ظرفیت پذیرش آب وجود دارد، آب به سمت عراق هدایت و همه دریچه‌های ارتباطی بین ایران و عراق یا همان دایک‌های مرزی بازگشایی شده است. این دریچه‌ها می‌تواند حجم زیادی از آب را به بخش عراقی انتقال دهد.»

حقابه هور العظیم تضمین شد

بعد از بارش‌های اخیر ذخیره‌سازی آب در سد کرخه به ۶ میلیارد متر مکعب رسید. این در شرایطی است که معمولاً بیش از ۷/۴ میلیارد متر مکعب، اجازه آبگیری در سد کرخه داده نمی‌شد و ۲/۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت نهایی آن است. حالا و به خاطر وضعیتی که به وجود آمده است تا ۶ میلیارد متر مکعب هم اجازه آبگیری در این سد داده شده است. بنابر این و با وجود این میزان آب پشت سد کرخه بعد از فروکش کردن سیلاب‌ها می‌توان امیدوار بود که حق‌آبه هورالعظیم حداقل تا دو سال آینده تضمین می‌شود. تضمینی که حتی اگر بارشی هم رخ ندهد، قابل اجراست. مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه همه راه‌های ارتباطی بین مخازن هورالعظیم از شماره یک تا پنج باز شده است تا آب وارد شده در کل هورالعظیم پخش شود، در مورد موانع موجود در تالاب می‌گوید: «موانع عمدتاً جاده‌های دسترسی داخل تالاب است که بخشی از آن‌ها مربوط به زمان جنگ تحمیلی و بخشی هم مربوط به فعالیت‌های نفتی است البته از حدود سه سال پیش حدود ۲۳۰ کالورت یا زیرآبگذر به همراه ۳۹ پل در این جاده‌ها احداث شده و تا حد امکان ارتباطات آبی برقرار شده است، اما تالاب همچنان به راه‌های ارتباطی بیشتر نیاز دارد.» لاهیجان‌زاده تأکید می‌کند: «یکپارچه‌سازی تالاب هورالعظیم باید در دستور کار قرار گیرد. به همین علت لازم است یک طرح جامع برای بازگشایی مسیر‌ها تهیه و بر اساس آن همه ارتباطات بین مخازن تالاب به طور یکسان برقرار شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار