کد خبر: 950542
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
دولت افغانستان با مشارکت در نشست‌های آشتی با طالبان که ۱۴ تا ۱۵ آوریل در دوحه برگزار می‌شود، موافقت کرده است. در اقدامی دیگر دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان ساکنان قلمرو طالبان را به نشست لویه جرگه مشورتی که قرار است ماه جاری برای بررسی راه‌های صلح برگزار شود، فراخواند تا در مجموع فعلاً افق صلح با طالبان در این کشور جنگ‌زده روشن‌تر بنماید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مسکو اوایل فوریه میزبان نشست آشتی طرف‌ها و سیاستمداران برجسته افغانستان با طالبان بود، اما دولت افغانستان در آن شرکت نداشت. دولت افغانستان فهرست ۲۲ نفری از افرادی که قرار است برای مذاکرات صلح با طالبان دیدار کنند و فهرستی ۳۷ نفری از اعضای شورای صلح را برای مذاکرات روز‌های ۱۴ و ۱۵ آوریل در دوحه پایتخت قطر ارائه کرده است. «حامد کرزای» رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی، «عبدالله سلام رحیمی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور افغانستان، «یونس قانونی» کاندیدای معاونت ریاست جمهوری و «رنگین دادفر اسپانتا» مشاور امنیت ملی سابق از جمله افرادی هستند که برای مذاکره با طالبان و همچنین نشست قطر معرفی شده‌اند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در نشستی اعلام کرد که این هیئت نمایندگان پس از مشورت‌های طولانی تشکیل شد که شامل لایه‌های مختلف جامعه است. وی افزود: باعث افتخار است که اعلام کنم این جلسه نتیجه دو ماه مذاکرات و مشاوره است، همه مردم این کشور درباره صلح هم عقیده هستند.

اتهام زنی امریکا به دولت
این موضوع در حالی است که نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان، ضمن متهم کردن دولت کابل به کوتاهی در تشکیل تیم فراگیر به منظور مذاکره با طالبان مدعی شد که دولت وحدت اجرایی مسئول تأخیر در روند صلح است. «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه امریکا، در مصاحبه با یک رسانه محلی افغان گفت: «طالبان یک نماینده واجد شرایط برای حضور در مذاکرات صلح انتخاب کرده، اما دولت کابل طی شش ماه گذشته قادر به تشکیل یک تیم فراگیر برای مذاکرات نبوده است. جنگ افغانستان هنوز ادامه دارد و من از دولت افغانستان می‌خواهم در اسرع وقت هیئت نمایندگان خود را معرفی کند.»
خلیل‌زاد شک و تردید کابل در مورد او و دولت ایالات متحده در روند صلح را رد کرد و گفت که دولت افغانستان نباید به نقش امریکا در روند صلح شک کند، زیرا تنها هدف واشنگتن همکاری با کابل برای دستیابی به صلح است.

فراخوان ساکنان قلمرو طالبان به لویه جرگه
به گزارش روزنامه افغانستان‌تایمز دولت افغانستان از نمایندگان مردم سراسر کشور دعوت کرد برای مشورت در روند صلح افغانستان در نشست لویه‌جرگه که روز ۲۹ آوریل برگزار خواهد شد، شرکت کنند. در همین ارتباط محمد عمر داودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان روز یک شنبه در گفت: وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی مشارکت نمایندگان داخلی و خارجی افغان در لویه‌جرگه را ضروری می‌داند، اظهار داشت: «ما از طالبان درخواست می‌کنیم افرادی را که در مناطق تحت کنترل این گروه زندگی می‌کنند از شرکت در لویه‌جرگه محروم نکند و به آن‌ها اجازه دهد نمایندگان خود را برای شرکت در لویه جرگه انتخاب کنند.»
نشست لویه‌جرگه مشورتی با حضور ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نمایندگان مردم افغانستان به مدت سه روز برگزار می‌شود.

احضار دیپلمات پاکستان
در شرایطی که تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان دوباره بالا گرفته است، دولت کابل یک دیپلمات پاکستانی را برای ادای توضیحاتی درباره سخنان اخیر عمران خان در مورد مذاکرات صلح افغان‌ها احضار کرد. به گزارش رویترز، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در پیامی توئیتری نوشت، وزارتخانه مذکور این دیپلمات پاکستانی را برای ادای توضیحاتی که «مداخله آشکار» در امور افغانستان به شمار می‌رود، احضار کرده است. این چهارمین بار طی یک ماه و نیم گذشته است که کابل خواستار شفاف‌سازی اسلام‌آباد درباره سخنان مرتبط با مذاکرات صلح می‌شود که هدفش پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان است. افغانستان در اواخر مارس سفیر خودش را بابت سخنان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه تشکیل دولت موقت در افغانستان می‌تواند مذاکرات صلح میان مقام‌های امریکا و طالبان را تسهیل کند، فراخواند. این سفیر اندکی پس از آنکه پاکستان مدعی شد که سخنان عمران خان بد تفسیر شده است، به محل کارش بازگشت. عمران خان جمعه بار دیگر در یک تجمع مردمی با اشاره به این مسئله تأکید کرد، سخنان قبلی‌اش یک «توصیه برادرانه» بوده است. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در پیامش نوشت: از نظر افغانستان اظهارات اخیر عمران خان مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان است و سخنان نخست‌وزیر پاکستان از بازگشت او به موضع قبلی‌اش حکایت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار