کد خبر: 950539
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
همه نشانه‌ها حاکی است که دولت‌های غربی به‌رغم بیانیه کاغذی محکومیت حمله به طرابلس، شمارش معکوس برای تسلط ژنرال خلیفه حفتر بر طرابلس را شروع کرده‌اند، حاکمی که به نوشته روزنامه گاردین «کپی برابر اصل حکومت عبدالفتاح سیسی در مصر» خواهد بود. در حالی که خلیفه حفتر پشت دروازه‌های طرابلس جنگ زمینی و هوایی تمام‌عیاری مقابل دولت توافق ملی لیبی فایز السراج به راه انداخته، امریکا دیروز اعلام کرد «به‌طور موقت» نظامیانش را از غرب لیبی خارج می‌کند؛ تحولی که زمینه کنترل نیرو‌های حفتر بر طرابلس را فراهم می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» دو روز بعد از بیانیه شورای امنیت علیه اقدام نظامی در لیبی، جنگ پشت دروازه‌های طرابلس تشدید شده است. دیروز برای اولین بار، نیرو‌های خلیفه حفتر، ژنرال تحت بیرق «ارتش ملی لیبی» با هواپیما‌های جنگی به منطقه اطراف فرودگاه بین‌المللی طرابلس حمله کردند، حملاتی که تغییری قابل توجه در موازنه جنگی در لیبی به حساب می‌آید. نیرو‌های خلیفه حفتر روز جمعه برای ساعاتی فرودگاه طرابلس را تحت کنترل گرفتند، ولی نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی روز شنبه اعلام کردند که مجدداً فرودگاه طرابلس را از نظامیان حفتر بازپس گرفته‌اند، ولی دیروز صبح مجدداً اعلام شد که نیرو‌های حفتر فرودگاه طرابلس را به دست گرفته‌اند. دفتر رسانه‌ای حفتر روز یک شنبه در متنی که در اینترنت منتشر کرد با اعلام اینکه «ما در قلب فرودگاه طرابلس ایستاده‌ایم» گفت که کنترل کامل این فرودگاه را در دست دارد و از تأسیسات آن حفاظت می‌کند. فایز السراج در یک سخنرانی تلویزیونی، ژنرال حفتر را متهم کرد که علیه دولت قانونی لیبی دست به کودتا زده و تأکید کرد که با قدرت از پایتخت دفاع خواهد کرد. نشست نه‌چندان جدی جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل که به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله به طرابلس بسنده کرد نشان داد که قدرت‌های غربی به طور ضمنی از حمله نیرو‌های تحت فرمان ژنرال حفتر به طرابلس حمایت می‌کنند. در تحولی تأمل‌برانگیزتر که دیروز اتفاق افتاد، فرماندهی نظامی امریکا در آفریقا (آفریکام) روز یک‌شنبه اعلام کرد نیرو‌ها و کارمندان خارجی خود را از لیبی از طریق دریا خارج می‌کند. توماس والدهاوزر، سخنگوی فرماندهی نظامی امریکا در آفریقا در بیانیه‌ای گفته که واقعیات امنیتی در لیبی اوضاع این کشور را بسیار پیچیده کرد و اینکه چه رخ خواهد داد غیرقابل پیش‌بینی است. در بیانیه آفریکام در عین حال تأکید شده که امریکا این سربازان را «به صورت موقت» و با توجه به شرایط امنیتی از طرابلس لیبی خارج کرده و «امکانپذیری تجدید حضور نظامی را در زمان مناسب بررسی می‌کند.»‌خروج موقت امریکا از غرب لیبی و احتمال بازگشت مجدد امریکا، بزرگ‌ترین سیگنالی است که از حمایت تلویحی کاخ سفید از کنترل خلیفه حفتر بر طرابلس حکایت دارد.

حمایت فرانسه، عربستان و امارات و دیگران
با تشدید بحران و تشدید بدبینی دولت مرکزی مستقر در طرابلس به نیات واقعی دولت‌های غربی درباره ژنرال خلیفه حفتر، شبکه خبری الجزیره گزارش کرد که سفیر فرانسه در طرابلس از سوی دولت وفاق ملی احضار و مراتب اعتراض دولت لیبی به حمایت فرانسه از حفتر به سفیر این کشور ابلاغ شده است. این در حالی است که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه گفته بود که در لیبی پیروزی نظامی وجود نخواهد داشت و از ژنرال خلیفه حفتر خواست از روند سازمان ملل متحد حمایت کند. روزنامه گاردین دیروز در گزارشی با ابراز تردید درباره نیات واقعی طرف‌های غربی در جنگ لیبی نوشت: برخی از طرف‌های غربی نمی‌خواهند سد راه فرمانده نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای رسیدن به قدرت در این کشور شوند. به نوشته گاردین، حفتر پس از گذشت ۵۰ سال از شکل‌گیری سیاست در لیبی هم اکنون بیش از پیش در آستانه تصرف طرابلس و تحمیل حکومت نظامی بر این کشور قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: لیبی امروز به دو قسمت تقسیم شده است؛ یک گروه در شرق که از حفتر حمایت می‌کند و گروه دیگر نیز در طرابلس و غرب که حامی دولت توافق ملی لیبی به ریاست فایز السراج است و حالا این امکان وجود دارد که لیبی پس از گذشت هشت سال از سقوط رژیم معمر قذافی (دیکتاتور سابق این کشور) تحت سلطه یک حکومت دیکتاتوری دیگر قرار بگیرد که کپی برابر اصل حکومت عبدالفتاح سیسی در مصر است.
روزنامه رأی‌الیوم نیز در سرمقاله خود نوشت: «جنگی که مجدداً در لیبی آغاز شده بین نیرو‌های «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر و دولت توافق ملی لیبی با ریاست فایز السراج نیست بلکه میان شبکه الجزیره به عنوان نماینده ائتلاف قطر و ترکیه و شبکه العربیه حامی حفتر و نماینده ائتلاف ضد قطری با مشارکت مصر، عربستان، امارات و بحرین است. رأی‌الیوم نوشته که حفتر در زمان بسیار حساسی این عملیات را شروع کرد. او به چراغ سبز کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس مثل عربستان، امارات و مصر که قبل از آغاز عملیاتش به آنجا سفر کرده بود، دست یافت. همچنین کشور‌هایی مثل روسیه، فرانسه و امریکا که تمایل خود را به پایان آشوب در این کشور آفریقایی که بهای مداخله ناتو را می‌پردازد، پنهان نمی‌کنند، به حفتر چراغ سبز نشان دادند. حمایت نظامی و سیاسی از سوی مثلث امارات، عربستان و مصر از نیرو‌های ارتش ملی لیبی به رهبری حفتر در طول هفت سال گذشته متوقف نشده است. این کشور‌ها تانک، خودرو‌های نظامی و تجهیزات جنگی از قبیل: جنگنده‌ها به همراه ده‌ها میلیارد دلار به نیرو‌های حفتر داده‌اند. به نوشته این روزنامه، تعیین ساعت صفر برای حمله به طرابلس در زمانی صورت گرفته که قطر از محاصره رنج می‌برد و در ترکیه محبوبیت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور که حامی واقعی دولت السراج است کاهش یافته و کشورش در بحران اقتصادی غرق شده است؛ بحرانی که ممکن است در سایه اختلافات این کشور با امریکا به دلیل معامله موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه وخیم‌تر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار