کد خبر: 950535
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
سال ۹۷ سال بسیار سخت و سالی استثنایی پس از انقلاب اسلامی بود و حتی دشمن برای به هم زدن بازار ارز در آغاز سال برنامه داشت که آن را خنثی کردیم، به نحوی که در روز‌های اخیر فروشنده ارز‌های خارجی ۱۰ برابرخریداران در بازار بوده‌اند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دیدار سالانه با اهالی رسانه از برنامه‌ریزی دشمنان به خصوص در کشور‌های همسایه برای برهم‌زدن بازار ارز خبر داد و گفت: برای این حمله‌ها پاتک‌هایی طراحی می‌کنیم که اگر به اطلاع مردم نمی‌رسد برای سوء‌استفاده احتمالی دشمنان است. وی ادامه داد: دشمن جنگ روانی به راه انداخته‌بود،، اما توانستیم جلوی به هم ریختن اقتصاد را بگیریم، می‌دانم فشار اقتصادی به مردم به‌ویژه طبقه متوسط در حوزه تورم و رانت‌خواری برخی در کالا‌های اساسی وارد شد، اما آن‌ها برنامه‌ریزی‌های بیشتری داشتند و همین که از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کردیم، موفقیت بزرگی بود. همتی ادامه داد: در هفته‌های نخست که وارد بانک مرکزی شدم کار‌ها سخت بود، صرافی‌ها تعطیل بود و باید راه‌اندازی می‌کردیم و همچنین ذخایر ارزی باید کنترل می‌شد.

فشار‌ها به تدریج کاهش پیدا می‌کند
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این مدت من هیچ‌گاه درباره نرخ ارز اظهارنظر نکردم، ولی با توجه به مدیریت عملیات‌های روانی و کاهش انتظارات روانی در سال جدید امیدوارم که نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد و مطمئنم که آینده بهتر خواهد شد و فشار‌ها به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه شرایط در آینده بهتر خواهد شد، اظهار داشت: برای عملیات روانی و تلاش دشمن برای برهم زدن بازار ارز همواره برنامه‌ریزی داریم و در قالب پاتک عملیات آن‌ها را خنثی می‌کنیم، اما اینکه اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم به این خاطر است که دشمن از این اطلاعات سوء‌استفاده می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: شک نکنید که دشمنان برای بر‌هم‌زدن بازار پول و ارز برنامه دارند، دشمنان نرخ‌هایی را می‌گفتند که حتی برخی مسئولان هم باور کرده بودند. همتی ادامه داد: برای بازار ارز باید سایر بخش‌های اقتصادی هم با بانک مرکزی هماهنگ باشد، بر‌خی معتقدند ارز باید در خدمت اقتصاد باشد، ولی من معتقدم وقتی هدف دشمن به هم زدن بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی باشد، باید همه به کمک بانک مرکزی بیایند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: آن‌ها دنبال این بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، کارشان را به نتیجه برسانند و حتی اعلام هم کردند، اما نتیجه‌بخش نبود. همتی تصریح کرد: گزارش‌های محرمانه‌ای از کشور‌های همسایه می‌رسد که دشمنان برای به هم زدن بازار ارز برنامه‌ریزی دارند و مطلعم که از همین ابتدای سال چند برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا رؤسای بانک مرکزی مرتب در رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند، گفت: البته بانک‌های مرکزی همچون ما درگیر موضوعات مختلفی، چون ارز، واگذاری دارایی بانک‌ها، نقدینگی و دیگر مباحث نیستند. رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داد که دشمنان نمی‌توانند در رسیدن به اهدافشان موفق شوند. همتی اظهار داشت: نباید درگیر فضاسازی سایت‌ها و دلال‌ها بشویم، همین دیروز در کانال‌ها نرخ ۱۳هزارو۶۰۰ تومان اعلام می‌کردند، اما هیچ‌کس خریدار نبود، اما در صرافی‌های ما خرید ارز با نرخ ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان ۱۰ برابر بیشتر از فروش آن بود.

برنامه برای بانک‌های ناتراز
وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق درباره ادغام بانک‌های نظامی افزود: بانک‌های ناتراز زیاد داریم که برایشان برنامه داریم، اما سعی می‌شود به تدریج اجرایی شود که مشکلی پیش نیاید. رئیس کل بانک مرکزی درباره نقدینگی با تأکید بر اینکه نقدینگی در ایران ناشی از سود سپرده‌ها و تسهیلات است، گفت: این نقدینگی همگی الکترونیکی و حسابداری است و این نقدینگی در بازار نیست. با این حال به طور متوسط با نرخ سود در حدود ۲۰ درصد سالانه نقدینگی حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، بنابراین برای کاهش رشد نقدینگی باید نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در قالب سپرده‌ها و دارایی‌ها در بانک‌ها قفل شده‌است، گفت: برای آزادسازی نقدینگی باید دارایی بانک‌ها فروخته و شرکت‌داری آن‌ها کم شود. وی با بیان اینکه نقدینگی را نمی‌توان هدایت کرد و مثل مهمان به او گفت: اینجا برو و آنجا برو گفت: نقدینگی به طور طبیعی جایی می‌رود که بازدهی خوبی داشته باشد، در شرایط کنونی باید برای تعدیل نرخ‌های بانکی تلاش کنیم. رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از برنامه‌های بانک مرکزی را جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی دانست. همتی گفت: نکته مهمی که امسال اجرا می‌کنیم سیاست باز پولی است تا نرخ سود را در کانالی تعیین کنیم که بانک‌ها در آن چارچوب حرکت کنند و این موضوع در اولین دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجتبی امینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
سلام خسته نباشید
سرتیتر با متن هم راستا نیست
عمو حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
2
اگر فروشندگان ارز ۱۰ برابر خریداران شده‌اند پس چرا قیمت ارز هر روز بیشتر میشود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار