کد خبر: 950534
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
با شکست دانشگاه‌های پرینستون، هاروارد و آکسفورد اتفاق افتاد
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی (ICPC) لهستان و با پشت سر گذاشتن غول‌های برنامه‌نویسی جهانی، موفق به کسب مدال برنز شدند و با قرارگیری در صدر تیم‌های غرب آسیا، عنوان قهرمانی منطقه خاورمیانه را هم به خود اختصاص دادند.
عليرضا سزاوار
 سرویس جامعه جوان آنلاین: تیم دانشجویان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف متشکل از محمدمهدی شکری، سیدپارسا میرطاهری و علی بهجتی که پس از ۱۸سال موفق شدند در مسابقات جهانی ICPC مدال برنز این مسابقات را کسب کنند.

رقابت میان ۱۷ هزار تیم
مسابقات جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی، معتبرترین مسابقه برنامه‌نویسی در سطح جهان و به‌عنوان المپیک برنامه‌نویسان شناخته می‌شود که مرحله نهایی مسابقه جهانی، امسال طی روز‌های ۱۱تا ۱۶فروردین ۱۳۹۸ در کشور پرتغال برگزار شد و ۱۳۵تیم برتر جهان پس از طی رقابت‌های منطقه‌ای از بین بیش از ۱۷هزار تیم از ۳ هزار و ۲۰۰ دانشگاه مختلف به این مسابقه راه پیدا کردند.
در مرحله نهایی این مسابقات، تیم دانشگاه صنعتی شریف موفق شد با پشت سر گذاشتن رقبای قدرتمندی همچون دانشگاه‌های پرینستون، هاروارد، آکسفورد، سن‌پترزبورگ، استنفورد و CMU به جمع ۱۰ تیم برتر مسابقه بپیوندد و مدال برنز این مسابقات را از آن خود کنند.

زیر ذره‌بین کمپانی‌های بزرگ
در تیم برنامه‌نویسان کشورمان، حمید ضرابی‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر به عنوان سرپرست و مربی تیم، امیر کیوان محتشمی از اعضای تیم سال گذشته به عنوان مربی دوم، این تیم را همراهی کردند.
مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشجویی همه ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات برنامه‌نویسی در سطح جهان برگزار می‌شود. این مسابقات از سوی انجمن جهانی ماشین‌های محاسب و با پشتیبانی شرکت‌های بزرگی، چون IBM برگزار و با نام ACM- ICPC خوانده می‌شود. این مسابقات در ایران به اختصار به مسابقات‌ای‌سی‌ام معروف است. تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات، دانشجویان دانشگاه‌های سرتاسر جهان هستند که ابتدا در مسابقات منطقه‌ای شرکت و سپس تیم‌های برگزیده جواز حضور در فینال را کسب می‌کنند. مسابقه فینال معمولاً در اوایل بهار هر سال برگزار می‌شود.

ایران همیشه میزبان
مسابقات منطقه‌ای غرب آسیا از سال ۱۳۷۸ تاکنون (به جز سال۱۳۹۰) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده که مسئولیت این مسابقات بر عهده محمد قدسی است.
محمد قدسی، استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست مسابقه بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشجویی و یکی از بنیانگذاران انجمن کامپیوتر ایران است؛ این استاد دانشگاه حدود دو دهه سرپرست کمیته ملی المپیاد کامپیوتر ایران و سرپرست تیم اعزامی ایران به المپیاد بین‌المللی کامپیوتر بوده است. مسابقه منطقه‌ای غرب آسیا عموماً در اواخر پاییز هر سال برگزار می‌شود.

پایان ۱۸ سال ناکامی
در سال‌های اخیر تیم‌های برنامه‌نویسی کشورمان موفق به کسب رتبه‌های برتر و حضور در المپیاد‌های جهانی نمی‌شدند. در ۱۸ سال اخیر هم که بعضاً به مراحل جهانی رسیده بودند، موفق به کسب مدال نشدند.
در چنین مسابقاتی علاوه بر تسلط بر یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سی، سی پلاس‌پلاس یا پایتون (البته تضمین نمی‌شود تمام سؤال‌ها به وسیله پایتون قابل حل باشند) مباحثی نظیر طراحی الگوریتم و ساختمان داده‌ها بسیار تأثیرگذار هستند. مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشجویی یک مسابقه تیمی است. قوانین موجود بیان می‌کنند که هر تیم باید شامل سه نفر باشد. شرکت‌کنندگان باید در دانشگاه مشغول به تحصیل باشند و کمتر از پنج سال سابقه حضور در دانشگاه داشته باشند. دانشجویانی که دو بار در مرحله جهانی حضور داشته‌اند نیز نمی‌توانند در مسابقه شرکت کنند. مدت مسابقه پنج ساعت و تعداد سؤالاتی معمولاً بین هشت تا ۱۲ سؤال است.

تهرانی‌ها و شریفی‌ها در لهستان
تیم‌ها که تنها یک رایانه در اختیار دارند، باید جواب‌های خود را در قالب کد‌های سی، سی پلاس‌پلاس، پایتون یا جاوا به سیستم داوری خودکار ارسال کنند. سپس برنامه‌های ارسالی توسط داده‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. اگر برنامه‌ای نتواند در مقابل تمام داده‌ها پاسخ درستی بدهد، مورد قبول قرار نمی‌گیرد و تیم با احتساب جریمه می‌تواند برنامه دیگری را ارسال کند.
تیمی برنده است که بیشترین تعداد سؤال‌ها را به درستی در کمترین زمان حل کند؛ رتبه‌بندی تیم‌ها برای دریافت مدال و جوایز ضروری است و رتبه تیم با توجه به زمان سپری شده در هر مرحله برای ارسال پاسخ درست ارسال شده، تعریف می‌شود.
تیم‌های دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران با برتری در سیزدهمین دوره مسابقات منطقه‌ای برنامه‌نویسی دانشجویی ACM در منطقه غرب آسیا به مرحله نهایی مسابقات که در لهستان برگزار شد راه یافتند که در این مسابقات در دنیا و با پشت‌سر گذاشتن غول‌های برنامه‌نویسی، مقام سوم را کسب کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار