کد خبر: 950532
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
«وضعیت سد‌های خوزستان مطلوب است و این شایعات درباره ترک‌خوردن سد کرخه، دز و امثال آن کاملاً کذب است.» معاون سیاسی- امنیتی استانداری خوزستان با بیان این مطلب افزود: «حجم زیادی از آب، پشت سد‌ها ذخیره شده که با توجه به این وضعیت بارش‌ها خروجی دریچه‌های سد را تنظیم می‌کنند. البته افزایش خروجی‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مناطقی زیر آب می‌روند.»
زهرا چيذری
 سرویس جامعه جوان آنلاین: مردم روستا‌هایی که در خطر فرورفتن در آب هستند، نگران احشامشان هستند و نمی‌توانند از دار و ندارشان دل بکنند. سوسنگرد هم یکی از شهر‌هایی است که قرار است زیر آب برود، درست شبیه اکثر روستا‌های دشت آزادگان که دیشب به زیر آب رفتند. به همین جهت استاندار خوزستان دستور تخلیه چهار شهر سوسنگرد به همراه روستا‌ها را صادر کرده است. از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۱۸۲روستا به صورت کلی و جزیی در سطح این استان تخلیه شده‌اند که از این تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. مردم مناطق سیل‌زده فقط با آوارگی و خسارات مالی مواجه نیستند، اگرچه وزیر بهداشت گزارش داده حتی یک مورد بیماری عفونی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده، اما برخی پزشکان و کارشناسان سلامت درباره خطراتی نظیر بیماری‌های گوارش، پوست و گزیدگی در مناطق سیل‌زده هشدار می‌دهند.
طبق گزارش مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی امروز تقریباً تا اواخر وقت برای استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و شمال سمنان بارش باران به همراه رگبار و رعد و برق پیش‌بینی‌می‌شود و از نیمه شب به بعد این سامانه از خراسان عبور می‌کند. احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها در این استان‌ها وجود دارد؛ البته بارش‌های شدید فردا در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی رخ می‌دهد. برای استان گلستان هم بارش باران پیش‌بینی می‌شود و بارش‌ها باعث افزایش سطح آب رودخانه‌ها و حجم روان‌آب‌ها می‌شود. احد وظیفه می‌افزاید: «بارندگی در خوزستان از امروز بعد از ظهر قطع می‌شود و تا شنبه هفته آینده برای این استان بارش چندانی پیش‌بینی نمی‌شود. البته هوای بهاری است و در این فصل نمی‌توان با اطمینان کامل درباره شرایط جوی صحبت کرد.»

اردوگاه‌هایی برای اسکان اضطراری
اما کاهش بارش‌ها به معنای پایان خطر زیر آب رفتن شهر‌ها و روستا‌های خوزستان نیست. مردم شهر‌ها و روستا‌های دیار صبور مقاومت باید این مناطق را تخلیه کنند. برای اسکان اضطراری شهروندان حمیدیه اردوگاه‌های شهید غلامی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه (ع) در نظر گرفته شده و همچنین برای اسکان اضطراری مردم بستان پادگان میشداغ و برای مردم سوسنگرد پادگان‌های ۴۱ ثارالله، شهید حبیب‌الهی، شهید مسعودیان و سالن ورزشی خانه جوان، ناصرخسرو، مجموعه قدس، مجموعه تختی شهرستان اهواز و پادگان شهدای هویزه تعیین شده است. محل اسکان اضطراری مردم رفیع نیز سالن ورزشی و ۱۲۰کلاس در مدارس شهرستان هویزه اعلام شده است.

هشدار درباره شیوع بیماری‌های عفونی
شیوع بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده نگرانی جدی دیگری است که مردم این مناطق را تهدید می‌کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت با تأکید بر فعالیت‌های حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های واگیر در منطقه تصریح کرد: «در هر جای دنیا، وقتی با چنین گستره آب گرفتگی روبه‌رو می‌شوند، حداقل با یک مورد بیماری عفونی مواجه می‌شوند، اما با تلاش‌های همکاران ما، حتی یک مورد بیماری اسهال یا مشکلات پوستی که معمولاً در چنین بلایایی اتفاق می‌افتد، دیده نشده است.»
با وجود این هشدار‌ها شیوع بیماری‌های عفونی در این مناطق جدی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه تاکنون موردی از وبا در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است، از مردم آق‌قلا خواست به دلیل آلودگی از استفاده آب موجود در آب انبار‌ها خودداری کنند. وی از مردم خواست تا اگر فردی دچار بیحالی، اسهال، استفراغ و تب و لرز شد، هرچه سریع‌تر این فرد را به مراکز درمانی انتقال دهند.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم نسبت به خطراتی که سلامت هموطنان سیل‌زده را تهدید می‌کند، هشدار داد. به گفته ایرج خسرونیا به دنبال وقوع سیلاب، شاهد شایع‌شدن بیماری‌های دستگاه گوارش، پوست و همچنین مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی هستیم چراکه با نفوذ آب به لانه مارها، این جانور از لانه خود خارج شده و خطراتی برای ساکنان آن مناطق ایجاد می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه هم روزگذشته در بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان با بیان اینکه از همان ابتدای سیل سازمان بازرسی برای آسیب‌شناسی علل وقوع سیل بسیج شد، گفت: «از دولتی‌ها، مردم و فعالان حوزه محیط‌زیست می‌خواهیم در این موضوع به ما کمک کنند تا بار دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.»
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال شکایت‌های مردمی درباره سیل اخیر به این کمیسیون خبر داد. به گفته داوود محمدی این شکایت‌ها بیشتر درباره قصور‌ها، عدم پیش‌بینی‌ها و پیشگیری درباره سیل است که این کمیسیون علاوه بر بررسی این موارد در خلل خدمت‌رسانی‌ها، عملکرد دستگاه‌ها را هم بررسی خواهد کرد.

سلیمانی: ایران مدیون لرستان و خوزستان است
فرمانده سپاه قدس روز گذشته به طور سرزده وارد مناطق سیل زده شد. قاسم سلیمانی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده دشت آزادگان گفت: ملت ایران احساس می‌کنند که مدیون مردم خوزستان و لرستان هستند، به همین دلیل خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان این استان‌ها باید ساماندهی شود. وی افزود: با تمام ظرفیت‌ها خود را پای کار آورده‌ایم. سلیمانی تصریح کرد: سیلاب جز بلایای طبیعی بوده و با توجه به حجم بازندگی‌های امسال، چنین شرایطی باید پیش‌بینی می‌شد. برنامه‌ریزی دولت باید به گونه‌ای باشد تا با چنین حوادثی روبه‌رو نشده و این سیلاب‌ها به مردم آسیب وارد نکند. سرلشکر سلیمانی گفت: بستان، هویزه، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر از دژ‌های کشور هستند و همیشه باید قوی باشند.

معامله جان مردم با پول کثیف
در این میان زمزمه‌هایی از مقصران احتمالی سیل‌های لرستان، خوزستان، شیراز، گلستان و ایلام به گوش می‌رسد. البته رئیس‌جمهور هم از این قافله عقب نماند و روز گذشته در مراسم افتتاح طرح‌های شهری شهرداری تهران، با تأکید بر اینکه تهران باید توسط جنگل‌ها محاصره و جلوی توسعه بی‌رویه هم گرفته شود، صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها را معامله جان مردم با پول کثیف برشمرد و اظهار داشت: «سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال ۹۸ را سال آزاد‌سازی طبیعت در کل ایران کنیم.»

ردپای یک جنایت
برآورد‌ها به صورت غیررسمی برای خسارات ناشی از سیل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. بستن حساب‌های جمعیت هلال‌احمر از سوی دولت امریکا هم مانع از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به کشورمان شده است. در همین راستا هم نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس خواستار برداشت ۳۰ هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین خسارات ناشی از سیل اخیر شدند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد لبنان دولت امریکا مسئول نتایج مخرب سیل‌های اخیر ایران دانست. در سیل‌های اخیر که مناطق زیادی از کشورمان را در برگرفت و منجر به خرابی و جان باختن ۷۰نفر شد، دولت امریکا اقداماتی در تضاد با معیار‌های بین‌المللی اتخاذ کرد و حساب‌های هلال‌احمر ایران را بست. بهرام قاسمی تأکید کرد: «بستن حساب‌های هلال‌احمر امکان‌پذیر نیست، زیرا یک مؤسسه بشردوستانه است، اما در نهایت امریکا از رسیدن کمک‌های خارجی به ایران چه از سوی هموطنان ایرانی خارج کشور و چه از سوی دیگر ملت‌ها ممانعت کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار