کد خبر: 950527
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
نخست وزیر عراق تأکید کرد
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در دومین روز از سفر به تهران روز گذشته با معاون اول رئیس جمهور دیدار و بار دیگر تأکید کرد: بغداد اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای تجاوز به ایران استفاده شود و ما نمی‌خواهیم که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشیم.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در دیدار عادل عبدالمهدی با تبریک پیروزی دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و داعش اظهار داشت: این شکست نه تنها برای گروه‌های تروریستی بوده بلکه به معنای شکستی برای حامیان آن‌ها نیز تلقی می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور، سفر‌های متقابل مقامات ایران و عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این سفر‌ها توافق‌های خوبی میان دو کشور انجام شده و پیام آشکار آن این است که باوجود دشمنی‌های امریکا، تهران و بغداد برای گسترش مناسبات همه جانبه مصمم هستند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در دوران مبارزه با تروریسم حمایت خود را از دولت و ملت عراق اعلام کرده بود، در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و مردم عراق خواهد بود. وی همچنین با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در مناسبات تجاری ایران و عراق گفت: نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها به مانعی بر سر روابط دو کشور تبدیل شوند چرا که تحریم‌ها اگرچه محدودیت‌هایی به همراه دارند، اما فرصت‌های فراوانی نیز برای توسعه روابط ایجاد می‌کنند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه روابط و همکاری‌های بانکی باید به صورت جدی‌تر در دستور کار دو کشور قرار گیرد، افزود: شرکت‌های خدماتی و فنی و مهندسی ایران از توانمندی و تجربیات خوبی در زمینه‌های مختلف برخوردارند و حداقل فایده حضور این شرکت‌ها در مناقصات کشور عراق می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها از سوی شرکت‌های خارجی شود. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌های مورد نیاز عراق، تجربیات و توانمندی خود را به این کشور انتقال دهد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران توسعه و امنیت عراق را توسعه و امنیت خود می‌داند و امیدواریم دولت و ملت عراق بتوانند گام‌های بلندی در زمینه توسعه و پیشرفت بردارند. جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران از حضور و نقش فعال عراق در منطقه خرسند است و تعاملات منطقه‌ای عراق را به نفع امنیت منطقه می‌داند.

اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق به ایران تجاوز شود
نخست وزیر عراق نیز در این دیدار به حضور تعداد زیادی از وزرا و مقامات عراقی در سفر خود به تهران اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از اعضای کابینه دولت در این سفر حضور دارند که این نشان دهنده اهمیت توسعه مناسبات میان دو کشور است. عادل عبدالمهدی همچنین با یادآوری توافق شکل گرفته برای لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و عراق خاطرنشان کرد: این توافق که در دیدار تاریخی دکتر روحانی از عراق حاصل شد می‌تواند گامی در جهت توسعه گردشگری میان دو کشور و مناسبات اقتصادی فیمابین باشد. وی با تأکید بر اینکه قدرت و ضعف دو کشور تأثیر مستقیم بر یکدیگر دارد، افزود: بغداد اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای تجاوز به ایران استفاده شود و ما نمی‌خواهیم که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشیم.

ایران و عراق تفاهمنامه امنیتی تنظیم می‌کنند
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران و قائم مقام وزیر کشور عراق نیز در دیدار‌های جداگانه بر تنظیم تفاهمنامه امنیتی میان دو کشور که شامل گستره وسیعی از مسائل امنیتی مشترک مانند قاچاق انسان، مبارزه با تروریسم و امنیت مرز‌ها است، تأکید کردند.
حسین ذوالفقاری روز گذشته در دیدار عقیل خزعلی، قائم مقام وزیر کشور عراق با یادآوری ارتباطات خوب و گسترده دو کشور، بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی، مبارزه با جرایم سازمان یافته، امنیت مرز‌ها و راهپیمایی اربعین تأکید کرد. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن قدردانی از همکاری‌های وزارت کشور عراق، روابط وزارت کشور دو کشور را عمیق و بسیار مطلوب توصیف کرد. در این دیدار دو طرف با تنظیم پیش‌نویس تفاهمنامه امنیتی میان ایران و عراق موافقت کردند و مقرر شد با تشکیل کارگروهی موارد و نظرات دو کشور جمع‌بندی و نهایی شود. این تفاهمنامه گستره وسیعی از مسائل امنیتی مشترک مانند قاچاق انسان، مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و همچنین انتقال تجارب پلیس و آموزش در این عرصه را در برگیرد و زمینه همکاری هرچه بیشتر دو کشور را فراهم کند. همچنین در این دیدار موضوع بازنویسی و تمدید تفاهمنامه اربعین که سال گذشته میان دو کشور تنظیم‌شده بود مورد تأکید قرار گرفت.

ایران عمق استراتژیک عراق
قائم مقام وزیر کشور عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران عمق استراتژیک ما است، گفت: همانطور که در دیدار رئیس جمهوری ایران و نخست عراق مطرح شد، باید روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. خزعلی همچنین با یادآوری اینکه عراق با ۳۰ کشور تفاهمنامه امنیتی امضا کرده است، بر اهمیت مسائل امنیتی میان ایران و عراق و تنظیم تفاهمنامه‌ای در این زمینه میان دو کشور تأکید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار