کد خبر: 950501
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
۲۵۵ نماینده مجلس در حمایت از سپاه پاسداران بیانیه دادند
اولین جلسه سال جاری مجلس شورای اسلامی همان گونه که پیش بینی می‌شد تحت تاثیر سیل ویرانگر در استان‌های شمالی، لرستان و خوزستان قرار گرفت و نمایندگان مجلس به بیان دغدغه‌های خود در خصوص رسیدگی به هموطنان سیل‌زده پرداختند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اولین واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سیل تهیه طرحی برای حمایت از سیل‌زدگان بود. این طرح توسط علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه اعلام وصول شد. همچنین رئیس فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: این فراکسیون طرحی دوفوریتی را با موضوع تخصیص منابع به مناطق سیل‌زده و چگونگی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی تهیه و به مجلس ارائه می‌کند.

از سوی دیگر عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار اختصاص نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه برای جبران خسارت‌های سیل اخیر شدند، البته از آنجا که دولت مجری اصلی بازسازی مناطق سیل‌زده خواهد بود با گذر زمان روشن خواهد شد که چه تعداد از این طرح‌ها به نتیجه خواهد رسید.

طرحی برای مقابله با شرارت‌های امریکا

در این میان یکی از طرح‌هایی که بلافاصله در دستور کار نمایندگان قرار گرفته تصویب طرحی جدید برای مقابله با شرارت‌های جدید امریکاست. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از آغاز بررسی این طرح در کمیسیون‌های مرتبط خبر داده‌اند.

اهمیت این ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که برخی اخبار حاکی از این است که دولت امریکا قصد دارد سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. این اولین بار خواهد بود که یک نیروی نظامی رسمی از سوی دولت دیگری به عنوان گروه تروریستی شناخته خواهد شد.
طبیعی است که مجلس شورای اسلامی در مقابل چنین اقدامی واکنش نشان دهد، البته تصویب طرح‌های قانونی در مقابله با اقدامات امریکایی سابقه چندین ساله در مجلس شورای اسلامی دارد، به عنوان مثال در دهه ۸۰ زمانی که موج ابتدایی تحریم‌های یکجانبه امریکایی‌ها در شرف تکوین بود، مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تحریم تعدادی از مقامات امریکایی تهیه کرد که البته به سرانجام نرسید.

دومین تکاپوی جدی مجلس شورای اسلامی در این باره مقابله با تصویب قانون کاتسا در کنگره امریکا بود که نسل جدیدی از تحریم‌های ایران را به نمایش می‌گذاشت. کاتسا مخفف قانونی است که کنگره امریکا در جولای ۲۰۱۷ تحت عنوان لایحه «مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم‌ها» تصویب کرد که سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را هدف قرار می‌داد. این لایحه با امضای دونالد ترامپ به قانون تبدیل شد. قانون کاتسا این اختیار را به رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌دهد که تحریم‌هایی را علیه سپاه و «اشخاص خارجی مرتبط» با آن اعمال کند. در واکنش به این اقدام که نقض صریح لایحه برجام محسوب می‌شد، مجلس شورای اسلامی نیز تصویب طرح مشابهی را در دستور کار خود قرار داد، این طرح که «مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا در منطقه» نام داشت در مرداد ماه سال ۹۶ با ۲۲۸ رأی موافق، یک رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید. در این قانون بر حمایت همه‌جانبه از نیرو‌های مسلح به ویژه سپاه پاسداران و «تسهیل تدوین راهبرد همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی و مقابله مؤثر با سیاست‌های خصمانه دولت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی» تأکید شده است. همچنین در بخش دیگری از این طرح اختصاص مبلغ هزارمیلیارد تومان برای تقویت سپاه قدس و نیروی هوافضای موشکی سپاه به تصویب رسیده است. در کنار این قانون وزارت امور خارجه ایران را مکلف کرده است طی سه ماه با همکاری وزارت اطلاعات و ستاد «حقوق بشر» قوه قضائیه ایران نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این ماده اقدام کرده و نام آن‌ها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر کند. به رغم اینکه این قانون می‌توانست نقطه خوبی برای مقابله با امریکا باشد، اما به دلایلی نتوانسته ابزار خوبی برای مقابله با امریکا باشد.

شاید مهم‌ترین مشکل این طرح نحوه اجرای آن از طرف دولت باشد؛ دولتی که در سال قبل با خروج ایالات متحده امریکا از برجام با نوسانات شدید ارزی روبه رو شده بود، ترجیح داد آخرین اولویتش اجرای چنین طرحی باشد، با این حال شاید از مجلس شورای اسلامی هم این انتظار می‌رود که به شکل قاعده‌مندتری با امریکا مقابله کند.
شاید در صورتی که امریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سیاه تروریستی قرار دهد، بهترین اقدام تصویب قانونی باشد که امکان تقابل جدی‌تر با نیرو‌های نظامی امریکا را فراهم کند.

طرح تروریستی نامیدن نیرو‌های نظامی امریکا

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه طرحی در مجلس برای واکنش به اقدام احتمالی امریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خبر داد. وی اعلام کرد که این طرح «تروریستی نامیدن نیرو‌های نظامی امریکا و پایگاه‌های آن‌ها در منطقه» نام دارد و اگر امریکا قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را دنبال کند، این طرح را تصویب خواهیم کرد. این طرح از سوی سه فراکسیون سیاسی مجلس، تدوین شده است.

نمایندگان: نیرو‌های مسلح خط قرمز مجلس هستند

در جلسه علنی روز گذشته مجلس همچنین بیانیه ۲۵۵نماینده مجلس در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت شد. احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس این بیانیه را به شرح زیر قرائت کرد: سپاه پاسداران یکی از دستاورد‌های بزرگ ملت ایران و برآمده از متن ملت ایران است و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی یکی از نیرو‌های مسلح پرقدرت و پرتوان در کنار ارتش بوده است و در طول عمر بابرکت خود از جمله هشت سال دفاع مقدس سازندگی و کمک مستشاری به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم برگ زرینی است که در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت همه‌جانبه از نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به خصوص سپاه پاسداران، انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم که امنیت ملی ملت ایران و نیرو‌های مسلح آن جزو خطوط قرمز نمایندگان ملت بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس‌جمهور امریکا یا هر نهاد دیگری علیه سپاه پاسداران اقدام متقابلی با قید دوفوریت انجام خواهیم داد تا هیئت حاکمه امریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده است، از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شود.
گفتنی است این بیانیه به امضای ۲۵۵نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.

ملت ایران مقتدرانه از سپاه در قبال اقدامات امریکا حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس در صحن علنی اظهار داشت: اگر امریکایی‌ها بخواهند سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کنند ما قطعا همه نیرو‌های آن‌ها در منطقه و سایر نقاط جهان را مورد هدف قرار می‌دهیم. نظر مجلس شورای اسلامی و همه ملت ایران بر این است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کنیم.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد نیز اظهار داشت: امریکا غلط می‌کند که سپاه و ارتش را تروریست اعلام کند. امریکا خودش تروریست است و شاهد این امر نیز حضور نظامیان آن در تمامی دنیاست که به تمام دنیا ظلم می‌کند.
مسعود پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: امریکا ۴۰ سال است که این گونه اقدامات و توطئه‌ها را انجام می‌دهد، ولی ملت ما با قدرت ایستاده است و مقتدرانه از نیرو‌های سپاه پاسداران حمایت می‌کند.

قوه مقننه باید با اقدامات ضدایرانی کاخ سفید برخورد کند

عباسعلی پوربافرانی، نماینده مردم نائین هم در موضعی کلی اعتقاد دارد بررسی فرمایشات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی مبنی بر ابراز گلایه نسبت به قوه مقننه باید در دستورکار صحن علنی قرار بگیرد. او با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی مبنی بر ابراز گلایه نسبت به مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح‌ها و لوایح علیه خباثت‌های امریکا، گفت: بر این اساس انتظار می‌رفت هیئت رئیسه موضوع برگزاری اولین جلسه سال جاری صحن علنی قوه مقننه را به این موضوع اختصاص می‌داد. با این اقدام مشخص می‌شد برای فراهم کردن زمینه تحقق فرمایشات رهبر انقلاب چه اقدام ویژه‌ای باید صورت بگیرد، به عبارتی می‌شد طرح‌ها و لوایحی را که در این راستا حاصل شده بررسی کنیم، اما متأسفانه چنین موضوعی در دستور کار مشهود نیست.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه نمایندگان طرحی را در این راستا ارائه کنند امری قابل توجه است، اما اگر این اقدام که رخدادی مهم و قابل تأمل در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود در دستور هفتگی قوه مقننه قرار می‌گرفت، گامی امیدوارکننده‌تر بود.

گفتنی است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی با تأکید بر اینکه شرارت و شیطنت، طبیعت اروپا و امریکاست، گفتند: البته امریکا به دلایل مختلف شرورتر از اروپاست که البته این شرارتِ بیشتر مختص رئیس‌جمهور فعلی امریکا نیست. یک نمونه از شرارت‌های امریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح یا لایحه علیه خباثت‌های امریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
ممنوعیت ورود کالا‌های مصرفی از امریکا نیز مورد دیگری است که می‌تواند به صورت جدی مورد توجه مجلس قرار بگیرد.

جالب است در شرایطی که شاهد تحریم‌های جدی علیه ایران در سال ۲۰۱۸ بودیم میزان تجارت بین ایران و امریکا چندین برابر رشد کرده است؛ رشدی که حتی مورد انتقاد رئیس آلمانی نهاد واسط برای تجارت بین ایران و اروپا نیز قرار گرفته است.

از سوی دیگر و با وجودی که ورود هر گونه کالای صنعتی به کشور مورد تحریم امریکایی‌ها قرار می‌گیرد، با این حال ورود برخی از کالا‌ها همچون سیگار و کالا‌های لوکس به ایران با هیچ محدودیتی از سوی امریکایی‌ها روبه‌رو نیست.
شاید زمان آن فرا رسیده است که مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی جدی ورود هر گونه کالای مصرفی غیرضروری همچون سیگار یا کالا‌های لوکس را به ایران ممنوع کند.

تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی

کمک به رونق اقتصاد ملی نیز از جمله مواردی است که باید در ماه‌های جاری مورد توجه قرار بگیرد، به خصوص آنکه مقام معظم رهبری مطالبه جدی در خصوص اصلاح بودجه و تطابق آن با شرایط فعلی کشور مطرح کرده‌اند، البته محمدباقر نوبخت در توئیتی از آماده شدن طرح جدی سازمان برنامه و بودجه برای اصلاحات اقتصادی در کشور و بهبود وضعیت اقتصادی خبر داده است، اما در نهایت این اصلاحات باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

در این میان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرح‌های موازی برای رونق اقتصادی کشور خبر داده‌اند، به عنوان مثال احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خانه ملت از تدوین طرح حمایت از اقتصاد ملی در مقابل اقدامات خصمانه امریکا از سوی جمعی از نمایندگان قوه مقننه خبر داد و گفت: این طرح در تیر ماه سال گذشته تدوین شد، اما بنا به دلایلی تاکنون مسکوت مانده بود.
در نهایت باید دید که در بین تمام اظهارنظر‌های گوناگون در مجلس شورای اسلامی کدام طرح و لایحه به ایستگاه نهایی تصویب در مجلس خواهد رسید.

سال ۹۸؛ سالی بزنگاهی برای مجلس

سال ۹۸ سالی حساس برای تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و دشمن نیز به دنبال این است که بتواند با باز کردن باب مذاکرات جدید امتیازات خود را از نظام در عرصه موشکی و منطقه‌ای بگیرد. در این مقطع حساس مجلس می‌تواند با فراهم آوردن بستر‌های قانونی در حوزه رونق اقتصادی و مقابله با اقدامات امریکا سنگین‌ترین ضربه را به این نقشه وارد کند. عملکرد نمایندگان مجلس در طول ماه‌های پیش رو می‌تواند معیار خوبی برای قضاوت در خصوص عملکرد مجلس در سال آخر آن باشد، به خصوص آنکه مردم در اسفند ماه سال ۹۸ برای انتخاب مجدد به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار