کد خبر: 950500
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
خدمت‌رسانی ۱۰۰۰ گروه جهادی به مناطق آسیب‌دیده گلستان و مازندران
مسئولان بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسرو و... را با بیش از ۹۰ کامیون وارد سپاه استان کردند. اقلام و ملزومات مرتبط با سیل مثل چکمه، بیل، پارو و... نیز بیش از ۱۰ کامیون بود که بین مردم توزیع شد
سیداحمد هاشمی‌اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: روز‌های اول سال جدید بود که با شروع اولین بارش‌ها، سیلاب چند استان کشور را فراگرفت. از همان لحظات اول جهادگران بسیجی مثل همیشه در قالب گروه‌های جهادی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند تا بار دیگر بدون هیچ سروصدا و چشمداشتی به ارائه خدمت بپردازند. در این میان سازمان بسیج سازندگی کشور هم بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، قرارگاهی را تشکیل داد و اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسرو و... را با بیش از ۹۰ کامیون به سمت سپاه این استان‌ها ارسال کرد. از همان روز‌های اول بیش از یکهزار گروه جهادی در استان‌های شمالی فعالیت خود را شروع کردند که نزدیک به ۱۶۵۰۰ جهادگر را شامل می‌شد. اما مهم‌تر از این‌ها ساخت خانه برای سیل‌زدگانی است که حالا بدون سرپناه آواره شده‌اند و در همین راستا رئیس بسیج سازندگی کشور می‌گوید: «ما از قبل تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی داشتیم که قرار شد ۵ هزار واحد احداث کنیم. حالا منتظریم شناسایی و برآورد‌های منازل توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت بگیرد و سپس به تأیید بنیاد مسکن برسد آنگاه بر اساس تفاهم قبلی و همچنین مذاکرات اخیر سردار غیب‌پرور با مسئولان کمیته امداد، مازاد بر میزان مذکور در تفاهمنامه، با اولویت منازلی که در سیل آسیب دیده است، برای ساخت و ساز‌ها اقدام خواهیم کرد.»

بعد از فرمان فرمانده کل قوا به نیرو‌های مسلح و استقرار ارتش، سپاه و بسیج در مناطق سیل‌زده و امدادرسانی به آن‌ها موجب شد تا تمهیدات لازم برای بازسازی این مناطق در اسرع وقت شروع شود. بر همین اساس و پیرو سفر سردار غیب‌پرور و سردار سلامی به شمال کشور، هفت استان به عنوان معین استان گلستان و پنج استان هم به عنوان معین استان مازندران تعیین شدند. شبیه همان قرارگاهی که در زلزله سرپل ذهاب تشکیل شده بود. در سرپل ذهاب ۳۲ سپاه استان، مسئولیت انجام امور بیش از ۳۰۰ روستا را با خط حد و جغرافیای مشخص بر عهده گرفتند و اسکان اضطراری و موقت مددجویان بهزیستی و ساخت و احیای منازل را آغاز کردند. رئیس سازمان بسیج سازندگی در این باره می‌گوید: «شبیه همین اتفاق در سیل اخیر شمال هم تکرار شد و الحمدلله با معین کردن استان‌ها، جغرافیای هدف مشخصی برایشان تعیین شد، آق‌قلا به دلیل اینکه بیشتر درگیر سیل بود تحویل آذربایجان شرقی و تهران بزرگ شد، روستا‌های آق‌قلا تحویل استان اصفهان شد. بوئین شهر به استان قزوین، گمیشان و بخشی از بندر ترکمن تحویل همدان شد، خواجه نفس و بخشی از روستا‌های آن هم تحویل استان البرز شد، شهر‌های کلاله، مراوه تپه و گنبد کاووس نیز تحویل خراسان رضوی شد. دکتر محمد زهرایی ادامه می‌دهد: «مسئولان بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، قرارگاه را تشکیل دادند و اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسرو و... را با بیش از ۹۰ کامیون وارد سپاه استان کردند. اقلام و ملزومات مرتبط با سیل مثل چکمه، بیل، پارو و... نیز بیش از ۱۰ کامیون بود که وارد منطقه و بین مردم توزیع شد. هدف ما توزیع عادلانه، به موقع، روزانه و محترمانه بین مردم بود و به همین خاطر از شبکه جهادگران در توزیع اقلام استفاده کردیم. حدود یکهزار گروه جهادی در این سه استان شمالی فعالیت کردند که نزدیک به ۱۶۵۰۰ نفر بودند. این گروه‌های جهادی به غیر از توزیع اقلام، به پاک سازی خانه‌های مردم از گل و لای به واسطه لجن‌کش و موتور آب و... همت کردند و بیش از ۷۲۰۰ خانه را پاک سازی کردند که مصداق بارزش در گنبدِ استان گلستان و سیمرغِ استان مازندران بود.»

ساخت واحد‌های مسکونی اولویت اول

هنوز سیل در کوچه و خیابان‌های شهر‌های شمالی جولان می‌داد که ماشین‌آلات مورد نیاز برای لایه‌برداری وارد این شهر‌ها شدند. ۱۱۰ لجن‌کش و بیش از ۱۰۰ کف‌کش توسط استان‌های معین وارد سپاه استان‌های مذکور شدند و گروه‌های سازندگی و جهادی از آن‌ها برای تمیز کردن منازل و معابر استفاده کردند. بخشی از کار هم اتصال راه‌های مواصلاتی روستایی و شهری بود که به دلیل سیل از بین رفته بود. در مواردی نیز نیاز بود برش جدیدی برای ایجاد این راه‌ها صورت بگیرد مثل بند، ولی که قبل از سد وشمگیر قرار دارد که این کار‌ها را قرارگاه خاتم بر عهده گرفت و با قوت کار را پیش می‌برند که ناگفته نماند سازمان بسیج سازندگی و بسیج مستضعفین نیز مقداری کمک ابزاری و نیروی انسانی برای این امر در نظر گرفت. رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور می‌گوید: «۲۰۴ دستگاه سنگین مثل لُدر، بیل مکانیکی، کامیون و بلدوزر و... وارد منطقه شدند و بسیاری از راه‌هایی را که قطع شده بود دوباره وصل کردند و وضعیت مجدداً به حالت عادی بازگشت. بخشی را هم از استان‌های معین خواهش کردیم (به‌رغم آنکه در حوزه مأموریتشان نبود) تا اقلام و لوازم منازل آسیب دیده را در حد توانشان از استان‌هایشان دریافت کنند و تحویل مردم بدهند.»

زهرایی ادامه می‌دهد: «جا دارد در این میان از مردم به دلیل کمک‌های مستمرشان در حد ۱۰۰ کامیون که فقط به این سه استان واصل شده است تشکر و قدردانی کنیم و باید از مردم این سه استان سیل‌زده هم به دلیل مناعت طبع و شکرگزاریشان تشکر کنیم. به این نکته نیز التفات داشته باشیم که دستکاری ما انسان‌ها در طبیعت و تغییر مسیل‌های طبیعی به دلایل مختلف و بعضاً منافع مادی مثل تغییر کاربری مسیل به زمین کشاورزی موجب افزایش این خسارات شده است.»

وی تأکید می‌کند: «تدبیری که سردار غیب‌پرور، ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین انجام دادند این است که بسیج سازندگی به احداث منازل تخریب‌شده ورود کند البته با اولویت منازل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد. البته ما از قبل هم تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی دال بر احداث ۵۰۰۰ واحد داشتیم. باید الان شناسایی و برآورد‌های منازل توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت بگیرد سپس به تأیید بنیاد مسکن برسد آنگاه بر اساس تفاهم قبلی و همچنین مذاکرات اخیر سردار غیب‌پرور با مسئولان کمیته امداد، مازاد بر میزان مذکور در تفاهمنامه، با اولویت منازلی که در سیل آسیب دیده، اقدام خواهیم کرد.»

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح می‌کند: «در حال حاضر آمار اولیه‌ای به دستمان رسیده است، اما تا هنگامی که بنیاد مسکن برآورد دقیق کارشناسی انجام ندهد نمی‌توان به صورت متقن اعلام نظر و اقدام کرد. منابع تسهیلاتی و کمک‌های بلاعوض را هم کمیته امداد و بهزیستی و هم بنیاد مسکن تأمین می‌کنند و بخشی از منابع را هم به عنوان کمک‌های مردمی و منابع و مصالح نقدی و... سازمان بسیج مستضعفین متکفل خواهد شد. البته همین مدل را ما با سازمان بهزیستی در سرپل ذهاب تمرین کردیم و بالغ بر ۳۵۰ واحد ساخته شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار