کد خبر: 950497
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
در کنار خدمت‌رسانی نیرو‌های نظامی و بسیج مردمی به سیل‌زده‌ها، بیش از ۱۰۰ موکب تبلیغات اسلامی نیز برای خدمات‌رسانی به مردم خسارت‌دیده در لرستان مستقر شده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: به دنبال بارش‌های شدید بهاری در شهر‌ها و روستا‌های بسیاری در شمال، غرب و جنوب غربی کشور سیلاب به راه افتاد؛ سیلابی که خسارات زیادی به برخی مناطق همچون آق‌قلا در گلستان و پلدختر در لرستان وارد کرد. از همین رو مقام معظم رهبری در سومین روز سال جاری برای تمامی نیرو‌های مسلح دستوری صادر کردند تا این نیرو‌ها هم به کمک دستگاه‌های دولتی بیایند و در راستای حل بحران ایجاد شده گام بردارند، بنابراین جهادگران بسیج و سپاه از هر سو وارد میدان شدند و از ابتدای حادثه تا کنون علاوه بر توزیع چندین هزار سبد کالا و چادر برای اسکان، خدمات پزشکی رایگان را هم به بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم ارائه دادند، همچنین این جهادگران همواره برای تخلیه آب از منازل و انجام عملیات انحراف مسیر سیل در مناطق خسارت‌دیده در تلاش هستند. علاوه بر کمک‌رسانی جهادگران، تا کنون بیش از ۱۰۰ موکب تبلیغات اسلامی نیز برای خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در لرستان مستقر شده است.

این روز‌ها بارندگی‌های بهاری به قدری هستند که اغلب مناطق شمالی، غربی و جنوب‌غربی کشور را درگیر سیلاب کرده‌اند؛ سیلی که در برخی مناطق با زیر آب بردن شهر و روستا‌ها نه تنها خسارت بزرگی به زیرساخت‌های جاده‌ای، خطوط آب، برق، گاز و تلفن وارد کرده، بلکه مردم را هم از خانه‌هایشان بیرون رانده است، بنابراین از همان روز‌های نخست حادثه، مقام معظم رهبری دستوری صادر کردند تا نیرو‌های مسلح برای رفع بحران به کمک دولت بیایند چراکه رفع بحران ایجاد شده خارج از توان دولت بود و حضور تمام نیرو‌ها را می‌طلبید. از همین رو نیرو‌های نظامی و بسیج مردمی از هرگوشه از کشور به مناطق سیل‌زده آمدند و در راستای رفع این مشکلات وارد میدان شدند. اقداماتی که منجر به توزیع چندصد هزاری سبد کالای مواد غذایی بین مردم سیل‌زده، برپایی هزاران چادر برای اسکان و ارائه بیش از ۲۰۰ هزار خدمات پزشکی شده است. خدماتی که تنها به همین چند مورد منتهی نمی‌‎شوند و همواره نیرو‌های جهادگر بسیج و سپاه نسبت به تخلیه آب از خانه‌ها، انحراف مسیر سیل و ترمیم و ساخت دوباره زیرساخت‌ها در تلاشند؛ اقداماتی که همگی نشان‌دهنده ادامه داشتن راه شهداست. بنابراین به رغم اینکه شهر‌های زیادی درگیر سیل، رانش زمین، قطعی آب و برق و ... شده‌اند، اما حضور به موقع این نیرو‌ها توانسته است آسیب‌ها را به حداقل برساند و منجر به نجات یافتن بسیاری از مردم گرفتار شود.

پزشکان بسیجی باز هم به کمک مردم آمدند

در راستای کمک‌رسانی بسیج جامعه پزشکی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم سیل‌زده، جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور می‌گوید: «بیش از ۵۰ تیم پزشکی شهید رهنمون برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان استان‌های کشور اعزام شدند.» مجید احمدی با اشاره به اینکه هر تیم متشکل از پنج تا هفت نفر در تخصص‌های مختلف پزشکی است، اضافه می‌کند: «هرکدام از این جهادگران بر حسب نیاز مناطق به متخصص عفونی، متخصص داخلی، متخصص زنان، متخصص ارتوپدی، دندانپزشکی، کارشناس پرستاری، مامایی و کارشناسان بهداشت به نقاط مختلف اعزام شده‌اند.» وی با اشاره به خدماتی که از ابتدای وقوع حادثه تاکنون توسط تیم‌های سازمان بسیج پزشکی ارائه شده است، ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال در یکی از روز‌ها اعضای بسیج جامعه پزشکی در بیمارستان صحرایی بهداری سپاه ۱۱ عمل جراحی، ۱۵ سی تی اسکن، ۶۱‌ام آر آی، ۵۵۰ خدمت دندانپزشکی، ۷۶۸ تست آزمایشگاهی، ۳۲۸ سونوگرافی و ۱۵۳۰ نسخه دارویی ارائه کردند و به بیش از ۷ هزار و ۲۲۲ نفر خدمات پزشکی ارائه دادند.» علاوه بر این در برخی مناطق هم امدادگران بسیجی با قایق و خودرو‌های نیرو‌های زمینی خدمات پزشکی را به مردم ارائه دادند. البته این تمام ماجرا نیست و به گفته جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور این روند همچنان با فروکش کردن موج اولیه نیازمندی‌ها به صورت گسترده‌تری ادامه خواهد یافت.

برپایی ۱۰۰ موکب تبلیغات اسلامی در لرستان

استان‌های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، ایلام و ... در گروه مناطق حادثه‌دیده قرار دارند که بر اساس گفته کارشناسان بیشترین خسارت‌ها به مردم استان لرستان به ویژه در مناطق پلدختر وارد شده است. به طوری که ارتفاع آب در برخی مناطق به بیش از یک متر رسیده و خانه‌های بسیاری زیر آب رفته است. از همین رو مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در راستای کمک‌رسانی به مردم خسارت‌دیده از برپایی بیش از ۱۰۰ موکب تبلیغات اسلامی برای خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان لرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به اینکه مناطق سیل‌زده لرستان آبگرفتگی بسیار زیادی داشته‌اند و مردم مصیبت دیده‌اند، سازمان تبلیغات اسلامی در راستای رسالت اصلی خود به کمک مردم آمده و با اعزام گروه‌های مردمی، جهادی، روحانیون و مبلغین اقدام به امدادرسانی به سیل‌زدگان کرده است.» حجت‌الاسلام مجید باباخانی در این باره اضافه می‌کند: «در تلاش هستیم موضوع بازگشت به زندگی و همچنین ایجاد فضای معنوی و امید به زندگی را هم در بین مردم ایجاد کنیم.» لازم به ذکر است که علاوه بر ۱۰۰ موکبی که برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در لرستان برپا شده‌اند، قرار است موکب‌های بیشتری نیز در مناطق خسارت دیده مستقر شوند. اقداماتی که می‌توانند کمک بزرگی برای مردم سیل‌زده لرستان باشند. مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مناطق سیل‌زده نیازمند امکانات اولیه شامل پتو، لباس، چادر و… هستند، ادامه می‌دهد: «از همه هیئت‌های مذهبی کشور درخواست داریم که به این پویش کمک‌رسانی و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده بپیوندند.» مضاف بر کمک‌رسانی به مردم قرار است برنامه‌های مختلف فرهنگی و شاد نیز در بین نوجوانان و جوانان برگزار شود.

بسیج جهادگران استان‌ها برای کمک به مردم

لازم به ذکر است که علاوه بر نیرو‌های بسیجی و برپایی موکب‌های تبلیغات اسلامی در مناطق سیل زده استان‌های فارس، خوزستان، لرستان، مازندران، گلستان، ایلام و غیره، تا کنون گروه‌های جهادی بسیاری از استان‌هایی، چون تهران، بوشهر، مرکزی و ... به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند. برای نمونه می‌توان به گروه جهادی استان بوشهر اشاره کرد که تاکنون برای کمک رسانی به مردم خسارت دیده ۷ هزار و ۲۰۰ بطری آب معدنی، ۱۵۰ عدد پتو، ۳ هزار کیلوگرم خرما، هزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج، ۵۰ سبد کالا شامل مواد غذایی ضروری مانند روغن، قند، شکر و …، ۲۵۰ قوطی انواع کنسرو و ۲۰۰ دست البسه را جمع‌آوری کرده‌‎اند. همچنین به گفته سردار محسن کریمی، فرمانده روح‌الله استان مرکزی نیز ۲۲ گروه جهادی استان مرکزی هم برای لایروبی گل و لای منازل، خیابان‌ها و معابر، تخلیه وسایل و لوازم خانگی در منازل، طبخ غذا و نان در مناطق شهری و روستایی در حال اعزام به مناطق سیل‌زده پلدختر هستند؛ گروه‌هایی که دوباره زندگی را در کوچه و خیابان مناطق سیل‌زده به جریان می‌اندازند و همگی ادامه‌دهنده راه شهدا هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار