کد خبر: 950490
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
ده ها هزار جهادگر بسيجي در خدمت سيل زدگان ايران
در ميان استانهاي سيل زده، سيل لرستان آنقدر ويرانگر بود که دل هر بيننده و شنوده اي را از ميزان خسارات به جاي مانده بلرزاند. بعد هجوم سيل به تعدادي از شهرها و روستاهاي اين استان بيش از 330 گروه جهادي به ظرفیت 5600 نفر به لرستان اعزام شد...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

در ميان استانهاي سيل زده، سيل لرستان آنقدر ويرانگر بود که دل هر بيننده و شنوده اي را از ميزان خسارات به جاي مانده بلرزاند. بعد هجوم سيل به تعدادي از شهرها و روستاهاي اين استان بيش از 330 گروه جهادي به ظرفیت 5600 نفر به لرستان اعزام شد. نيروهايي که با تخصص و کارآمدي خود کاري کردند که اعلام شود ديگر نیازی به نیروی جدید نیست. وقتي مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان با بيان اينکه  331 گروه جهادي با بيش از 5600 جهادگر در حال خدمات رساني به زلزله زدگان هستند مي گويد:  " در حال حاضر گروه‌های جهادی کار پاکسازی معابر و ترمیم سیل‌بندها را انجام می‌دهد که آب بیشتری وارد خانه‌های مردم نشود، همچنین پل‌های کوچک برای دسترسی و عبور و مرور مردم نصب می‌شوند."

 

***

 

بارش‌های سنگین باران در روز‌های پایانی سال گذشته و همچنین روز‌های ابتدایی سال جاری باعث شد تا چندین استان کشور دچار سیل زدگی شوند. این سیل زدگی به گونه‌ای بود که گروه‌های امدادی به تنهایی قادر به کمک رسانی به مردم آسیب دیده از این بلای طبیعی نبودند. از این روی، نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی پس از فرمان رهبري جهت حضور و کمک به حادثه ديدگان، به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی داوطلبانه به کمک نیرو‌های امدادی و مردم سیل زده این مناطق شتافتند. هر چند در روز‌های اخیر بارش‌های سنگین باران متوقف شده است، اما تلاش این گروه‌ها همچنان در مناطق سیل زده ادامه دارد.

حالا ديگر همه به خوبي مي دانند نياز نيست حتما اتفاقي رخ دهد تا حضور جهادگران و خدمات رساني آنها به نيازمندان را ديد. همان موقع که نه سيلي بود و نه زلزله اي رخ داده بود هم جهادگران بسيجي با حضور در مناطق کم برخوردار و محروم امتحان خود را پس داده بودند و حالا اين گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. در ماجرای سیل‌های اخیر استان‌های مختلف نیز این گروه‌ها در پاسخ به منویات رهبر انقلاب به کمک سیل زدگان شتافتند و اقدامات مهم و کارآمدی در راستای کمک به مناطق سیل زده انجام داده اند.

 

فرمان رهبري و ارسال کالا و تجهيزات

 

بعد از فرمان مقام عظمای ولایت به نیروهای مسلح ، دستور سرلشکر باقری به ارتش و سپاه مبنی بر استقرار در مناطق سیل زده و امدادرسانی به آنها موجب شد تا تمهیدات لازم جهت کمک به این مناطق در اسرع وقت شروع شود. بر همين اساس و پیرو سفر سردار غیب پرور و سردار سلامی به شمال کشور، 7استان به عنوان معین استان گلستان و 5استان هم معین استان مازندران تعیین شدند. شبیه همان قرارگاهی که در زلزله سرپل ذهاب تشکيل شده بود. در سرپل ذهاب 32سپاه استان، مسئوليت انجام امور بیش از 300روستا را با خط حد و جغرافیای مشخص، بر عهده گرفتند و اسکان اضطراری و موقت مددجویان بهزیستی و ساخت و احیاء منازل را آغاز کردند.

رییس سازمان بسیج سازندگی در اين باره مي گويد: " شبیه همین اتفاق در سیل اخیر شمال هم تکرار شد و الحمدلله با معین کردن استانها، جغرافیای هدف مشخصی برایشان تعيين شد، آق قلا به دلیل اینکه بیشتر درگیر سیل بود تحویل آذربایجان شرقی و تهران بزرگ شد، روستاهای آق قلا تحویل استان اصفهان شد، بوئین شهر به استان قزوین، گمیشان و بخشی از بندر ترکمن تحویل همدان شد، خواجه نفس و بخشی از روستاهای آن هم تحویل استان البرز شد، شهرهای کلاله، مراوه تپه و گنبد کاووس نیز تحویل خراسان رضوی شد.

دکتر محمد زهرایی ادامه مي دهد: "مسوولین بسیج مسضعفین و بسیج سازندگی بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، قرارگاه را تشکیل دادند و اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسرو و... را با بیش از 90کامیون وارد سپاه استان کردند. اقلام و ملزومات مرتبط با سیل مثل چکمه، بیل، پارو و... نيز بیش از 10 کامیون بود که وارد منطقه و بین مردم توزیع شد. هدف ما توزیع عادلانه، به موقع، روزانه و محترمانه بین مردم بود و به همین خاطر از شبکه جهادگران در توزیع اقلام استفاده کردیم. حدود يک هزارگروه جهادی در این سه استان شمالی فعالیت کردند که نزديک 16500 نفر بودند. این گروه های جهادی به غیر از توزیع اقلام، به پاک سازی خانه های مردم از گل و لای بواسطه لجن کش و موتور آب و... همت کردند و بیش از 7200خانه را پاک سازی کردند که مصداق بارزش در گنبدِ استان گلستان و سیمرغِ استان مازندران بود. "

 

جهادگران بيدارند آسوده بخوابيد

 

گذري به استانهاي سيل زده و ميزان حضور و مشارکت جهادگران بسيجي در خدمت رساني به مردم به خوبي نشان مي دهد که در هر شرايط سختي مي توان بر روي توان و اقدامات بسيجيان حساب کرد.

استان مازندران و گلستان جزو اولين استانهايي هستند که درگير سيل شدند.

بعد از وقوع سيل در استان مازندران ۴۵۳۰ نیروی جهادگر در قالب بیش از ۲۸۵ گروه جهادی به کمک مردم سیل زده این مناطق شتافتند و خدماتی مثل آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، توزیع بیش از ۳۰ هزار بطری آب معدنی، ۲۲۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱۲۸۰  قوطی کنسرو، ۶۰۰۰ مترمربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد در بین سیل زدگان، لایروبی ۳۳۱۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۱۷۶ برنامه‌های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، تقویت سیل بند و دیواره‌های رودخانه و کمک به بازگشایی ۱۰ راه مواصلاتی و ایجاد ۷ پل روستایی را ارائه نمودند.

اما گلستان از خدمات جهادگران بسيجي بي نصيب نبود و وقتي خبر رسيدن به شهرستان‌های آق قلا، گمیشان، گنبد کاوس، سیمین شهر، خواجه نفس، مراوه تپه و کلاله منتشر شد بیش از ۵۹۱ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت  ۱۰۶۹۵ نفر جهادگر به خدمت رسانی به مردم سیل زده این مناطق پرداختند.

آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، شناسایی و پژوهش ۱۴ روستا و محله توسط گروه‌های دانشجویی، لایروبی ۳۲۰۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۶۵  برنامه فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، کمک به بازگشایی ۵ راه مواصلاتی و ایجاد ۴ پل روستایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی اعزامی به استان گلستان بود.

در استان خراسان شمالی نيز خدمت رسانی بیش از ۴۰ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت  ۱۲۰۰ جهادگر در مواردی همچون آواربرداری از ۲۵ منزل و ۵ خانه دام، جلوگیری از خسارت به تعداد ۱۷۰۰ منزل و تعداد ۲۰۰ خانه دام با نصب پلاستیک صورت گرفت.

 

از فارس تا خوزستان همه در آماده باش

 

استان خوزستان به عنوان سومین استان کشور بود که دچار پدیده سیل شد. بنا به اطلاعات رسیده، در لحظات آغازین این بلای طبیعی، «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل جلسه داد. در اولین جلسه این ستاد که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی اجتماعی این استان تشکیل شد، ۵ محور اصلی مشخص و ۵ نمایندۀ جهادی به عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند.

همان گونه که عنوان شد، در این استان ۵۰ گروه جهادی با تعداد ۷۵۰ جهادگر مشغول کمک رسانی بوده اند. از جمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در شهرستان شوش می‌توان به تقویت سیل بند، تخلیه روستا توسط قایق، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام‌ها اشاره نمود. همچنین گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی، چون تقویت سیل بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ، بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

فارس را هم فراموش نکنيم. وقتي سیل در شهرک سعدی شیراز و روستا‌های اطراف آن مشغول ويرانگري بود، بیش از ۱۴۶ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت ۳۴۵۰  نفر جهادگر به اين منطقه اعزام و به خدمت رسانی در حوزه هایی، چون توزیع غذا، کنسرو، پتو، اسکان ۲۴۵۰۰ مسافر، لایروبی ۱۲۸۵ منزل به همراه کوچه و مشاعات، سازماندهی و خدمات رسانی ۱۲۰ پایور در قالب ۱۰ گروه جهادی پرداختند.

 

لرستان در غم روستاهاي از دست رفته

 

در ميان استانهاي سيل زده، سيل لرستان آنقدر ويرانگر بود که دل هر بيننده و شنوده اي را از ميزان خسارات به جاي مانده بلرزاند. بعد هجوم سيل به تعدادي از شهرها و روستاهاي اين استان بيش از 330 گروه جهادي به ظرفیت 5600 نفر به لرستان اعزام شد. نيروهايي که با تخصص و کارآمدي خود کاري کردند که اعلام شود ديگر نیازی به نیروی جدید نیست.

در همين راستا مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان با بيان اينکه  331 گروه جهادي با بيش از 5600 جهادگر در حال خدمات رساني به زلزله زدگان هستند مي گويد:  " در حال حاضر گروه‌های جهادی کار پاکسازی معابر و ترمیم سیل‌بندها را انجام می‌دهد که آب بیشتری وارد خانه‌های مردم نشود، همچنین پل‌های کوچک برای دسترسی و عبور و مرور مردم نصب می‌شوند."

سرهنگ پاسدار علی بیرانوند با اعلام اینکه به اندازه کافی نفرات کمکی در قالب گروه‌های جهادی به لرستان آمدند، ادامه مي دهد: "‌در حال حاضر نیاز به نیروی انسانی نیست و چند سپاه از استان‌های مختلف شامل استان اصفهان، تهران، کردستان، کرمانشاه و استان فارس و نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعزام شده و مشغول خدمت‌رسانی هستند. بنابراین نیاز به نیروی جدید نیست و فقط کمک‌های ضروری مورد نیاز مردم لازم است."

وی در مورد اینکه آیا مسیر زمینی به منطقه سیل زده پلدختر و شهر معمولان ایجاد شده است، نيز تاکيد مي کند: "مسیر زمینی جاده پلدختر در همان ساعات اولیه پس از سیل با تلاش نیروهای سپاه بازسازی شده و از طریق جاده خوزستان پل زال و آزاد راه خرم‌آباد پل زال از طریق زمینی ایجاد شد که ارتباط زمینی با شهر معمولان و پلدختر ایجاد شد. همچنین از سمت خرم‌آباد از طریق یک جاده فرعی به پلدختر مسیر زمینی ایجاد شد."

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در مورد مهمترین اقلام مورد نیاز مردم سیل زده مي گويد: "اقلام خوراکی وسایل گرمایشی، پتو، زیرانداز، لباس، آب معدنی، چادر اسکان، مورد نیاز است که برای اسکان سیل زدگان به کار گرفته می‌شود. همچنین ماشین‌آلات مهندسی سبک مانند لودر و بیل مکانیکی مورد نیاز است."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار