کد خبر: 950409
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
نگرانی نظامیان امریکا از طرح کاخ سفید برای تروریستی خواندن سپاه
دولت امریکا قصد دارد طرحی مسکوت را که یک بار از اعلام کردن آن عقب نشست، عملیاتی و کلیت سپاه پاسداران را به عنوان یک موجودیت تروریستی اعلام کند؛ اقدامی که مقام‌های ایرانی درباره تبعات آن هشدار داده‌اند. فرمانده سپاه پاسداران یک بار درباره پاسخ کوبنده سپاه به چنین تصمیمی هشدار داده و مقام‌های نظامی امریکا به دلیل نگرانی از تبعات چنین تصمیمی، هشدار منطقه‌ای صادر کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: زمزمه‌های یک طرح نه چندان قدیمی که مدتی در میان پرونده‌های کاخ سفید خاک می‌خورد، مجدداً در راهرو‌های کاخ سفید شنیده می‌شود؛ «اعلام تروریستی بودن سپاه پاسداران». مقام‌های امریکایی به وال استریت ژورنال گفته‌اند که دولت ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» دارد آماده می‌شود نام سپاه را در لیست موسوم به «گروه‌های تروریستی خارجی» قرار دهد و رویترز هم از قول سه مقام امریکایی نوشته که کاخ‌سفید بنا دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تا فردا (دوشنبه) به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کند. هرچند این تصمیم را کاخ سفید گرفته، ولی وزارت خارجه امریکا آن را اعلام خواهد کرد. این طرح نه‌چندان قدیمی از زمان دولت باراک اوباما در چارچوب قانون کاتسا مطرح شد، ولی کاخ سفید برای جلوگیری از شکست مذاکرات هسته‌ای آن را از دستور کار خارج کرد. در اوایل دولت ترامپ نیز از زمزمه‌های این طرح مجدداً شنیده شد، ولی دولت امریکا به دلیل نگرانی از تبعات گسترده‌ای که می‌تواند به دنبال داشته باشد، بدون سر و صدا آن را از دستور کار خارج کرد. حالا مقام‌های امریکایی به یکباره در کشاکش سیل در ایران که سپاه نقش چشمگیری در مهار تبعات آن داشت، مجدداً از مطرح و عملیاتی شدن آن در کاخ سفید خبر می‌دهند. مقامات امریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود به وال استریت ژورنال گفته‌اند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به نظر قویاً حامی تروریستی اعلام شدن سپاه است.» جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز از حامیان جدی این اقدام هستند. در صورت اعلام این طرح، این برای اولین بار است که امریکا یک نیروی نظامی رسمی وابسته به حکومت یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند، موضوعی که نظامیان امریکایی درباره تبعات آن ملاحظات جدی دارند.

پنتاگون و سیا نگرانند
مهرماه ۱۳۹۶ بود که برای اولین بار قرار دادن کلیت سپاه در فهرست تروریسم در دولت ترامپ مطرح شد، موضوعی که سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه را به واکنش واداشت: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت امریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.»
مدتی بعد این طرح بدون سر و صدا از دستور کار دولت امریکا خارج شد، ولی حالا با زمزمه مجدد آن در کاخ سفید ساختار‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا اولین نهاد‌هایی هستند که نگران تبعات اجرایی آن هستند. اجرایی شدن این طرح و در نظر گرفتن کلیت سپاه به عنوان یک موجودیت تروریستی به این معناست که نظامیان امریکایی و دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در برخورد با نیرو‌های سپاه در خلیج فارس و هر جای دیگر منطقه، باید به دستورالعمل‌هایی متفاوت از قبل عمل کنند، موضوعی که نگرانی جدی نظامیان امریکایی را در پی داشته است.
ظاهراً هدف دولت امریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه، منصرف کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران است. وال استریت ژورنال نوشته که با تروریستی خواندن سپاه، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. همچنین مقامات سپاه و کسانی که با آن‌ها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند. این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود. همین باعث شده که جان بولتون و مایک پمپئو در راستای فشار حداکثری بر ایران، با این طرح موافق باشند، ولی به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیرو‌های امریکایی در منطقه شود، بدون آنکه آسیب مورد‌نظر به اقتصاد ایران وارد شود. مقامات سیا نیز ملاحظاتی درباره عواقب این تصمیم بیان کرده‌اند. همچنین فرماندهی مرکزی امریکا، که مسئول نظارت بر نیرو‌های امریکایی در خاورمیانه است، قصد دارد طی روز‌های آتی هشدار منطقه‌ای صادر کند. «جیسون بلازاکیس» مدیر سابق دفتر مالی ضد تروریسم در وزارت خارجه امریکا هشدار داده که این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اکتبر دو سال پیش و با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت امریکا گفته بود «پاسخ ایران به این اقدام کوبنده خواهد بود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بي نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
2
0
چقدر جالب!
بیدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
2
1
اعلام کردن کلیت سپاه پاسداران به عنوان یک موجودیت تروریستی .

یعنی اعلام جنگ، اگر این کار را بکنند خیلی احمق هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار