کد خبر: 950396
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
خطر و آسیب‌های سیل همچنان به قوت خودش باقی است. ستاد مدیریت بحران خرم‌آباد دستور تخلیه هفت روستای این شهرستان را صادر کرد. در خوزستان نیز به دنبال بالاآمدن آب رودخانه‌های مهم استان به‌خصوص رودخانه کرخه، تاکنون دستور تخلیه ۹شهر صادر شده و ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تصمیم تخلیه این ۹ شهر در پی افزایش رهاسازی آب از سد کرخه صادر شده و مردم شهر‌های سوسنگرد، بستان، الهایی، دارخوین، هویزه، حمیدیه، کوت سیدنعیم، رفیع و ابوحمیظه در استان خوزستان باید شهرهایشان را تخلیه کنند. دستور تخلیه صدهاهزار نفر از ساکنان شهر‌ها و روستا‌های استان خوزستان در حالی صادر می‌شود که ۴۳ اردوگاه در نظر گرفته شده برای اسکان ساکنان این شهر‌ها و روستا‌ها کافی به نظر نمی‌رسد.
امدادرسانی به مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد. به گفته شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی به سیل‌زدگان شامل ارزیابی، جست‌وجو، نجات، امداد، اسکان و تغذیه اضطراری در پنج استان لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و ایلام با استفاده از برنامه پاسخگویی به سوانح (EOP) تا رسیدن به وضعیت آرامش با قوت دنبال می‌شود.
وزیر کشور تاکید کرد: «با فروکش کردن بارندگی حجم زیادی از آب در قالب سیلاب از ارتفاعات و سرریز سد‌ها وارد رودخانه‌های پایین دست می‌شود که این امر موجب طغیان رودخانه‌ها و آسیب زدن به منازل و زمین‌های زراعی و محل نگهداری دام هموطنانی می‌شود که در نزدیکی رودخانه‌ها هستند. بنابراین باید با اطلاع رسانی به موقع به هموطنان و ایجاد تمهیدات لازم فنی و تخصصی مانع وارد شدن آسیب به مردم شویم.»
رحمانی‌فضلی اظهار داشت: «با توجه به تدابیر و مدیریتی که انجام شده و با پخش سیلاب در دشت و انحراف آب به کانال‌ها و هدایت آن به هور، باید صیانت خوبی از سوسنگرد، بستان و حمیدیه و همچنین سایر شهر‌ها داشته باشیم. البته مردم به زحمت افتادند و ۹۶ روستا تخلیه شده است.»
حمیدرضا خدابخشی دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق در این باره تاکید کرد: «اخطار تخلیه برای شهر‌ها و روستا‌های تحت تاثیر سیلاب، جدی است و باید هر چه سریع‌تر خانه‌های خود را ترک کنند.» به گفته وی پخش سیلاب به صورت محلی قابل پیش بینی نیست، بنابراین راهی جز تخلیه این شهر‌ها و روستا‌ها وجود ندارد و ممکن است سیل از طریق سیل بند وارد روستا نشود و کسانی که در روستا باقی می‌مانند، ناگهان خود را در محاصره سیل و یا جاده‌ها را مسدود ببینند.
وی با اشاره به وقوع سیلاب در تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های حاشیه رودخانه دز ادامه داد: «اهالی این مناطق باید همچنان از روستا و شهر خود دور بمانند، زیرا وضعیت سد دز تثبیت نشده و ذوب برف و بارندگی‌های دیگری در پیش است.»
بر همین اساس روز گذشته، فرماندار و مدیر ستاد بحران شهرستان شادگان تخلیه روستا‌های حاشیه رودخانه کارون و شهر دارخوین در این شهرستان را الزامی دانست.
سعید حاجیان فرماندار دارخوین اظهار کرد: «به دلیل اتصال رودخانه کارون به شهر دارخوین در این شهرستان، بنا بر احتیاط و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، حکم تخلیه شهر و روستا‌های حاشیه رودخانه کارون صادر شد.»
شهر دیگری که دستور تخلیه دریافت کرد، شهر ال‌هایی در شهرستان اهواز بود. جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز جمعه شب با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اینکه بخش غربی شهر ال‌هایی در معرض خطر احتمالی طغیان رودخانه قرار دارد، ساکنان باید این منطقه را ترک کنند.»
وی با بیان اینکه تلاش برای استحکام سازی سیل بند‌ها در این منطقه در حال انجام است از ساکنان خواست برای پیشگیری از حوادث در مکان‌های امن ساکن شوند و از تردد در این منطقه خودداری کنند. ستاد مدیریت بحران شهرستان حمیدیه نیز با صدور اطلاعیه‌ای خواستار تخلیه شهر شد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به گزارش‌های سازمان آب و برق به اطلاع تمامی شهروندان محترم می‌رساند با توجه به ورود حجم وسیع و بی‌سابقه آب به رودخانه کرخه و احتمال طغیان آن به تمامی محلات شهری، بنابراین تاکید می‌گردد در اسرع وقت نسبت به تخلیه منازل خود اقدام نمایند؛ ضمناً پادگان‌های و شهید محلاتی، فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه به عنوان محل‌های اقامتی در نظر گرفته‌شده‌اند.
در شهرستان دشت آزادگان هم فرمان تخلیه شهر‌های بستان، کوت سید نعیم، ابوحمیظه و رفیع صادر شده است و مردم باید به مکان‌های امن پناه ببرند. در شهرستان هویزه نیز دستور تخلیه شهر رفیع صادر شده است. شهر گوریه در شوشتر نیز از روز پنج‌شنبه شاهد ورود آب به درون برخی خیابان‌های بوده است و اغلب مردم و روستا‌های این شهرستان منازل خود را ترک کرده‌اند.

تخریب راه‌های روستایی
در لرستان به ویژه در مناطق معمولان و پلدختر امدادرسانی بالگرد‌های ارتش، سپاه و هلال‌احمر ادامه دارد، اما تخریب راه‌های ارتباطی و قطع آب، برق و گاز کار امدادرسانی را سخت‌تر کرده است. آنطور که رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خبر داده برای تسهیل امدادرسانی در جاده‌های تخریب شده در سیل اخیر استان لرستان پل‌های شناور مستقر شده است. ۱۰تیم درمان اضطراری هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده لرستان در چهار منطقه پلدختر، معمولان، نورآباد و چگنی خدمت‌رسانی می‌کنند.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر در تأمین نیروی متخصص و دارو در پلدختر و معمولان مشکلی وجود ندارد از رصد دائم آب آشامیدنی مناطق سیل‌زده توسط بهداشت محیط خبر داد.
وی تأکید کرد: تاکنون موردی از بروز بیماری واگیر در مناطق سیل‌زده مشاهده نشده است. مناطق سیل‌زده لرستان همچنان آب آشامیدنی سالم ندارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: آب آشامیدنی ۱۰۳روستای سیل‌زده همچنان در لرستان قطع است.
آنطور که احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار می‌گوید، راه ارتباطی ۲۵۰روستا در پنجمین روز سیل همچنان بسته است. وی تأکید می‌کند: «محور قدیم پلدختر - خرم‌آباد دیگر قابل بازسازی نیست، باید فکر محور جایگزین بود.»
مرادپور با بیان اینکه عوامل امدادی و ماشین‌آلات راهداری ۱۵استان در لرستان مستقر هستند و پیش‌بینی کرد تا سه روز آینده سطح معابر عمومی شهر پلدختر پاکسازی شود.

سرلشکر باقری: در کنار مردم می‌مانیم
به گفته امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی با بیان اینکه در امدادرسانی به مردم سیل‌زده لرستان، ۶۲۰ سورتی پرواز انجام شده است. در این چند روز بالگرد‌های هوانیروز ۳۰۰ساعت پرواز کرده و طی این پرواز‌ها بیش از ۳ هزار نفر ترابری و ۱۲۲ تن بار جابه‌جا شده که با توجه به مدت زمان سپری شده از اولین پروازها، می‌توان گفت: بی‌سابقه‌ترین مأموریت هوانیروز در امدادرسانی به مردم این استان صورت گرفته است.
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با حضور در مناطق سیل‌زده لرستان جریان امدادرسانی به مردم منطقه را از نزدیک رصد می‌کنند.
به گفته سردار غیب‌پرور، مطابق توافق صورت گرفته افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در اولویت ساخت مسکن هستند.
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح پس از بررسی مشکلات و موانع شهر و سیل‌زدگان اظهار داشت: با وجود اینکه نیرو‌های مسلح از بدو شروع سیل به یاری آسیب‌دیدگان شتافتند، اماگستردگی خرابی‌ها ایجاب می‌کند که حجم امدادرسانی بیشتر شود، از این رو در روز‌های آینده اقدامات امدادی گسترده‌تری صورت می‌پذیرد.
سرلشکر باقری به مردم اطمینان داد که نیرو‌های مسلح تا زمان استقرار آرامش در کنارشان خواهند بود. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه سفر برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان استان خوزستان عازم این استان شد.

۴۰۰هزار خوزستانی در معرض سیل
در خوزستان و استان‌های همجوار هم با وجود پایان بارندگی‌های شدید آب از استان‌های بالادست همچنان وارد رودخانه‌ها و سد‌های استان می‌شود و هم اینک آب رودخانه‌های کرخه و کارون به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.
به همین خاطر روزگذشته، فرماندار و مدیر ستاد بحران شهرستان شادگان تخلیه روستا‌های حاشیه رودخانه کارون و شهر دارخوین در این شهرستان را الزامی دانست و تاکنون نیز دستور تخلیه ۹شهر صادر شده است.
به گفته کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از ابتدای وقوع سیل در خوزستان تاکنون ۱۱۰روستا در معرض سیل در این استان به صورت کلی و جزیی تخلیه شدند؛ ۴۳ اردوگاه در نقاط امن برای روستا‌های تخلیه شده در معرض خطر برپا شده است که در این اردوگاه تاکنون حدود ۲۵هزار نفر ساکن شده‌اند.
وزیر کشور هم با بیان اینکه در استان خوزستان ۴۰۰هزار نفر در معرض سیل قرار دارند، افزود: «بنای ما این است که اتفاقی پدید نیاید، اما باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.»

تپش نبض زندگی در گلستان
در شهرستان گنبدکاووس اوضاع به حالت عادی بازگشته و مدارس بازگشایی شده‌اند. هر چند مدیرکل هواشناسی گلستان از ورود سامانه بارشی و کاهش شش الی هشت درجه‌ای دما در گلستان خبر داد. نگلدی ضمیر، فرماندار شهرستان آق‌قلا ۱۷روز پس از آبگرفتگی در شهر آق‌قلا وضعیت در محله‌های حکیم‌آباد، ایثار و کل‌آباد را همچنان بحرانی توصیف کرد. فردی ۶۰ساله با نام «رجب محمدکوچکی» در یکی از کانال‌های آب گمیشان غرق شد و جان خود را از دست داد. پیش از این نیز شش نفر در حادثه واژگونی قایق در گمیشان جان خود را از دست دادند و تاکنون ۹ نفر نیز در سیلاب گلستان جان خود را از دست داده‌اند.
با تمام این‌ها نبض زندگی در مناطق سیل‌زده گلستان جریان دارد و کلنگ بازسازی اولین واحد مسکونی شهر آق‌قلا به زمین خورد. محمدتقی زمانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان برای احداث واحد‌های مسکونی در شهر‌ها مبلغ ۵۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۲میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

سهیم شدن در خدمات موکب‌ها
مناطق سیل‌زده نمایش تمام عیاری از نوع‌دوستی مردم کشورمان را به تصویر کشیده‌اند. موکب‌های اربعین این بار برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده لرستان و خوزستان بر پا شده‌اند. شما می‌توانید با شماره‌گیری کد ستاره ۲۳۳ مربع (#۲۳۳*) و گزینه اربعین کمک‌های خود را به موکب‌های مستقر در مناطق سیل زده اهدا کنید.

اعطای وام ۵۰ میلیونی به سیل‌زدگان
علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به آسیب‌دیدگی ۶ هزار واحد مسکونی خراسان شمالی در سیلاب اخیر از اعطای تسهیلات به تمام واحد‌های آسیب‌دیده از سیل خبر داد و اضافه کرد: به تمام منازل روستایی آسیب‌دیده از سیل برای بازسازی مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات، ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۲ میلیون تومان کمک معیشتی لوازم خانگی پرداخت می‌شود. در این مورد منتظر ابلاغ هیئت دولت هستیم. وی ادامه داد: برای منازل شهری هم که در بارندگی‌های اخیر آسیب دیده‌اند، بعد از انجام مراحل کارشناسی مبلغ ۶۰ میلیون تومان وام ساخت و به‌صورت مرحله‌ای اعطا می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: دولت می‌تواند همین کارهای جزئی که مردم الان می‌کنند را به شکل اساسی‌تر بعداً انجام دهد که در دراز مدت سیل‌هایی انبوه‌تر از این سیل هم نتواند اثر بگذارد.

آقای سلیمانی،
وظیفه ی دولت 1- تخلیه سدها 2- پاکسازی مسیلها 3- انتقال هموطنان است نه اینکه درپشت سدها پرورش ماهی راه بیندازد و در تابستان آب سدها را به قیمت گزاف به کشاورزان خدازده بفروشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار