کد خبر: 950392
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
کبری آسوپار
‌در نگاه اول شاید یک شوخی به نظر برسد؛ یک شوخی امریکایی زشت که رئیس جمهور این کشور قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. موضوع، اما گویا جدی است و خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام امریکایی خبر داده که «کاخ سفید بنا دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کند.» وال‌استریت ژورنال هم همین خبر را با جزییاتی دیگر منتشر کرده است. بنابر آنچه این رسانه‌ها نوشته‌اند دولت دونالد ترامپ قصد دارد این تصمیم را روز دوشنبه همین هفته (۱۹ فروردین) علنی کند. اگر این اتفاق روی دهد، برای اولین‌بار خواهد بود که نیروی نظامی رسمی یک کشور تروریستی نامیده می‌شود. برای ایران، اما چه چیزی تغییر می‌کند و تبعات چنین تصمیمی چه می‌تواند باشد؟ وقتی طرف مقابل ما سیاستمدارانی هستند که نه بر روال حقوقی و سیاسی، بلکه صرفاً بر مبنای جاه‌طلبی و مشی دیکتاتوری خود تصمیم می‌گیرند، پاسخ به این سؤال چندان ساده نخواهد بود، چه آنکه اتفاقات قابل پیش‌بینی نخواهند بود، اما این سو ایرانی است که بزرگ‌ترین تجربه انقلابی‌اش «ایستادن» بوده است؛ همین کلمه می‌تواند همه پیش‌بینی‌های سیاستمدارانه یا جاه طلبانه را تغییر دهد. با این همه برای ترامپ حقی برای تروریستی دانستن نیروی نظامی رسمی یک کشور نیست. اعتراض ما همه از سر این ناحقی است؛ وگرنه دنیای ایرانی‌ها قبل و بعد این تصمیم یک رنگ است.

جبران شکست سوریه در کاخ سفید
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از همان آغاز شکل‌گیری به عنوان یکی از اصلی‌ترین تشکیلات ذیل جمهوری اسلامی هدف بغض دولت امریکا بود. با هر پیشرفتی این دشمنی بیشتر و بیشتر شد. حداقل بیش از یک دهه است که ایران با بازوی قدرت نظامی خود یعنی سپاه رسماً یکی از قدرت‌های منطقه و جهان است. این قدرت در جریان جنگ با داعش در سوریه و عراق از روی صفحات تحلیل سیاستمداران و استراتژیست‌های نظامی به میدان بروز و عمل رسید. تکفیری‌هایی که با حمایت دولت امریکا شکل گرفتند و از حمایت همه جانبه آن‌ها برخوردار بودند، مقابل ایران و متحدانش شکست خوردند. دولت بشار اسد را نمی‌خواستند، اما او با حمایت ایران و حضور ایران در سوریه باقی ماند. همین کافی است که دولت امریکا برای زمین زدن قدرت نظامی ایران که با تحریم تسلیحاتی و اقتصادی و تبلیغ رسانه‌ای زمین نخورده است، فکر دیگری کند. فکری که دو سالی می‌شود ذهن دولتمردان تازه به دوران رسیده امریکایی را قلقلک می‌دهد: تروریستی دانستن سپاه!
وال‌استریت ژورنال درباره عواقب این تصمیم می‌نویسد: «با این اعلام، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. مقامات سپاه و کسانی که با آن‌ها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند... این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود».
این تصمیم البته مخالفانی هم در امریکا دارد. آنگونه که وال استریت ژورنال می‌نویسد: «مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیرو‌های امریکایی در منطقه شود، بدون آنکه آسیب مورد‌نظر به اقتصاد ایران وارد شود... مخالفان در دولت امریکا می‌گویند که این اقدام نه تنها تأثیر چندانی در تضعیف ایران و بخش‌های مهم اقتصاد آن نخواهد داشت بلکه برای دشمنان واشنگتن الگویی می‌شود تا چنین برچسب‌هایی را به عناصر مختلف نیرو‌های مسلح ایالات متحده بزنند... جیسون بلازاکیس، مدیر سابق دفتر مالی ضد تروریسم در وزارت خارجه امریکا هشدار داده که این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.»

تروریستی دانستن سپاه، تروریست دانستن یک ملت
مقامات و زیر مجموعه‌های مختلف سپاه در دهه‌های اخیر توسط دولت امریکا تحریم شده‌اند، اما تروریستی دانستن کل یک نیرو یعنی تروریست دانستن تک تک اعضای آن. این یعنی حمله مستقیم روانی به ملت ایران. نیرو‌های اداری و نظامی سپاه فرزندان همین ملت هستند؛ پدران و مادران و برادران و خواهران همین سرزمین. هزاران هزار نیروی سپاهی تروریست نامیده می‌شوند و این یعنی بسیاری از خانواده‌های این کشور تروریست هستند. حتی پسران جوانی هم که برای دوران سربازی سپاه را انتخاب کنند، تروریست خواهند بود! همین نیرو‌های سپاه که در هفته‌های اخیر به امدادرسانی سیل رفته‌اند، همین‌هایی که پل و خیابان و خانه می‌سازند، همین‌هایی که محافظت از مسئولان ایرانی را بر عهده دارند، همه نیرو‌های امنیت پرواز، همه پاسداران اماکن حکومتی ایران، همان‌ها که ۱۷ خرداد ۹۷ مقابل حمله داعش به مجلس شورای ایستادند و در قلب تهران حافظ امنیت مردم شدند، همه تروریست خواهند بود! آیا یک ملت چند ده میلیونی با کشوری قانونی و دولتی قانونی را می‌شود تروریست دانست؟! از نظر دولت امریکا می‌شود و پیش از این دونالد ترامپ ملت ایران را تروریست دانسته بود. آبان ۹۷ او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه آ‌نها انجام می‌دهند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در حال حاضر یک ملت تروریست هستند.» یک سال پیش از آن هم ترامپ در یک سخنرانی در جمع سیاستمداران محافظه‌کار گفته بود که «امروز بعدازظهر درباره ایران سخنرانی خواهم کرد؛ یک ملت تروریست مانند چند ملت معدود دیگر.» می‌بینید؟ امریکایی‌ها شوخی‌های کثیفی بلد هستند!

شوخی‌های امریکایی و جواب ایرانی
از امریکایی‌ها بعید نیست و عمری است از این شوخی‌های امریکایی با ملت‌های جهان کرده‌اند؛ زشت و کثیف! از رژیم جعلی اسرائیل و کودک کشی‌هایش، آواره کردن‌هایش و جنگ‌طلبی‌ها و اشغالگری‌هایش دفاع کردند و حماسی را که از خانه و سرزمین خود دفاع می‌کند و حزب‌اللهی را که مجبور به اخراج اشغالگران صهیونیست از خاک لبنان بود، تروریست می‌نامد. به افغانستان و عراق حمله می‌کند. مردم یمن را به رسمیت نمی‌شناسد.
حامی تروریست‌های تکفیری است. برای سرنگونی دولت‌های قانونی مخالف خود تلاش می‌کند، فرق نمی‌کند بشار اسد باشد یا مصدق یا مادورو یا ... شوخی یا جدی، تروریستی دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک اعلان جنگ است و اگر ترامپ فکر می‌کند این شوخی امریکایی قرار است از سوی ایران بی پاسخ بماند، ناشی از همان حماقت درجه یکی است که دارد. مقامات رسمی ایران هنوز در برابر این خبر رسانه‌های غربی سکوت کرده‌اند. دو سال پیش که امریکایی اظهار جدی بودن در این تصمیم داشتند، سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در واکنشی گفته بود: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت امریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را در سراسر جهان به ویژه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش در نظر خواهد گرفت.» حال باید منتظر ماند و دید دولت امریکا چه می‌کند و واکنش دولت ایران چه خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تیموری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
دریادداشت خانم کبری آسوپار آمده کمیته انقلاب اسلامی که بعدها به سپاه پاسداران تغییر نام داد . این اشتباه است چون کمیته با شهربانی وژاندارمری ادغام شد ونیروی انتظامی تولد یافت . سپاه بدستور مستقیم امام خمینی درسال ۵۸ تشکیل گردید لطفا اصلاح کنید
مدیر پایگاه باسلام و ضمن تشکر از توجهتان.
ایرادی که فرمودید صحیح است و به نویسنده مطلب منتقل شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار