کد خبر: 950359
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
محمدرضا هادیلو
از اوایل سال ۹۶ خبر‌هایی در مورد پایان دوره خشکسالی در ایران و ورود به ترسالی به گوش می‌رسید. از همان زمان بارش‌های خوب و مداوم نشان داد که می‌توان به این اخبار اعتماد کرد. هرچند خسارات و صدمات خشکسالی ۲ دهه اخیر آنقدر عمیق است که نتوان به این زودی‌ها آن‌ها را رفع یا به دست فراموشی سپرد، با این حال از همان زمان و با هر بارشی که صورت می‌گرفت به خوبی می‌شد فهمید همان‌قدر که مسئولان برای مقابله با خشکسالی‌ها آمادگی نداشتند، برای ورود به ترسالی و هدایت نزولات آسمانی و مدیریت آن‌ها هم هیچ طرح و برنامه‌ای ندارند و گواه این ادعا هم سیلاب‌های بعد از هر بارش بود. موضوعی که باعث شد اواخر سال گذشته (۹۷) مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه ترسالی در خوزستان، زمینه‌ساز وقوع سیلاب شده، بگوید: «سیل «دز» را می‌برد و در عوض روستا‌ها آب ندارند!»

وقتی بهار ۹۶ با بارش‌های خوب آغاز شد دیگر نمی‌شد از خشکسالی حرف زد. نزولات آسمانی آنقدر خوب بود که در اردیبهشت ماه همان سال و پس از باران‌های پی‌درپی، وزیر نیرو شرایط آبی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و بر این باور بود که دیگر زمان خشکسالی ایران رو به پایان است و کشور در مرحله ورود به دوران ترسالی قرار گرفته است. گفته‌های آقای وزیر تصدیقی بر حرف‌های کارشناسان بود و تأیید می‌کرد که وضعیت منابع آبی ایران در شرایط بهبود قرار گرفته است. اما این امر مستلزم هدایت آب‌های روان و مدیریت نزولات آسمانی بود.

ترسالی واقعیت دارد، خشکسالی را فراموش کنید

وقتی بارندگی‌ها شروع شد، تقریباً همه استان‌های ایران از این موهبت الهی بهره‌ای بردند و بعد از آن و تقریباً تا انتهای سال ۹۷ هیچ استانی وجود نداشت که اعلام کند بارشی در آن صورت نگرفته است. اما مشکل کار از جایی شروع شد که وقتی بارش‌ها بیش از چند دقیقه طول می‌کشیدند، اخبار زیادی در مورد وقوع سیل و خسارات و صدمات ناشی از آن منتشر می‌شد. در همین رابطه در زمستان سال گذشته بود که مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بارندگی‌های خوبی که در این استان صورت گرفت گفت: «با توجه به توپوگرافی منطقه، متفاوت بودن نوع خاک و خشکسالی‌های پی‌در‌پی خوزستان، در این میان ترسالی اتفاق افتاده که زمینه ساز وقوع سیلاب است.» کیامرث حاجی‌زاده ادامه داد: «خشکسالی مشکلاتی برای مردم داشت و حالا هم که به ترسالی رسیده‌ایم معضلاتی برای مردم ایجاد شده و بعداً هم می‌گوییم که در بعضی محلات اهواز آب نداریم یا افت فشار وجود دارد.» وی با بیان اینکه در زمانی که آب داریم، رنج و محنت پذیرفته نیست، تأکید کرد: «بارندگی امسال (۹۷) در جلگه خوزستان، طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. با این حال در روستا‌های بخش مرکزی اهواز آب شرب نداریم. همچنین در روستا‌های امیدیه و رامشیر مشکل وجود دارد.» این مسئول ادامه داد: «با وجود بارندگی شدید، زیرساخت‌های مشکل دار، مناطق کوهستانی و مدل‌های مختلف آب و هوایی، به علت اطلاع رسانی تلفات جانی نداشتیم. تنها یک تا دو مورد تلفات جانی در اندیکا داشتیم که به علت سهل‌انگاری خود افراد رخ داد.» در کنار بارش‌هایی که در استان‌ها رخ می‌داد و حرف‌های مسئولانی که در حد حرف باقی می‌ماندند می‌شد به عینه دید، بی‌برنامگی در هدایت آب‌های روان آن‌قدر زیاد بود که از همان موقع پیش‌بینی شد در برخی استان‌ها به خاطر بارش‌هایی که در فروردین ماه ۹۸ رخ خواهد داد، سیلاب‌هایی به راه خواهد افتاد و در همین رابطه به مردم هشدار داده می‌شد. البته اواخر سال گذشته اعلام شد در خوزستان هم قرار است برنامه‌ریزی‌هایی برای مهار آب‌ها و تأمین آب شرب شهروندان صورت گیرد که در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بعد از بارش‌های خوب چند ماه آخر سال گذشته، با بیان اینکه باید تا عادی شدن شرایط در استان خوزستان انسجام خود را حفظ کنیم، گفت: «از هم اکنون برای مناطقی که ممکن است از فروردین ماه به بعد دچار مشکل آب شرب باشند، باید چاره‌ای اندیشیده شود.» وی تأکید کرد: «بخش مرکزی اهواز به شدت مشکل دارد. اینکه سیل دارد رودخانه دز را می‌برد و روستا‌ها آب ندارند، پسندیده نیست.» به هرحال فروردین سال ۹۸ از راه رسید و معلوم شد هشدار‌ها فقط برای مردم بود و در همان حد هم باقی ماند. شاید اگر برخی مسئولان فقط کمی به حرف‌های خودشان اعتقاد داشتند و به آن‌ها عمل می‌کردند حالا شرایط طور دیگری بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار