کد خبر: 950336
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو کشور ایران و عراق در بسیاری از مسائل منطقه نظرات مشترکی دارند، گفت: قدس پایتخت دائمی فلسطین و جولان هم بخش جدایی ناپذیر از سوریه خواهد بود.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری امروز خود با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه روابط دو ملت ایران و عراق روابطی بسیار عمیق و تاریخی است، اظهار کرد: اجرایی شدن توافقات قبلی دو کشور یکی از مباحث امروز ما بود. اولین توافق ما که اجرایی شده است، رایگان شدن ویزای دو کشور است.

وی ادامه داد: برای لایروبی اروند رود توافق بسیار مهمی انجام داده‌ایم که امروز هم مورد تاکید دو طرف بود. امیدواریم تا پایان ماه رمضان برنامه‌های فنی برای این کار تدوین شود و بعد از ماه رمضان شاهد شروع عملیات خارج کردن مغروقه‌ها و لایروبی رودخانه باشیم. طرح مهم دیگر اتصال راه آهن شلمچه و بصره است که امیدواریم بعد از ماه رمضان هم این عملیات آغاز شود.

روحانی با اشاره به اینکه برنامه صادرات برق، گاز و نفت ایران به عراق ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: آماده هستیم بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی انجام شود و حتی این اتصالات، تسهیلاتی را برای سایر کشور‌ها فراهم کند. در زمینه روابط مالی و پولی نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم در سفر رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد، شاهد تکمیل این قدم‌ها باشیم. همچنین امیدواریم هر چه زودتر سطح روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی یکی از توافقات انجام شده میان دو کشور است بیان کرد: امروز توافق کردیم یک شهرک صنعتی در منطقه جنوبی و یک شهرک در مناطق غربی به عنوان اولویت ایجاد قرار دهیم.

روحانی همچنین تصریح کرد: همواره روابط نزدیکی بین حوزه علمیه نجف و قم برقرار بوده است و ما امیدواریم روابط مراکز دانشگاهی و علمی دو کشور نیز بیشتر شود. ما برای این هدف آمادگی داریم. موضوع مورد توافق دیگر استاندارد برای کالا‌های دو کشور و دارو تجهیزات پزشکی بود و امیدواریم شرکت‌های مربوط به استاندارد دو کشور در این زمینه به توافق برسند.

روحانی امنیت را یکی دیگر از مسائل مشترک ایران و عراق دانست و گفت: همکاری‌های مرزی برای امنیت دو کشور مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق قوی‌تر می‌شود. وزارت کشور ایران و عراق نیز مذاکراتی را برای مبارزه قوی‌تر با تروریسم انجام می‌دهند. ما گاهی به خصوص در مرز اقلیم شاهد معضلاتی هستیم که باید با همکاری بیشتر جلوی این معضلات را بگیریم.

روحانی در پایان با اشاره به اینکه مسائل منطقه‌ای نیز یکی از مذاکرات امروز بود، گفت: ما در بسیاری از مسائل منطقه‌ای نظرات مشترکی داریم. قدس به عنوان پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی ناپذیر از سوریه خواهد بود. هر چه سریع‌تر باید جنگ در یمن خاتمه یابد و یمن راه حل سیاسی دارد. ثبات و امنیت در کل منطقه نیز مورد اتفاق نظر طرفین بود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار