کد خبر: 950321
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
توصیف یادمان عملیات فتح‌المبین
غلامحسین بهبودی
سرويس ايثار و مقاومت جوان آنلاين: یادمان عملیات فتح‌المبین یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌ها در استان خوزستان است که در فهرست میراث فرهنگی دفاع مقدس به ثبت رسیده است. این یادمان در هشت کیلومتری شمالغربی شوش و در غرب کرخه قرار دارد که شیار‌های ۹‌گانه و سایت‌های موشکی از جمله نقاط دیدنی آن به شمار می‌روند.
ماجرای شیار‌های فتح‌المبین از این قرار است که در منطقه غرب شوش و دزفول، تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید مجید بقایی شش روز مانده به عملیات فتح‌المبین، قصد رخنه از ۹ شیار به سنگر‌های دشمن را داشتند که با سنگر‌های کمین دشمن درگیر شدند و تعداد زیادی از آن‌ها در این شیار‌ها به شهادت رسیدند. امروز این شیار‌ها محل زیارت کاروان‌های راهیان نور است. بعد‌ها این شیار‌ها هر کدام به نام شهیدی نامگذاری شدند؛ المهدی، شیخی، شلیکا، خِنِگ، محلات، شیر علی سلطانی، شهید ربیعی، شهید میرزایی و شهید ترکی نام این شیار‌ها هستند که به گفته زائران حس و حال عجیبی دارند و تو گویی که هنوز بوی خون رزمندگان شهید در آن به مشام می‌رسد!

سایت‌های ۴ و ۵ رادار‌
این سایت‌ها که قبل از انقلاب طرح‌ریزی شده بودند در ۱۸ کیلومتری غرب شهر شوش و در دامنه ارتفاعات ابوصلیبی خات قرار دارند. در اوایل جنگ تحمیلی با اشغال غرب شوش این منطقه به تصرف بعثی‌ها درآمد. بعثی‌ها برای حملات موشکی و توپخانه‌ای به شهر‌های شمال خوزستان از این سایت‌ها استفاده می‌کردند. رزمندگان اسلام برای آزاد‌سازی این سایت‌ها در عملیات فتح‌المبین نبرد جانانه‌ای انجام دادند و مقاومت سرسختانه بعثی‌ها را درهم شکستند. بعد از عملیات تعدادی از فرماندهان ارشد عراق که در این منطقه عقب‌نشینی کرده بودند به دستور صدام اعدام یا زندانی شدند. سایت‌های موشکی نیز مثل شیار‌های ۹ گانه، شاهد ریخته شدن خون رزمندگان بسیاری بود که هر کدام از آن‌ها به امید عقب راندن دشمن و از تیررس خارج کردن شهر‌های کشورشان، خود را سپر بلای هموطنانشان کردند. همچنین در ۱۹ دی ماه ۱۳۸۱، مردم شهرستان شوش هشت شهید گمنام را تشییع کردند و در یادمان عملیات فتح‌المبین به خاک سپردند؛ لذا اگر زائر این یادمان باشید، حتماً سری به مزار آن‌ها بزنید که نورانیت و صفا را در دل‌ها تازه می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار