کد خبر: 950270
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
۷۰ کشته و ۷۶۸ مجروح آخرین آماری است که سازمان اورژانس از قربانیان سیلاب کشور اعلام کرده است. در حالی که سازمان هواشناسی از ورود یک توده بارشی تازه و جاری شدن دوباره سیلاب در نقاط مختلف کشور خبر داده تلاش‌های گسترده برای امداد‌رسانی به حادثه دیدگان سیلاب به صورت شبانه روزی در جریان است تا با همبستگی ایجاد شده، احیای مناطق آسیب دیده در کمترین زمان ممکن شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: هرچند بروز سیلاب خسارت‌های بسیاری برجای گذاشته است، اما روی دیگر ماجرا پرآب شدن سد‌ها، احیای تالاب‌ها، مرداب‌ها و دشت‌هایی است که با صرف هزاران دلار امکان آن وجود نداشت.
به گزارش خبرنگار ما، بارش شدید باران که از ۲۶‌اسفند سال‌۹۷ در استان مازندران شروع شد تا دوم فروردین‌ماه امسال در این استان ادامه داشت، این بارش‌ها سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرقی آن شد که به ۹‌نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش‌های مختلف خسارت زد. در روز‌های آغازین سال جدید هم بارش بیش از ۳۰۰‌میلی‌متر باران در ۳۵‌ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توأمان شد، باعث سرریز شدن سد‌های گلستان و بوستان و طغیان رودخانه‌ها شد بطوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهر‌ها و روستا‌های شمالی و غربی استان شد. ۵ فروردین‌۹۸ نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودرو‌ها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر ۲۴ کشته و ده‌ها مصدوم برجای گذاشت. از سوی دیگر بارندگی‌های شدید در مناطق بالادست حوضه‌های کارون، دز و کرخه در دو هفته اخیر سبب آبگرفتگی روستا‌ها و شهر‌های حاشیه این رودخانه‌ها در شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و کارون شد همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین، بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های استان لرستان نیز درگیر سیلاب شدند. شهر‌هایی مانند پلدختر، دورود، خرم‌آباد، الیگودرز و... در محاصره سیل قرار گرفتند تا جایی که امکان امدادرسانی هوایی به شهر پلدختر و برخی از روستا‌ها وجود نداشت. آن‌گونه که روز گذشته سازمان اورژانس کشور اعلام کرد ۷۰ نفر در جریان حوادث جوی جانشان را از دست دادند و ۷۶۸ نفر هم مصدوم و از سرنوشت چهار نفر هم هنوز خبری در دست نیست. بیشترین کشته هم در استان فارس اتفاق افتاد با ۲۴ کشته است.

همبستگی برای بازسازی
تا این جای کار سیلاب ویرانگر جان بسیاری از شهروندان را گرفته، خانه‌های بی‌شماری را تخریب یا به آن‌ها خسارت زده‌است، مزارع کشاورزی را نابود، دام‌ها را تلف و به زیرساخت‌های عمرانی خسارت‌های بسیار وارد کرده است. با این وجود برگزاری مراسم‌ازدواج ۳۵‌زوج در مناطق سیل زده آن‌هم در شرایط بحران یک پیام روشن دارد و آن‌این که زندگی همچنان در گستره این مناطق بار دیگر به جریان خواهد افتاد از همین روست که در حال حاضر تلاش تمام ارکان کشور برای امداد و نجات و بازگرداندن زندگی به این مناطق در جریان است. سپاه، بسیج، ارتش و نهاد‌های دولتی برای کاستن آلام مردم رنج دیده در این مناطق آستین همت بالا زده‌اند و با نشان دادن همدلی و همبستگی عزم مثال زدنی، خود را برای برون رفت از شرایط فعلی و بازگرداندن زندگی دوباره به مناطق سیل زده به نمایش گذاشته‌اند، به طوری که علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد که مردم سیل زده نگران خسارات نباشند؛ چراکه همه را پرداخت خواهند کرد. برای اینکه نظارت بر رسیدگی به سیل زدگان با دقت انجام شود وزیر کشور در جلسات ستاد مدیریت بحران اعلام کرد که برای هر استان سیل زده یک وزیر معین توسط دولت تعیین می‌شود که تا تثبیت اوضاع، امور را نظارت و پیگیری کنند. همچنین در جلسات ستاد مدیریت بحران تأکید شد که تمامی دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای هر یک از استان‌های حادثه دیده نماینده ویژه جهت پیگیری و نظارت بر اقداماتی که آن دستگاه‌ها باید انجام دهند، مشخص و به سازمان مدیریت بحران کشور معرفی کنند.

برقراری امنیت در مناطق سیل زده
یکی از مهم‌ترین موضوعات بعد از وقوع سیلاب ماندن مردم در محل زندگی‌شان و بی‌توجهی به هشدار برای ترک این مناطق بود؛ چراکه آن‌ها نگران اموال و احشام خود بودند. هر چند پلیس همواره درباره تلاش برای برقراری امنیت در این محل‌ها وعده داد با این حال بسیاری از امدادگران و نیرو‌های پلیس هم نگران وضعیت خانواده‌های خود بودند که در جریان سیلاب گرفتار شده بودند. سردار حسین اشتری، رئیس پلیس کشور گفته است که در حال حاضر امنیت در این مناطق برقرار است و کار‌های لازم برای پیشگیری از سوءاستفاده از اموال مردم مناطق سیل زده انجام شده است، بنابراین مردم نگران اموال خود نباشند. وی که دو روز قبل راهی شهرستان خرم آباد شده بود به خبرنگاران گفت: در روز‌های پس از سیل تعداد پرسنل نیروی انتظامی در شهرستان پلدختر تقویت شد و نیرو‌های کمکی به استان و شهرستان اعزام شدند. اکنون نظم و امنیت خوبی در منطقه وجود دارد، اما در روز‌های گذشته افرادی از شهر‌های و مناطق اطراف در این شهرستان حضور داشتند که از سوءاستفاده آنان جلوگیری شد. سردار اشتری گفت: با همکاری مردم پلدختر وضعیت شهر و مناطق روستایی سیل زده به حالت عادی برگردانده می‌شود و مسئولان در کنار مردم هستند.

آغاز روند پرداخت خسارت به سیل زدگان
یکی از مهم‌ترین موضوعات مردم حادثه دیده در جریان سیلاب جبران خسارت‌های وارد شده است که رئیس مجلس به حادثه دیدگان اطمینان داد روند پرداخت خسارت از امروز آغاز می‌شود. علی لاریجانی شامگاه پنج‌شنبه در نشست مدیریت بحران استان خوزستان توضیح داد: احتمال پرداخت این خسارت‌ها از محل بودجه سال‌۹۸ کم است ولی پیش‌بینی می‌شود از محل‌های دیگری این امر محقق شود. وی افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری نگرانی برای این بخش نیست و این ضرر‌ها جبران می‌شود.

اندکی غافلگیری!
یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده بعد از ویرانگری‌های سیل متوجه سازمان هواشناسی بود و آن اینکه چرا این حجم بارش از سوی این سازمان پیش‌بینی نشد؟ رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن سیلابی با این وسعت گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان از وجود ترسالی داشت، اما این مقدار از بارش در ابتدای سال پیش بینی نشده بود که همین امر سبب شد مسئولان اندکی غافلگیر شوند.

عملیات کم‌نظیر امدادگران در ۱۵ روز: ۲۲۰هزار امداد در ۱۸۸۹ شهر
بررسی آماری عملیات امدادگران هلال احمر از اول فروردین تا ۱۵‌فروردین نشان می‌دهد آن‌ها در این ۱۵‌روز در ۳۱ استان کشور و ۱۸۸۹ شهر، روستا و محور‌های کوهستانی به ۲۲۰ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی کرده‌اند. باتوجه به محاصره برخی از روستا‌ها توسط آب و تخریب راه‌های ارتباطی، یکی از نکات برجسته عملیات روز‌های گذشته، استفاده از توان امدادهوایی جمعیت هلال احمر بوده که در این مدت نسبت به انتقال بیش از ۲۹۸ هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی طی ۳۰۶ ساعت پرواز بالگرد‌های جمعیت و انتقال ۱۹۷۰ از امدادگران و نجاتگران اقدام کرده‌اند.

خدمات مشاوره‌ای
یکی از مهم‌ترین موضوعات برای بازماندگان از حوادث، شوک روانی است که به دلیل از دست دادن عزیزان یا اموال افراد ایجاد می‌شود و خدمات مشاوره‌ای مهم‌ترین موضوعی است که می‌تواند به ایجاد امید در افراد منجر شود. معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی هم با اشاره به این موضوع از اعزام ۲۱۱ گروه تخصصی حمایت‌های روانی اجتماعی در قالب تیم‌های «محب» به مناطق سیل زده کشور برای ارائه خدمات مشاوره‌ای خبر داد. مجید رضازاده توضیح داد: این گروه‌ها متشکل از ۶۳۳ روانشناس، روانپزشک و مشاور مددکار اجتماعی از ۲۸‌اسفند‌۹۷ برای کمک به سیل زدگان اعزام شدند. وی ادامه داد: این افراد با حضور در مناطق سیل زده اقدام‌های عمومی و تخصصی و حمایت‌های روانی، اجتماعی را برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی به حادثه دیدگان سیل ارایه کردند.

عروس سیلاب
نوروز گذشت و اهالی آق قلا و گمیشان در استان گلستان همچنان درگیر پدیده قهری سیل و روان آب‌ها هستند، اما آنان امیدشان را از دست نداده‌اند و هر چند روز یک بار دستی بالا زده و با برگزاری جشن عروسی جوانان خود را به خانه بخت می‌فرستند. علاوه بر خانواده‌ها و بستگان زوج‌های جوان، تشریک مساعی نیکوکاران، تشکل‌های مردم نهاد، هلال احمر و آستان قدس رضوی سبب شده جشن عروسی جوانان سیل زده در استان گلستان شور و حال بیشتری به خود گیرد. در آخرین مورد شامگاه ۱۴ فروردین ۳۵ زوج جوان که در بین آن‌ها اقوام مختلف همچون ترکمن، سیستانی، فارس و... دیده می‌شد در محل اسکان اضطراری زندگی مشترک خود را آغاز کردند و گفته شده این روند همچنان ادامه دارد.

امداد‌رسانی با پای پیاده
یکی از شیوه‌های امدادرسانی‌هایی که تصاویر آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد کمک مردم آسیب دیده رومشکان به مردم سیل زده پلدختر بود آن هم با پای پیاده. کمک مردم رومشکان از طریق کوهستان و با پای پیاده به مردم شهرستان سیل‌زده پلدختر، خبری دلگرم کننده و از جنس همدلی و همراهی در اوج این حجم از خبر‌های تلخ سیل است، حادثه‌ای که تمام هستی مردم را در ۱۲‌فروردین از بین برد. مردمان بخش رومشکان لرستان غم خود را فراموش کردند و مهربانانه با پای پیاده راهی کمک‌رسانی به هم استانی‌های خود که در همسایگی‌شان قرار دارند، شدند. آن‌ها منتظر هیچ دستگاه و نهاد دولتی در باز کردن راه و هموار کردن راه نبودند. آن‌ها ۳۰ کیلومتر با پای پیاده طی کردند تا کمک‌هایی را که بر دوش‌شان حمل می‌کردند را به مردم پلدختر برسانند.

۴۰ کامیون کمک مردم کرمانشاه راهی لرستان شد
کمک‌های مردمی به مناطق سیل زده مدام به مناطق آسیب دیده می‌رسد و با کمک امدادگران بین حادثه دیدگان توزیع می‌شود از جمله نماینده استاندار کرمانشاه در امور کمک‌رسانی به سیل‌زدگان لرستان گفت: کمک‌های مردم کرمانشاه در قالب ۴۰‌دستگاه کامیون شامل اقلام ضروری به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد. داریوش جودکی توضیح داد: اجناس ارسالی برای کمک به سیل زدگان استان لرستان، شامل مواد غذایی و بهداشتی، فرآورده‌های شیری، پتو، آب معدنی و چادر بود که بین مردم توزیع شد. نماینده استاندار کرمانشاه در امور کمک‌رسانی به سیل زدگان لرستان با بیان اینکه اکنون در پلدختر استقرار داریم، گفت: مشارکت اصناف و بازاریان کرمانشاه و اداره اوقاف برای کمک‌رسانی به سیل زدگان همپای مردم بسیار خوب است و با توجه به عمق تخریب و از بین رفتن منازل نیازمند ارسال کمک‌های بیشتری هستیم.

خدمات ستاد اجرایی فرمان امام به سیل‌زدگان
سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف با حضور در مناطق آسیب دیده از تلاش‌های خود برای یاری رساندن به حادثه دیدگان خبر دادند. از جمله محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سفر به لرستان از اهدای ۱۰‌هزار بسته لوازم خانگی و ۱۵ هزار بسته لوازم تحریر به مردم سیل‌زده لرستان خبر داد و گفت: ۳‌هزار شغل خانگی در این منطقه ایجاد خواهد شد، همچنین به ازای هر دستگاه پمپاژ ۳‌میلیون بلاعوض و ۷‌میلیون وام کم بهره به خانواده‌های خسارت‌دیده پرداخت می‌شود. وی گفت: ۱۴۰‌هزار خانه روستایی استان خوزستان تا سقف ۳۵ میلیون تومان از طرف بیمه طرف قرارداد بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خسارت پرداخت خواهد شد.

واریز کمک هزینه معیشتی مددجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی گفت: کمک‌هزینه معیشتی برای مددجویان سازمان بهزیستی که در شهر‌های سیل‌زده قرار دارند روی کارت بانکی آن‌ها به‌میزان سه برابر مستمری‌ای که دریافت می‌کردند شارژ شد. وحید قبادی ۱۵‌فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: وظیفه اولیه سازمان بهزیستی این است که معلولان ذهنی، جسمی- حرکتی- ضایعات نخاعی، سالمندان و فرزندان تحت‌تکفل سازمان بهزیستی کشور که در مراکز نگهداری ما هستند در برابر بلایا و حوادثی مانند سیل دچار آسیب نشوند، این افراد در سراسر کشور به مکان‌های امن انتقال داده شدند. وی افزود: ۹۶ مرکز شبانه‌روزی ما در سطح کشور در برابر سیل ایمن‌سازی شده، به‌عنوان مثال فرزندان بی‌سرپرستی که در مرکز پلدختر نگهداری می‌شدند به شهر خرم‌آباد انتقال داده شدند تا دچار سیل و سانحه نشوند و در سطح کشور نیز این کار انجام شده‌است. رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: از بین ۸۰۰ مرکز ما حدود ۱۴ مرکز آسیب‌دیده و ۱۲ میلیارد تومان آسیب ساختمان و تجهیزات داشته که ان‌شاءالله باید جبران شود.

پایان باز
پدیده‌های جوی و بلایای طبیعی گزینه‌های ناگزیر هستند که بروز آن امری بدیهی است با این حال با امکانات موجودی که در خدمت دولت‌ها قرار گرفته تلاش برای پیشگیری از آسیب‌به جان و مال افراد جامعه با توجه و عمل به هشدار‌های پیشگیرانه میسر شده است. هر چند تجربه نشان داده است که کشور ما مدام در معرض تهدید‌های جوی و طبیعی قرار دارد با این حال ضرورت همگرایی بین مردم و متولیان جامعه برای ارائه خدمت به آسیب دیدگان امری اجتناب ناپذیر است که ضرورت دارد بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
درباره مشاوره دادن به سیل زدگاه باید عرض کنم اینکه در این مساله صرفا به روان شناسان اکتفا شده مشکلی را حل نخواهد کرد. روان شناسان در بسیار از موارد مشکل را پیچیده تر خواهند کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار