کد خبر: 950247
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
سیل روز‌های اخیر در کنار خسارت‌هایش، مزایای قابل تأملی هم به دنبال داشت؛ بسیاری از تالاب‌های کشور را که مرکز ریزگرد شده بودند، احیا کرد؛ حجم آب شیرین مخازن سد‌ها را اضافه کرد؛ گاوخونی اصفهان را پس از یک‌دهه زنده کرد و البته سیل مهرورزی مردم و گروه‌های جهادی را هم به رخ کشید.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: به برکت بارش‌های آسمانی از ۲۷اسفندماه تاکنون، بیش از ۵میلیارد مترمکعب آب‌شیرین اضافه بر روان آب‌های قبلی در مخزن، ۱۷۲سد مخزنی کشور ذخیره و ۴۰تالاب بزرگ کشور سیراب شده، علاوه بر آن دریاچه ارومیه نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
جالب اینکه برای فراهم‌کردن ۵میلیارد مترمکعب آب شیرین، نیازمند شیرین‌سازی آب دریا با صرف ۵ /۲ میلیارد دلار هزینه بودیم. آب زاینده‌رود هم پس از ۱۰سال به تالاب بین‌المللی گاوخونی رسید.

استقرار موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده
در ادامه موج همگرایی ایرانیان پس از سیلاب، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی پیامی تصریح کرد: «اینجانب و سایر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس وظیفه خود می‌دانیم از هفته آینده و به مدت یک‌ماه با استقرار موکب‌های اربعین در مناطق معرض سیل تا هنگام عادی شدن وضعیت، به کمک مردم شهر‌های پلدختر، سوسنگرد، بستان و دیگر نقاط بشتابیم.»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم با بیان اینکه ما از روز ۲۹اسفند سال ۹۷ کمک‌های خود را برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سراسر کشور آغاز کردیم، گفت: «در دو تا سه روز ابتدایی وقوع سیل در شهر‌های مختلف کشور کمک‌رسانی‌ها با توجه به امکانات بومی هر استان انجام شد و پس از دریافت پیام مقام معظم رهبری این کمک‌ها شکل جدیدی به خود گرفت.»

فعالیت ۱۳۴۱ گروه جهادی بسیجی
سردار غلامحسین غیب‌پرور افزود: در این رابطه هفت استان کشور به عنوان پشتیبان استان گلستان و پنج استان به عنوان پشتیبان استان مازندران و سه استان به عنوان پشتیبان و حمایت‌کننده استان خوزستان قرار دادیم. بقیه استان‌ها با توجه به اطلاعاتی که درخصوص حضور مردم بومی این استان‌ها برای کمک‌رسانی داشتیم، سعی کردیم به نحوه کمک‌رسانی در این استان‌ها دست نزنیم. البته مانع کمک‌رسانی به این استان‌ها نیز نشدیم.»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: بیش از دو هفته از وقوع سیل در استان‌های کشور می‌گذرد و کمک‌رسانی‌ها توسط بسیج ادامه دارد. فقط در دو استان گلستان و مازندران حدود هزار و ۳۴۱ گروه جهادی به صورت رسمی فعال هستند.»

اعزام تجهیزات سپاه تهران به پلدختر
سردار حسن‌زاده، فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران هم گفت: تعداد ۵۰ تیم جهادی با تجهیزات امدادرسانی همراه با ده‌ها دستگاه ماشین‌آلات مهندسی به پلدختر اعزام شدند و در حال حاضر تخلیه گل و لای از منازل مسکونی ساکنین در دست اقدام است.»
در روز‌های اخیر بسیاری از مردم شهرستان پلدختر از عدم مدیریت صحیح در نحوه توزیع مایحتاج گله داشتند که با تدابیر اندیشیده شده گروه‌های جهادی، ارزاق مورد نیاز تأمین و به‌صورت منزل به منزل و با رعایت عدالت در بین مردم سیل‌زده توزیع می‌شود.

خسارت کوتاه‌مدت و منفعت طولانی‌مدت
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم با بیان اینکه سیل به انتشار و توزیع مواد ارگانیک و توزیع رسوبات در دشت‌های سیلابی کمک می‌کند، گفت: «رطوبت مناسب خاک که پس از سیلاب‌ها ایجاد می‌شود سبب تثبیت پوشش گیاهی و پیامد‌های ناشی از آن نظیر جلوگیری از توسعه بیابان‌ها و پدیده‌هایی نظیر ریزگرد‌ها می‌شود.»
به گفته محمد فاضلی، آنچه در کوتاه‌مدت برای برخی افراد و خانواده‌ها، خسارت فاجعه‌بار به حساب می‌آید در درازمدت برای گیاهان و جانورانی که در مناطق سیل‌خیز زندگی می‌کنند و خود را با آن تطبیق داده‌اند، تضمین‌کننده کارکرد درست و حیات زیست‌بوم زندگی آنهاست. آن‌ها زندگی خود را با دوره‌های سیلاب تطبیق داده و تنظیم می‌کنند.

گاوخونی اصفهان هم زنده شد
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم «با جریان یافتن دوباره آب در زاینده رود و حجم ورود سیلاب به میزان ۵۵ متر مکعب بر ثانیه به شرق اصفهان آب پس از حدود یک سال یک‌بار دیگر به تالاب گاوخونی رسید.»
منصور شیشه فروش با بیان اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان در گذشته پناهگاه و زیستگاه گونه‌های مختلف بود، افزود: «تالاب گاوخونی در سال‌های اخیر به کانون گرد و غبار تبدیل شده بود و احیای این تالاب برای جلوگیری از این امر و تشدید آن بسیار اهمیت دارد.» مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در حاشیه بازدید از دریاچه «زریوار» کردستان، با اشاره به اینکه بارندگی‌های بهاری چند روز اخیر که بیشتر به شکل سیلابی و لحظه‌ای رخ داد برای تالاب‌ها مفید بود، گفت: «این بارش‌های ناگهانی در شرایطی رخ داد که خوشبختانه خاک هنوز به طور کامل خشک نشده بود و اینکه در فصل زراعی هم نبودیم.»

رکورد نزولات جوی شکسته شد
با ثبت ۹/ ۲۵۸ میلیمتر بارش در روز‌های ابتدایی سال آبی‌جاری، رشدی ۱۶۵ درصدی در میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته به ثبت رسیده است.
بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر ۹۷ تا هفتم فروردین ۹۸ (۱۸۶ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۹/ ۲۵۸ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۶/ ۱۸۴ میلیمتر) ۴۰ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۷/ ۹۷ میلی‌متر) ۱۶۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
عبور بارش‌ها از مرز ۲۵۰ میلیمتر در حالی است که در طی ۱۰ سال اخیر، متوسط بارش‌های کشور زیر ۲۵۰ میلیمتر بوده است. از مجموع ۹/۲۵۸ میلیمتر بارش ثبت‌شده در ۱۸۶ روز ابتدایی سال آبی‌جاری، ۱/ ۹۲ میلیمتر سهم پاییز، ۹/ ۱۳۱ میلیمتر سهم زمستان و ۹/ ۳۴ میلیمتر سهم هفت روز نخست بهار است.

سودمان از طبیعت را افزایش دهیم
سیل رسوبات بسیاری را در دشت‌های سیلابی انباشته می‌کند و زمین‌های کشاورزی با این رسوبات غنی‌تر می‌شوند. سیلاب‌ها باعث تغذیه آب‌های زیرزمینی می‌شوند و از طریق تقویت پیکره‌های آبی، علاوه بر فواید محیط‌زیستی این پیکره‌های آبی، امکانات تفریحی و توریستی آن‌ها را نیز تقویت می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار