کد خبر: 950246
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
عباس حاجی نجاری
تأکید برتشدید تحریم‌های اقتصادی ایران در روز‌های آغازین سال جدید توسط سران کاخ سفید به رغم ناکامی در مسیر طی شده در طول ماه‌های اخیر، ناشی از این برآورد دشمن است که به دلیل قدرت وتوان ایران در عرصه نظامی وامنیتی ورسیدن به بازدارندگی متعارف ودرون زا، امکان تهدید وشکست ایران در آن عرصه‌ها وجود ندارد و «عرصه اقتصادی» مهم‌ترین عرصه باقی‌مانده برای مقابله با ایران است، به ویژه آنکه دشمن به این باور و برآورد رسیده است که آسیب‌پذیری ایران در این بخش بیش از دیگر عرصه‌هاست. از منظر امریکایی‌ها نیز این جنگ برایشان کم هزینه‌تر وامکان ایجاد اجماع علیه ایران با همکاری برخی از کشور‌های اروپایی ومنطقه‌ای وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال جدید در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی، در تبیین چرایی ضرورت تحقق بازدارندگی اقتصادی برای ناکام گذاشتن دشمن توجه به این نکته ضروری است که ترامپ از همان ابتدای ورود به کاخ سفید، نشان داد که قصد دارد جنگ اقتصادی را به صورت آشکارتر علیه ایران وارد مرحله جدیدی کند. او برای توجیه جنگ اقتصادی توافق هسته‌ای را یکی از بدترین قرارداد‌هایی دانست که امریکا تاکنون امضا کرده است و پس از تصویب «قانون کاتسا» با رأی اجماعی مجلسین امریکا و تأیید ترامپ وخروج از برجام، عملاً جنگ اقتصادی علیه ایران را که ناشی از برنامه‌ریزی هیئت حاکمه امریکا علیه ایران است، آغاز کرد. (کاتسا قانون تحریم همه جانبه علیه ایران است که در چهارم مرداد ۹۶ پس از مجلس سنا، در مجلس نمایندگان امریکا تصویب شد و در ۱۱ مرداد ماه توسط ترامپ امضا و از ۹۰ روز بعد از آن یعنی روز سه‌شنبه نهم آبان ۱۳۹۶ برابر با ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، اجرایی وبه محور اصلی اعمال تحریم‌ها علیه ایران تبدیل شد.)
آنچه دشمن را در روند طراحی واجرای این جنگ امیدوار کرد آسیب‌پذیری‌های داخلی بود که بخشی از آن در آشوب‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ آشکار شد ودشمنان به اثر بخشی تشدید تحریم‌ها امیدوار شدند و بخش دیگر ناشی از شرطی کردن کشور نسبت به برجام بود و به همین دلیل در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آنگاه که ترامپ از برجام خارج شد، بدون آنکه تحریم جدیدی تا مردادماه اتفاق بیفتد، به دلیل عدم آمادگی دولتمردان واتخاذ پیش‌بینی‌های لازم به ناگاه اقتصاد کشور دچار نوسان شد و با رشد نجومی قیمت ارز و طلا، مردم در طی سال گذشته شرایط سختی را به لحاظ اقتصادی متحمل شدند. اما به‌رغم اثرگذاری این تحریم‌ها بر عرصه اقتصادی کشور و افزایش مشکلات معیشتی مردم، امریکایی‌ها به هدف اصلی خود از این فشار‌ها که همانا برهم زدن اوضاع داخلی ایران بود نرسیدند در این میان، اما حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن ملت عزیز ایران در راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نظام محاسباتی دشمنان انقلاب اسلامی را بر هم‌ریخت و نشان داد که مردم ایران به‌رغم تحمل بی‌نظیرترین تحریم‌های اقتصادی و مشکلات روزافزون معیشتی، مصمم و استوار پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و فشار‌ها و تحریم‌ها و تهدید‌ها خللی در عزم و ایستادگی آن‌ها ایجاد نمی‌کند. در مواجهه با جنگ همه جانبه دشمن تجربه ارزشمند مردم ایران در دوران دفاع مقدس بهترین درس برای شرایط کنونی است. رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در آغاز سال جدید در جمع مجاوران و زائران حرم رضوی از تجربه دوران دفاع مقدس و خودداری قدرت‌های مادی شرق و غرب از دراختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات دفاعی به ایران به‌عنوان تجربه‌ای عینی یاد و خاطرنشان کردند: «آن تجربه سخت و محدودیت‌ها موجب شد جوانان با کار و ابتکار، وابستگی نظامی کشور را به بیگانه تغییر دهند، به طوری که امروز امکانات دفاعی ایران از تقریباً همه کشور‌های منطقه بهتر و برتر است.»
با توجه به تأکید دشمن بر استراتژی تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از طریق سازماندهی و تقویت یک نظام جامع فشار اقتصادی، ضرورت برنامه‌ریزی برای تبدیل این جنگ به فرصتی برای ایجاد بازدارندگی درونی، همچون جنگ نظامی، راهبردی است که مقام معظم رهبری در آغاز امسال به عنوان نقشه راه کشور بر آن تأکید کرده‌اند. معظم له در بیانات خود در آغاز سال جدید با اشاره به مواضع سران کاخ سفید در زمینه تشدید تحریم‌های اقتصادی، یادآور شدند: «یکی از احمق‌های درجه یک امریکایی گفته بود اگر از برجام خارج شویم، مردم ایران از خرید نان نیز ناتوان خواهند شد و در خیابان‌های ایران شورش به راه خواهد افتاد، همچنین یکی دیگر از آن‌ها گفته بود که ما کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن خواهیم گرفت، که این حرف‌ها یا ناشی از «حماقت» است یا «خباثت و جنگ روانی»، و یا هر دو آنها.» ایشان در تبیین این نکته که سال ۹۸ سال فرصت‌ها است، گفتند: «مشکل عمده کشور، «مشکل اقتصادی و مسئله معیشت قشر‌های ضعیف» است که بخشی از این مشکل ناشی از تحریم‌های اروپا و امریکا است و بخش دیگرِ آن به نقایص درونی و ضعف‌های مدیریتی بازمی‌گردد. هم تحریم می‌تواند برای کشور به فرصت تبدیل شود و هم مشاهده ضعف‌ها و نقایص، تجربه‌ای گرانبها برای آینده و برای مدیریت سال‌های بعد کشور ایجاد خواهد کرد.» ایشان در پاسخ به این سؤال که «تحریم چگونه می‌تواند به فرصتی برای کشور تبدیل شود»، گفتند: «بر اساس تجربه، فشار حاصل از کاهش درآمد‌های نفتی برای کشور ما و هر کشور مشابه، انگیزه و تحرک چشمگیری برای اجرای اصلاحات اقتصادی و نجات کشور از وابستگی به نفت ایجاد خواهد کرد، همچنانکه اکنون در سطوح دولتی و تحقیقاتی، مطالعات وسیع و خوبی برای اداره کشور با درآمد‌های غیرنفتی آغاز شده است که اگر درآمد نفتی زیادی وجود داشت این فکر و تحرک ایجاد نمی‌شد.» ایشان یادآور شدند: امروز بحمدالله همه مسئولین به این باور رسیده‌اند که دشمن در حال جنگ با ما است و بروز و ظهور آن در مسائل اقتصادی است. البته ما باید در این جنگ دشمن را شکست دهیم و به توفیق الهی، او را شکست خواهیم داد، اما این کافی نیست بلکه باید «بازدارندگی» ایجاد کنیم و به مرحله‌ای برسیم که دشمن احساس کند نمی‌تواند از معبر مسائل اقتصادی به کشور ضربه وارد کند و ملت را تحت فشار قرار دهد.
الزامات تحقق بازدارندگی اقتصادی در بسیاری از ابعاد همچون عرصه نظامی است:
۱- داشتن برنامه و استراتژی منسجم برای رسیدن به بازدارندگی
۲- باور مسئولین به جنگ ورعایت الزامات آن
۳- قطع امید از کمک و همراهی غربی‌ها وهوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمنان
۴- برنامه‌ریزی برای بهره گیری از ظرفیت‌های درونی
۵- استفاده ازتجربیات موفق گذشته
۶- مقابله با سوءاستفاده کنندگان وفساد اقتصادی
۷- جلوگیری از واردات بی رویه
۸- کار مجاهدانه وعالمانه
۹- اعتماد وباور به جوانان وایجاد میدان برای آن‌ها
۱۰- بهره گیری از ظرفیت وتجربه وتوان دیگر کشور‌ها
۱۱- دفاع از ارزش‌های اسلامی و پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها
۱۲- تمرکز بر رونق تولید
نقطه کانونی تحقق بازدارندگی اقتصادی را همچون دوران دفاع مقدس باید مقابله با جنگ روانی دشمن برای شکست اراده‌ها دانست. رهبر معظم انقلاب در همین بیانات یادآور شدند که غرب و امریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ملّت ایران یک چیزی را اراده کند، حتماً به دست خواهد آورد؛ به این نتیجه رسیده‌اند که با اراده ملّی ملّت ایران نمی‌شود مبارزه کرد؛ اگر [ملّت ایران]اراده کردند، مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی فایده‌ای نخواهد کرد. چه کار می‌کنند؟ به این نتیجه رسیده‌اند که بایستی کاری کنند که ملّت ایران اراده نکند، اراده‌اش ضعیف بشود؛ در فکر این هستند. امروز در دنیا میلیارد‌ها پول دارد خرج می‌شود برای اینکه در اعتقادات سیاسی و دینی جوانان ما رخنه ایجاد کنند تا اراده حرکت، اراده قیام در این‌ها از بین برود؛ می‌خواهند اراده را از بین ببرند، می‌خواهند شما تصمیم نگیرید. تلاش آن‌ها این است که نگذارند اراده ملّت ایران برای پیشرفت، برای مقابله، برای ایجاد جامعه اسلامی و تمدّن اسلامی شکل بگیرد؛ می‌دانند که اگر این اراده شکل گرفت، بدون تردید تحقّق پیدا خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار