کد خبر: 950245
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
یادداشت مدیر مسئول
عبدالله گنجی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: برای فهم و تبیین چیستی و چگونگی اجرایی شدن بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری ابتدا باید آن را در تراز انقلاب نویسنده درک کرد و سپس به تحلیل و تبیین و پیدا کردن راه‌های محقق آن همت گماشت. از مهم‌ترین نیازمندی‌ها برای درک آن شناخت ساختار بیانیه است.
بیانیه معظم‌له دارای سه بخش اساسی است که برای هر بخش باید اقدام متفاوت و متناسب انجام داد، بنابراین فهم ساختار آن می‌تواند سازمان ذهنی خواننده را سامان داده و دقیق نماید.

بخش اول: خصایص، ویژگی‌ها و تمایزات انقلاب اسلامی

در این بخش با ویژگی‌های انقلاب اسلامی و تفاوت آن با سایر انقلاب‌ها آشنا می‌شویم. برای درک ارزش‌ها، ویژگی و تمایزات انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر و اشراف بر انقلاب‌های دیگر ضروری است. بدون شناخت انقلاب‌های دیگر خصوصاً انقلاب‌های بزرگی، چون انقلاب روسیه، فرانسه، چین و انگلیس نمی‌توان ارزش‌ها و اصالت‌های انقلاب اسلامی را درک نمود. مقام معظم رهبری در این باره به مسئله‌ای مانند حفظ جوشش انقلابی در عین نظم سیاسی و اجتماعی و حفظ روحیه انقلابی و (تشکیل حکومت) اشاره دارند که خصلت منحصر به فردی در انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. مروت انقلابی، تجدیدنظرناپذیری، مداومت انقلاب اسلامی، خیانت نکردن به آرمان‌ها، حفظ اصالت شعارها، مردمی‌ترین انقلاب جهان از جهت حضور همه اقشار (برخلاف انقلاب‌های دیگر که خاص یک قشر است) از جمله دیگر خصایصی است که در این بخش باید تبیین گردد.

بخش دوم: چگونه جلو آمدیم و اکنون کجا ایستاده‌ایم

در این بخش به چالش‌ها و کامیابی‌ها و توطئه‌های دشمنان و دستاورد‌های مادی و معنوی انقلاب اسلامی می‌پردازند. رشد علمی و فرهنگی، نظام‌سازی، اقتدار ملی، قدرت منطقه‌ای و تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور معنویت و شهادت و... از جمله این دستاوردهاست. معظم‌له به دست آوردن این دستاورد‌ها را عین «بی‌تجربگی» می‌داند به این معنی که از جایی الگو الهام نگرفتیم. کامیابی‌ها محصول ملی و تلاش و اندیشه بومی است و هر کجا انقلابی عمل کرده‌ایم، دستاورد‌ها نیز محقق شده است. جامعیت حرکت انقلاب اسلامی و عدم رشد تک‌بعدی از جمله مؤلفه‌های قابل درک در بخش دوم است که توأم با تلاش در عین درگیری و چالش با دشمنان در تحریم، جنگ، تجزیه‌طلبی و... بوده است. قیاس دستاورد‌های ۴۰ ساله نه صرفاً در حوزه مادی توسعه بلکه در تمامی ابعاد همچون استقلال سیاسی، وحدت ملی، غرور و عزت و اقتدار ملی در این بخش مورد تأکید قرار گرفته است.

بخش سوم: به کجا می‌رویم و چگونه باید برویم

در این بخش نقشه راه تمدن‌سازی با افق بلند با محور‌های شش‌گانه مورد توجه قرار گرفته است و خطاب به جوانانی است که سکاندار همه عرصه‌های علمی، فکری و مدیریتی کشور در آینده خواهند شد. این بخش نیاز به پیداکردن راهکار‌های عملیاتی دارد و چگونگی آن باید مورد توجه قرار گیرد. محور‌های شش‌گانه مورد نظر در این بخش نشان می‌دهد، شرط حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی درک جامعیت این بیانیه است. اقتصاد به عنوان یک محور اساسی در کنار دیگر ابعاد مانند سبک زندگی، عزت ملی در روابط خارجی، معنویت و اخلاق، مرزبندی با دشمنان و ... مورد توجه قرار گرفته است. جامعیت این خصایص و ویژگی‌ها نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی در ادامه مسیر خود بر اصول اولیه‌ای همچون اسلام سیاسی، روح اسلامی انقلابی، حفظ استقلال سیاسی و عزت ملی اصرار خواهد داشت. مرزبندی تمدنی با غرب لازمه هویت و تمدن متمایز مبتنی بر مبنای درون دینی است که در این بخش مورد توجه و دقت قرار گرفته است. بیانیه گام دوم در دو بخش حوزه عمومی و حاکمیت توأمان باید مورد بررسی قرار گیرد. عملیاتی شدن بخش‌هایی از آن مانند ورود جوانان به عرصه‌های مدیریتی کشور نیاز به قوانین و ضوابط حاکمیتی دارد که مجلس و دولت باید با کمک اتاق‌های فکر نظام بدان اهتمام ورزند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
7
0
باقیمت پیازوسیب زمینی وگوجه ودلار وبیکاری وتورم وگرانی وانزوای کشور گام دوم تکلیفش روشنه آقای سردبیر مگه مجبوری مقاله بنویسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
قیمت ها با اهمال کاری مسئولین و سواستفاده محتکران بالا و پایین میره...آن چه که مهمه و میمانه اقتدار و امنیت و کار و تلاش رو به جلو هستش...پیشرفت بدست نمی یاد مگر با پمپاز انرژی و دادن انگیزه و روحیه نشاط و خود باوری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار