کد خبر: 950243
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
نهضت اسلامی و نظامی که در پی آن آمده دائم نیازمند ایجاد تحول، تکمیل و تتمیم است. اگر از این نظر به بیانیه گام دوم انقلاب بنگریم، این بیانیه بهترین بستر برای تحول، تکمیل و تتمیم مردمی‌ترین و بزرگ‌ترین انقلاب عصر جدید است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رهبر انقلاب پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و در سن بلوغ فکری این نهضت با مهندسی فرمایشات خود نقشی راهبردی از آینده نهضت اسلامی ارائه دادند که هدف آن ایجاد تمدن نوین اسلامی از گذرگاه ایران بزرگ اسلامی و بار اصلی آن بر دوش جوانان و نخبگان است.

«گام دوم انقلاب» کمتر از دو ماه است که به دنبال بیانیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) به دایره واژگان گفتمان انقلاب اسلامی افزوده شده است. ارزش این بیانیه به پاراگراف‌های آن نیست، چراکه در آن نمی‌توان چیزی بیشتر از آنچه رهبری معظم بار‌ها و بار‌ها بیان نموده‌اند یافت. پاراگراف‌ها و کلمات همه همان‌هاست که قبلاً از ایشان در موارد مختلف شنیده‌ایم. ارزش و اهمیت این بیانیه نشستن بیانات سابق در کنار یکدیگر آن هم با مهندسی شخص ایشان است. این‌بار فرمایشات سابق چنان ماهرانه و هدفمند در هم تنیده شده و چفت به چفت هم نشسته‌اند که سندی بی‌بدیل برای فردای ایران بزرگ اسلامی مهیا شده است؛ سندی که هر چه زمان بگذرد و بیشتر بر آن تأمل شود، خوش رنگ و لعاب‌تر و قیمتی‌تر خواهد شد.

بهترین بستر تکمیل و تتمیم نظام اسلامی

بنا به گفته مقام معظم رهبری (۱۷ /۶/ ۱۳۹۰) نهضت اسلامی و نظامی که در پی آن آمده دائم نیازمند ایجاد تحول، تکمیل و تتمیم است. نظام‌سازی یک امر دفعی و یکباره نیست که آن را ایجاد و رها کنیم، بلکه نظام‌سازی یک امر جاری است و روزبه‌روز باید تکمیل و تتمیم شود. اگر از این نظر به بیانیه گام دوم انقلاب بنگریم، این بیانیه بهترین بستر برای تحول، تکمیل و تتمیم مردمی‌ترین و بزرگ‌ترین انقلاب عصر جدید است و می‌توان بر اساس معیارها، شعارها، ابعاد و بالاتر از همه منطق مستتر در آن انقلاب اسلامی را مورد ارزیابی قرار داد و برای آینده آن طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی کرد. اما گام اول برای بهره‌مندی از این بیانیه فهم نقش و نگار کلان این سند و منطق آن است.

منطق آرمان‌گرایی در عین نگاه به واقعیت‌ها

بیانیه گام دوم انقلاب را می‌توان بهترین مصداق منطق آرمان‌گرایی در عین نگاه به واقعیت‌ها دانست. مقام معظم رهبری در این بیانیه ضمن آسیب‌شناسی حال و گذشته، صراحتاً اعلام می‌دارد جمهوری اسلامی از تصحیح خطا‌های خود گریزان نیست، اما در عین حال به گذشته طی شده افتخار می‌کند و از تجربیات دیروز برای حال و آینده بهره می‌برد. معظم‌له راه رسیدن به آرمان‌ها را در کنار واقعیت‌های موجود ترسیم می‌کند و با نگاهی که حکایت از اشراف ایشان به شرایط کشور دارد، قله‌ها را بار دیگر نشان می‌دهد و با امیدواری که در تک‌تک کلمات مشهود است، به آینده نهضت نور می‌تاباند و این دقیقاً همان منطق راهگشای آینده است که باید سرمشق همه کنشگران انقلاب اسلامی باشد. توضیحات بیشتر این منطق را می‌توان در دیدار دانشجویی سال ۱۳۹۲ مشاهده کرد. در این دیدار رهبر انقلاب در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره نسبت آرمان‌گرایی و واقع‌بینی می‌فرمایند: «ما آرمانگرایی را صددرصد تأیید می‌کنیم، دیدن واقعیت‌ها را هم صددرصد تأیید می‌کنیم. آرمان‌گرایی بدون ملاحظه واقعیت‌ها به خیال‌پردازی و توهم خواهد انجامید. وقتی شما دنبال یک مقصود و یک آرمان حرکت می‌کنید، واقعیت‌های اطراف خودتان را باید بسنجید و طبق آن واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنید. بدون دیدن واقعیت‌های جامعه تصور آرمان‌ها خیلی تصور درست و صحیحی نخواهد بود، چه برسد به دستیابی به آرمان‌ها. اگر بخواهیم مثال بزنیم باید بگوییم آرمان‌ها مثل قله‌اند. کسانی که اهل گردش در کوهستان و رفتن به سمت قله‌ها هستند قله را درست تصور می‌کنند. رسیدن به قله، یک آرمان است؛ آرمان‌ها را به این تشبیه کنید. انسان دوست دارد به آن قله برسد. وقتی شما این پایین هستید، دوست دارید بروید و برسید به آن نقطه اوج و ستیغ این بلندی و ارتفاع، منتها واقعیتی وجود دارد. اگر بی‌توجه به این واقعیت بخواهید این کار را بکنید، نیروی خودتان را هدر می‌دهید.» با توجه به این منطق ضروری‌است برای برداشتن گام دوم انقلاب، ابتدا هدف را به خوبی فهم و مسیر حرکت به سوی آن را با توجه به واقعیت‌ها ترسیم کرد.

قله‌های گام دوم انقلاب

آنچنان که از سطور ابتدایی بیانیه فهم می‌شود، گام دوم انقلاب در واقع نام دیگری برای گام دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است که هدف نهایی آن «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» است. معظم‌له پیش از این نیز ایجاد «تمدن نوین اسلامی» را به عنوان گام نهایی فرآیند انقلاب اسلامی تعریف کرده بودند. ایشان مرحله اول این فرآیند را «شکل‌گیری انقلاب اسلامی»، مرحله دوم را تشکیل «نظام اسلامی»، مرحله سوم را تشکیل «دولت اسلامی»، مرحله چهارم را تشکیل «جامعه اسلامی» و گام نهایی را تحقق «تمدن نوین اسلامی» دانسته بودند. از بیانیه گام دوم انقلاب مشخص است که «تمدن نوین اسلامی» از گذرگاه «ایران بزرگ اسلامی» محقق خواهد شد و اینچنین ایرانی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری در ۲۸/۷/۱۳۹۵ شامل ۹ شاخصه کلان است. معظم‌له این شاخص‌ها را بدین نحو برمی‌شمارند: «یک هدف بزرگی در اینجا وجود دارد. آن هدف عبارت است از تبدیل کشور ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف - شریف در مقابل لئیم و پلید که بعضی از کشور‌ها و بعضی از قدرت‌ها هستند- صاحب حرف نو در مسائل بشری و در مسائل بین‌المللی... و دارای عزت و دارای احساس عزت... و سرشار از معنویت و ایمان... و برافرازنده پرچم تمدن نوین اسلامی. ما چنین کشوری می‌خواهیم؛ هدف این است. ببینید من ۹ شاخص خواندم. ما می‌خواهیم کشور را تبدیل کنیم به چنین کشوری با این خصوصیات.»

کنشگران اصلی

از تأکیدات بسیار بیانیه مذکور بر جوانان برمی‌آید که عمده بار «گام دوم انقلاب» بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت دهند و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. از همین رو درک و فهم آنچه در این بیانیه از جوانان خواسته شده و سپس تأمل بر آن‌ها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک‌تک وظایف بسیار مهم است. از سوی دیگر در طول این بیانیه چهره‌ای از «جوان تراز گام دوم انقلاب» به تصویر کشیده شده است که شناخت این چهره و کوشش برای دست یافتن به ویژگی‌ها و خصایص آن برای پیمودن گام دوم الزامی به نظر می‌رسد. به همین جهت در ذیل، بر اساس بیانیه مذکور به صورت تیتروار به وظایف و ویژگی‌های «جوان تراز گام دوم انقلاب» اشاره شده است.

وظایف مورد انتظار رهبری از جوانان در گام دوم انقلاب

براساس بیانیه منتشر شده، وظایفی را که رهبر انقلاب بر عهده جوانان گذاشته‌اند، می‌توان به صورت زیر برشمرد البته قطعاً این موارد فقط بر عهده جوانان نیست و همه کنشگران انقلاب اسلامی در همه سطوح باید برای تحقق آن‌ها تلاش کنند، اما مطابق آنچه رهبری فرمودند: چشم امید برای تحقق این موارد خصوصاً به جوانان است:
۱- راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران (نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد)
۲- جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ به مثابه الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی
۳- نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)
۴- صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن
۵- تسلیم‌ناپذیری و جلوگیری از سلطه دوباره قلدران جهانی بر کشور
۶- تلاش برای کاهش فاصله بین باید‌ها و واقعیت‌ها
۷- تلاش برای بسط و استقرار عدالت علوی در کشور، رفع محرومیت‌ها و برطرف کردن شکاف‌های عمیق طبقاتی
۸- شناخت صحیح گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها
۹- بهره‌برداری از دستاورد‌های ۴۰ساله و شناسایی ظرفیت‌های مغفول و استفاده نشده طبیعی و انسانی (اعم از مادی و معنوی)
۱۰- ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور
۱۱- شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن
۱۲- جهاد علمی با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به گام اول انقلاب
۱۳- تلاش برای بسط اخلاق و معنویت در کشور با فعالیت در نهاد‌های اجتماعی
۱۴- پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
۱۵- فهم و تبیین این منطق که راه‌حل همه مشکلات کشور در داخل کشور است.
۱۶- جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه برای مقابله با ترویج سبک زندگی غربی در ایران.

ویژگی‌های جوان تراز گام دوم انقلاب

مطابق بیانیه رهبر انقلاب، ویژگی‌های «جوان تراز گام دوم انقلاب» که آماده بر عهده گرفتن مسئولیت و حرکت در مسیر دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، به شرح زیر است:
۱- مؤمن و انقلابی ۲- دانا و کاردان ۳- پرانگیزه و پرتلاش ۴- مسئولیت‌پذیر ۵- آماده عمل و تلاش جهادی ۶- داوطلب و فداکار ۷- دارای گردن برافراشته در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر ۸- دارای همت، هشیاری، سرعت عمل و ابتکار ۹- دارای نگاه و روحیه انقلابی ۱۰- در میدان و پای کار ۱۱- محقق و اندیشمند ۱۲- اشتغال به آفرینش‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و... ۱۳- امیدوار و خوشبین به آینده.

به گام دوم انقلاب خیانت نکنیم

موارد ذکر شده در فوق هر کدام نیازمند تأملات جدی و طراحی راهبرد برای عملیاتی شدن است. در این مسیر تبیین هر کدام از آن‌ها و تعیین چارچوب‌ها بر اساس بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) بسیار مهم است، چراکه راهبرد‌های طراحی شده در صورتی به موفقیت خواهند رسید که دقیقاً برگرفته از چارچوب فکری و اندیشه‌ای امامین انقلاب باشند و این امری است که ان‌شاءالله در شمارگان آینده این صفحه و با کمک نخبگان دلسوز ایران و اسلام انجام خواهد شد که اگر انجام نشود و در همین سطح رها گردد دچار سطحی‌اندیشی و ساده انگاری شده و نه‌تن‌ها گامی برای اعتلای انقلاب بر نخواهیم داشت بلکه بدان خیانت خواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار