کد خبر: 949884
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
یادداشت دکتر محمد فاضلی درباره وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی طی یادداشتی تلگرامی درباره امدادرسانی به سیل‌زدگان نوشته است: «اعتماد به هلال احمر را تضعیف نکنیم. کمک‌های پراکنده و پول جمع کردن با شماره حساب‌های مختلف، درمان این وضعیت نیست. کار بزرگ را همین نهاد‌های – هر چقدر شما فکر می‌کنید ناکارآمد یا کارآمد – باید انجام دهند.» متن کامل یادداشت این استاد دانشگاه را در ادامه بخوانید.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیل گلستان و مازندران را درنوردیده و هشدار‌های هواشناسی (ویدئوی زیر) نشان می‌دهد که از روز یکشنبه تا سه‌شنبه بارش‌های شدید استان‌های غربی را در بر می‌گیرد. الان وقت تنگ است و در انجام کار‌ها باید دقت داشت. وقت آن است که:

- اعتماد به هلال احمر را تضعیف نکنیم. کمک‌های پراکنده و پول جمع کردن با شماره حساب‌های مختلف، درمان این وضعیت نیست. کار بزرگ را همین نهاد‌های – هر چقدر شما فکر می‌کنید ناکارآمد یا کارآمد – باید انجام دهند.

- اطلاع‌رسانی را به حداکثر برسانیم. نیمی از ایرانیان از شبکه تلگرام استفاده می‌کنند. این شبکه را در خدمت اطلاع‌رسانی سیل قرار دهیم.

- منطقه‌های پرخطر را ترک کنیم. اگر در زمینی زندگی یا کشت و زرع می‌کنید که در حاشیه رودخانه است یا آن‌را از بستر و حریم رودخانه استحصال کرده و تغییر کاربری داده‌اید، بیشترین خطر متوجه شماست.

- کمک‌ها را به حساب‌های هلال احمر واریز کنیم (باور کنید تا خودم در حد توان واریز نکردم، دست به نوشتن نبردم.)

- راهنما‌های مقابله با سیل و نجات از سیل را در اینترنت جست‌وجو کنیم. اگر برای مقابله با سیل آموزش ندیده‌ایم، آموزش‌های اولیه را در اینترنت جست‌وجو کنیم.

- اطلاع‌رسانی به مردم خوزستان، لرستان، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را که در اطلاعیه‌های هواشناسی درخصوص وقوع سیل در آن‌ها هشدار داده شده است، جدی بگیریم (در توزیع ویدئوی زیر کوشا باشیم.)

سیل دیر یا زود، با همه مصائبش و البته با همه خوبی‌هایش برای محیط‌زیست، فروکش می‌کند. این چرخه‌ای است که شاید میلیون‌ها سال تداوم داشته است. مهم این است که مطالبه ما برای بهبود حکمرانی، تجهیز نظام مدیریت بحران، سیستم‌های هشدار سیل، تجهیز هواشناسی کشور، تکمیل کادر‌های آموزش‌دیده مدیریت بحران، تجهیز ناوگان هلی‌کوپتری امداد، شفافیت در بودجه‌های مدیریت بحران، امداد و نجات؛ و جابه‌جایی اولویت‌های کشور به سمت اولویت‌های مهم و معنادار برای زندگی مردم، فروکش نکند. پیشنهاد من برای پیگیری این مطالبه، کماکان گماشتن هیئتی متخصص و بی‌طرف برای تدوین «#گزارش_ملی_سیل_گلستان_و_مازندران» است. همه چیز باید روشن شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار