کد خبر: 949788
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۸
آگاهانه سفر کنید
کبار دیگر و طی روز‌های اخیر با ورود سامانه‌های بارشی به کشور، اکثر استان‌ها نه تنها شاهد نزولات آسمانی بودند، بلکه وقوع سیلاب‌های کوچک و بزرگ دوباره ثابت کرد که مدیران هیچ برنامه‌ای برای مهار آب‌های روان ندارند
سرویس ایران جوان آنلاین-سجاد مرسلى: یکبار دیگر و طی روز‌های اخیر با ورود سامانه‌های بارشی به کشور، اکثر استان‌ها نه تنها شاهد نزولات آسمانی بودند، بلکه وقوع سیلاب‌های کوچک و بزرگ دوباره ثابت کرد که مدیران هیچ برنامه‌ای برای مهار آب‌های روان ندارند و این مردم هستند که باید تمام حواسشان را جمع کنند تا اسیر اتفاقات و حوادث نشوند. این موضوع وقتی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که بدانیم از همین امروز سفر‌های نوروزی آغاز و اکثر شهر‌ها با حجم عظیم جابه‌جایی و ترافیک‌های سبک و سنگین مواجه هستند. اما خوب است قبل از سفر و با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش‌ها در ۲۲ استان، از وضعیت راه‌ها و وضعیت آب و هوایی جاده‌ها و شهر مقصد آگاه باشیم تا خاطره‌ای خوش از نوروز ۹۸ داشته باشیم.

همیشه استان‌های شمالی کشور یکی از اولویت‌های مسافران در انتخاب شهر مقصد برای سفرهایشان بوده‌اند. فرقی نمی‌کند کجای شمال باشند، فقط مهم این است که سواحل خزر قابل رویت و چشم انداز‌ها رو به جنگل باشند. با این حال خوب است بدانیم بارش شدید توأم با سیلاب که از روز قبل آغاز شده است مناطق مختلف مرکزی و شرقی مازندران را فراگرفته است. همچنین این بارش‌های شدید سبب طغیان رودخانه‌ها در شرق استان نظیر نکا و بهشهر شده است و محور‌های مازندران برفی و لغزنده است. با توجه به بارش شدید باران، ریزش کوه، مسدود شدن برخی از راه‌های روستایی، آبگرفتگی معابر و منازل در شهر‌های زیرآب و پل‌سفید و رانش خاک و سقوط درخت در چند نقطه از محور اصلی زیرآب به شیرگاه و از پل‌سفید به‌سمت تهران راه‌ها بسته و ترافیک سنگینی به وجودآمده است. حالا پلیس راه از مسافران و رانندگان درخواست کرده از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند. بارش‌های سیلابی همچنان ادامه دارند و با یک روز استراحت دوباره از روز چهارشنبه مهمان مازندرانی‌ها خواهند بود. در همین راستا فعالیت‌های دریایی و صیادی تا اطلاع ثانوی در دریای مازندران نیز ممنوع اعلام شد و تردد در محور‌های کوهستانی در صورت ضرورت با زنجیر چرخ باید باشد.

بارش‌های متناوب در تعطیلات
از همین الان باید اعلام کرد که در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد فعالیت سیستم‌های بارشی و ریزش باران و در ارتفاعات بارش برف هستیم. موضوعی که آگاهی از آن برای خانواده‌هایی که قصد سفر دارند به شدت مهم و ضروری است.

سازمان هواشناسی کشور هم با تأکید بر اینکه به دلیل کاهش دما، برف کوه‌ها ذوب نمی‌شود، اعلام کرده، این موضوع برای افزایش ذخیره آبی کشور اتفاق خوبی است، اما شاید برای مسافران اتفاق دلچسبی نباشد. بنابراین از شهروندان ایرانی درخواست شده برنامه سفر خود را با شرایط جوی هماهنگ کنند و حتی‌المقدور در روز‌هایی که بارش شدید باران و برف وجود دارد سفر نداشته باشند و در صورتی که مجبور به مسافرت شدند، مجهز به تجهیزات ایمنی شوند.

در همین رابطه رئیس سازمان هواشناسی کشور، با تأکید بر این‌که در تعطیلات نوروز به طور متناوب بارش داریم، می‌گوید: «از فردا (چهارشنبه ۲۹ اسفندماه) شاهد ورود یک سامانه بارشی جدید خواهیم بود. بنابر این به همراه سیستم موجود و ترکیب با هم، بارش باران در شمال کشور و به خصوص در دامنه‌های شمالی البرز، آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و خراسان شمالی با شدت بالا خواهد بود.» سحر تاجبخش با بیان اینکه طی روز‌های آینده در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به شکل برف خواهد بود، به کاهش قابل ملاحظه دما از چهارشنبه به بعد اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «تعدادی از هموطنان برای تحویل سال در مشهد مقدس حضور می‌یابند. پیش‌بینی می‌شود که شاهد کاهش دما در مشهد باشیم. همچنین در برخی ساعات بارش برف به شکل موقت در مشهد صورت خواهد گرفت و دما در این شهر به زیر صفر می‌رسد.» وی با مساعد خواندن وضعیت آب و هوا در سه روز اول عید تأکید کرد: «از چهارم فروردین‌ماه تا ششم فروردین‌ماه از سمت غرب کشور یک سامانه بارشی وارد ایران می‌شود. این سامانه نیمه غربی کشور، سواحل خزر، شمال غرب و شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین این سامانه به تدریج تمام نقاط کشور به جز جنوب شرق را درگیر خواهد کرد.» رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که بارش‌ها در نقاط سردسیر و ارتفاعات به شکل برف خواهد بود، تصریح کرد: «در این بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های مرکزی زاگرس از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و دشت خوزستان بیشتر خواهد بود و در استان تهران بارش در مناطق سردسیر به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این مقطع استان‌های ایلام، کردستان و کرمانشاه نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر سامانه بارشی خواهد بود.» تاجبخش ادامه می‌دهد: «در روز‌های یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه موج جدید بارشی وارد کشور می‌شود، و در روز ۱۳ فروردین‌ماه مصادف با روز طبیعت آسمان قالب مناطق ایران به ویژه نوار شمالی، شمال شرق و مناطق مرکزی کشور بارانی خواهد بود و در همین مقطع بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود. بنابر این در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد بارش باران خواهیم بود.»

سیلاب مهمان نوروزی استان‌ها
وقتی سازمان هواشناسی کشور از بارش برف و تگرگ در ۲۲ استان کشور خبر داده و نسبت به آبگرفتگی معابر هشدار داد، به یکباره از اکثر استان‌ها خبر رسید که باد و باران و سیلاب خسارات و گرفتاری‌هایی به وجود آورده است.

حالا دوباره سازمان هواشناسی کشور طی دو اخطاریه جداگانه نسبت به کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر، بارش برف و تگرگ در اکثر استان‌های کشور و آبگرفتگی معابر و لغزنده بودن جاده‌ها هشدار داده است و تقریباً تمام نقاط ایران به نوعی درگیر بارش‌ها شده و در اکثر استان‌ها شهروندان و مسافران دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. در همین راستا از لرستان خبر می‌رسد بر اثر برف شدید، راه ارتباطی ۳۵۰ روستای الیگودرز در بخش‌های زز و ماهرو، بربرود غربی و ذلقی بسته شده است و مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از امدادرسانی به بیش از ۷۰۰ نفر در جریان برف و کولاک روز‌های اخیر خبر داد و در استان گلستان نیز به خاطر کولاک شدید در مناطق کوهستانی تمام پرواز‌های فرودگاه گرگان لغو شده است. همچنین با اعلام پلیس راه راهور ناجا، محور هراز و محور کیاسر از «تاکام» به سمت «سمنان» در استان مازندران به دلیل عدم ایمنی کافی ناشی از بارش شدید برف مسدود شده.

لازم به ذکر است رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیز درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محور‌های مواصلاتی کشور با اشاره به بارش برف و باران در محور‌های مواصلاتی ۱۰ استان گفت: «هم‌اکنون در اکثر محور‌های دو استان آذربایجان شرقی و غربی، محور کوهرنگ ـ. مسجد سلیمان در استان چهارمحال و بختیاری، محور توسکستان ـ. شاهرود در استان گلستان، محور اسالم به خلخال در استان گیلان، محور‌های مواصلاتی در ارتفاعات استان سمنان، محور کرج ـ. چالوس، هراز و فیروزکوه شاهد بارش برف هستیم.» سرهنگ نادر رحمانی با اعلام بارش باران در اغلب محور‌های استان خراسان شمالی، گیلان، مازندران، گلستان و ایلام از مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید برای راننده در ارتفاعات محور‌های استان‌های همدان، مازندران، اردبیل و خراسان شمالی خبرداد.

باد و گردو غبار هم آمد
روز گذشته هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از وقوع رگبار باران یا تگرگ و باد شدید که موجب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر و و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود، خبر داد. علی ملاشاهی رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پی این شرایط جوی امکان طغیان موقتی رودخانه‌های فصلی وجود دارد و با تأکید بر اینکه بارش‌ها در برخی نقاط شهرستان‌های خاش، ایرانشهر، بزمان، دلگان، فنوج، غرب سواحل و ارتفاعات غربی زاهدان سنگین در حدود ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر برآورد می‌شود، گفت: «در این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و جنوب استان وزش باد شدید با سرعتی معادل ۷۰ تا ۹۰ و گاهی بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت همراه با گرد و خاک انتظار می‌رود و در محور‌های مواصلاتی زاهدان- بم و ایرانشهر- بم و زاهدان- نهبندان طوفان شن سبب کاهش دید خواهد شد و احتمال اختلال در تردد‌های ریلی و هوایی وجود دارد.» از وقوع رگبار باران یا تگرگ و باد شدید خبرداد که موجب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر و و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار