کد خبر: 949787
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
مبینا صدیقی
آزمون دکترای تخصصی علوم پزشکی اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می‌شود، اما ماجرایی دارد که بسیاری از آن بی‌خبر هستند. متولی این آزمون نه وزارت علوم که وزارت بهداشت است. اکنون این پرسش مطرح است که تا چه زمانی قرار است چنددستگی در آزمون‌ها در کشورمان ادامه داشته باشد و تجمیع آزمون‌ها رخ ندهد؟ چندپارگی‌ای که مسئولان سال‌هاست تأکید دارند باید پایان داده شود، اما حتی گامی برای تحقق آن برداشته نمی‌شود.

همه دانشگاه‌ها باید از ضوابط و استاندارد‌های یکسانی تبعیت کنند. وزارتخانه‌ها چه؟ اصلاً ضرورت اتخاذ ضوابط استاندارد و تلاش برای یکسان‌سازی و استاندارد‌سازی چیست؟ برقراری عدل و عدالت یا چیزی دیگر؟
این را می‌شود از برگزاری آزمون دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی دریافت که برای بسیاری از مردم ناآشناست، چراکه تصور می‌کنند رشته‌های علوم پزشکی یا پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند یا رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی باقی می‌مانند. باوری اشتباه که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته‌ها با آن دست به گریبان هستند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی یا پرستاری یا انبوه رشته‌های دیگر که می‌توانند بعد از دریافت کارشناسی، در کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (PhD) ادامه تحصیل دهند، اما با شرکت و قبولی در آزمون‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدارک می‌بیند نه کنکور‌های سراسری وزارت علوم که برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور، فنی- حرفه‌ای و علمی- کاربردی برگزار می‌شود. آزمونی سراسری که پذیرش در همه دانشگاه‌ها از مسیر آن می‌گذرد الا دانشگاه‌های علوم پزشکی. دانشگاه‌های تافته جدابافته آموزش عالی در کشورمان که گویی مربوط به کشور یا حتی قاره‌ای دیگر هستند نه کشورمان. دانشگاه‌هایی که ظاهراً قرار نیست هرگز مشمول قوانین تجمیع آزمون شوند.

وضعیتی که مسئولان تأکید دارند در راستای استقلال آموزش علوم پزشکی و دیگر رشته‌هاست، اما بیشتر تداعی کننده نگاه جزیره‌ای به آموزش عالی در کشورمان است. جزیره‌هایی مستقل از هم که اگر قرار باشد هماهنگی در میانشان به وجود آید، کار چندان دشواری نیست، اما ظاهراً مسئولان دو وزارتخانه تمایلی به انجام آن ندارند.

هماهنگی‌ای که البته در برخی امور دیده هم می‌شود، مثل تأثیر مصاحبه در قبولی دکترای تخصصی که ظاهراً در علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی یکسان است، هرچند مشخص نیست این یکسان بودن از کجا نشئت گرفته است. هماهنگی‌هایی که می‌شود در روز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری هم اعمال شود، اما ظاهراً ترجیح بر متفاوت بودن آزمون دو وزارتخانه است.
تفاوتی که در زیرمجموعه وزارت علوم با پیگیری مجلس از بین رفت تا آزمون همه دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، فنی- حرفه‌ای، علمی‌-کاربردی و غیرانتفاعی یکی شود. آزمونی که دلیل یکسان‌سازی آن رعایت عدالت عنوان شده است؛ عدالتی که ظاهراً اهمیت ندارد میان متقاضیان پذیرش تحصیلات تکمیلی در زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار شود یا خیر؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر