کد خبر: 949759
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
دلایل تحریم نفتی امریکا علیه بازیگران جهانی انرژی چیست؟
با افزایش تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو کشور اصلی اوپک، میزان صادرات نفت این کشور افزایش یافت تا منتفع اصلی تحریم‌های امریکا، تولیدکنندگان نفت این کشور باشند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ترامپ برای تضمین منافع شرکت‌های نفتی امریکایی، کشورهایی، چون ونزوئلا، ایران و روسیه را تحریم می‌کند.
با افزایش تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا به‌عنوان دو کشور اصلی اوپک، میزان صادرات نفت این کشور افزایش یافت تا منتفع اصلی تحریم‌های امریکا، تولیدکنندگان نفت این کشور باشند.

به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ که در روز‌های انتخاباتی امریکا شرکت‌های نفتی را به پشتیبانی خود دعوت کرده بود، حساب ویژه‌ای روی کمک‌های این بخش مهم از اقتصاد ایالات متحده باز کرده بود و شرکت‌های نفتی نیز برای افزایش تولید و صادرات خود، منتظر پیروزی وی در انتخابات بودند. گرچه هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ هر دو بر مسئله امنیت انرژی امریکا و لزوم کاهش وابستگی به واردات نفت تأکید داشتند، اما راهکار‌های دو رقیب کاملاً با یکدیگر متفاوت بود. کلینتون و دموکرات‌ها بر مسئله بهره‌وری مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های جایگزین متمرکز بودند تا میزان مصرف نفت و در نهایت واردات طلای سیاه را کاهش دهند درست بر عکس ترامپ که معتقد است برای تأمین امنیت انرژی واشنگتن باید محدودیت‌های داخلی را برای تولید شرکـت‌های نفتی برطرف کرد.

در دولت اوباما با وجود اینکه تسهیلات خوبی برای تولیدکنندگان شیل نفت اعطا شد، اما رویکرد اصلی دولت سابق بر این عقیده استوار بود که محدودیت‌های صادراتی نفت این کشور باید پابرجا بماند، هر چند که در اواخر دوره باراک اوباما امتیازاتی برای شرکـت‌های مستقل نفتی در نظر گرفته شد، ولی برای این شرکت‌ها کافی نبود.
ترامپ از همان روز نخست انتخابات بر آزادسازی همه ظرفیت‌های تولیدی نفتی این کشور تکیه کرد و شرکت‌های نفتی نیز که از دیرباز، متحد اقتصادی جمهوری‌خواهان بودند به حمایت از او برخاستند. رئیس‌جمهور امریکا اغلب محدودیت‌ها را پس زد تا امریکا به مرور به صادرکننده نفت و گاز تبدیل شود و امروز جایگزین نفت کشور‌هایی مثل ایران و ونزوئلا شود و حتی برای نفوذ ویژه به اروپا برنامه‌ریزی‌هایی جدی دارد.

سناریوی امریکایی
امریکا همواره مصرف‌کننده اول نفت دنیا بوده و به دلیل کاهش تولید طی چند دهه اخیر، بخش اعظمی از نفت مورد‌نیاز خود را وارد کرده است. همین موضوع موجب شد تا راهبرد‌های مختلفی در این کشور به‌کار گرفته شود تا میزان واردات آن برایش دردسرساز نشود. در برهه‌ای از تاریخ تصمیم گرفته شد برای واردات از هر کشوری میزان واردات مشخص شود و طی سال نباید بیشتر از آن وارد شود. برای هر کشوری رقمی تخصیص داده شد، از ونزوئلا گرفته تا عراق و عربستان و کویت. با توجه به افزایش تولید امریکا بخشی از نفت این کشور برای صادرات در نظر گرفته شد، اما به دلیل ممنوعیت صادرات نفت این مشکل به طور ویژه‌ای توسط ترامپ برطرف و هم‌اکنون امریکا به بازیگر جدید صادرات نفت تبدیل شده است.

بازار نفت، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان محدود و شناخته شده هستند؛ به همین دلیل ورود به هر بازاری نیازمند حذف رقبای دیگر است که امریکا نیز با ابزار تحریم، سعی دارد جای خود را باز کند. به همین دلیل است که الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه از تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا به دلیل اثر منفی‌ای که بر بازار نفت داشته، انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نوواک همچنین گفت: تحریم‌ها برنامه‌ریزی بلندمدت در مورد بازار را دشوار کرده و باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است. وی به مجمع صادرکنندگان نفت (اوپک) توصیه کرد در برنامه‌ریزی‌های خود آثار تحریم‌ها بر بازار را در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه تحریم‌ها موجب شده تا برنامه‌ریزی حتی چند ماهه هم دشوار باشد، بدون نام بردن از امریکا گفت: کشوری که در حال تحریم کردن دیگران است، در تلاش است تا محصول خود را به دیگران بفروشد. مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا هفته گذشته در نشست انرژی «سراویک» به صراحت از کشور‌های اروپایی و آسیای شرقی خواست به جای واردات انرژی از کشورهایی، چون ایران، ونزوئلا و روسیه، انرژی موردنیاز خود را از امریکا وارد کنند.

بازار گاز روسیه
تأمین گاز قاره سبز با تحریم‌های امریکا علیه روسیه، یکی دیگر از برنامه‌های ترامپ برای خدمت به متحدان نفتی و سیاسی خود است. ترامپ طی دو سال اخیر با تشدید فشار به کشور‌های اروپایی به ویژه آلمان خواستار کاهش میزان صادرات گاز خود از روسیه شده است، به‌طوری‌که توئیت‌ها و اظهارات وی حالت «دستور» به خود گرفته است. وی مخالف جدی ساخت خط لوله نورد استریم ۲ است که میان روسیه و آلمان در حال اجراست و شرکت‌های حاضر در این پروژه و همچنین آلمان را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

این خط لوله که برای آلمان و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است قدرت نفوذ مسکو را در بازار انرژی اروپا افزایش می‌دهد و از آنجا که امریکا برای صادرات ال‌ان‌جی (گاز مایع شده) قصد بازاریابی دارد، این بهترین فرصت برای امریکاست تا با کاهش نفوذ روسیه در اروپا، برای خود بازارسازی کند مانند کاری که در نفت کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار