کد خبر: 949733
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
چرا احزاب ایران در فراز و نشیب‌های سیاسی هیچ اثری ندارند
سال ۹۷ را بدون هیچ‌تعارفی می‌توان سال رکود و خواب احزاب خواند. رکود و انفعالی که اگرچه بر حسب اتفاق دو جناح چپ و راست در آن اشتراک دارند
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در انتخابات گذشته بازار احزاب حسابی داغ شد و مردم بیش از هر انتخابات دیگری به سلیقه احزاب و دستپخت جریان‌های سیاسی اعتماد کردند و با لیست‌های معرفی‌شده از سوی آنان به پای صندوق‌های رای رفتند. با این‌حال بعد از انتخابات رفته‌رفته چراغ عملکرد احزاب خاموش شد تا جایی که سال ۹۷ را بدون هیچ‌تعارفی می‌توان سال رکود و خواب احزاب خواند. رکود و انفعالی که اگرچه بر حسب اتفاق دو جناح چپ و راست در آن اشتراک دارند، ولی علتی متفاوت را باید برای این خموشی در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جست‌وجو کرد.

انسداد عامل رکود میان اصلاحات

رکود و خموشی در میان احزاب اصلاح‌طلب را می‌توان در دیکته آنان طی سال‌های ۹۲ تاکنون جست‌وجو کرد. عملکردی که روحانی را روی دوش آنان به پیروزی رساند و حالا عملکرد دولت کار را به جایی رسانده که دندانه‌های کلید روحانی هم هر روز به فکر جدایی از دولت هستند. عقلای اصلاح‌طلب به‌درستی می‌دانند که هر حادثه‌ای تکرار شود دیگر حادثه نیست و قاعده است. بر این اساس امروز نمی‌شود به افکار عمومی گفت: حمایت‌های پرطمطراق دیروز از روحانی از سر اتفاق تَکرار شده است. آنان که غریو پیروزی سر می‌دادند و بازگشت به گذشته را ناممکن می‌خواندند امروز خود را در انسداد و بن‌بست می‌بینند. برخی تئوریسین‌های این جریان از جمله حجاریان فرمان تند کردن فضا را صادر کردند و برخی دیگر، چون تاجزاده ترجیح می‌دهند برای فرار از این بن‌بست به دامان اتوبان فرافکنی و فرار به جلو پناه ببرند و چه دیواری کوتاه‌تر از شورای نگهبان! غافل از اینکه از انتخابات شورای پنجم خیلی نگذشته تا برای مرورش نیاز به حافظه تاریخی باشد. همگان به‌خوبی آگاهند که در انتخاب اعضای شورا در سراسر کشور نه از نظارت استصوابی شورای نگهبان خبری بود و نه از ذره‌بین آیت‌الله جنتی! با این حال عملکرد شورا‌های پنجم به‌گونه‌ای پیش رفته که حتی اصلاح‌طلبان نیز آن را قابل دفاع نمی‌دانند؛ نامزد پوششی انتخابات ۹۶ هم که بهترین معاون اول تاریخ معرفی شده و عملکرد عارفانه کاندیدای سال ۹۲ اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید مجلس هم که صدای منتقدان اصلاح‌طلبش را در آورده است. پس اتوبان فرافکنی نیز برای اصلاح‌طلبان کوچه‌ای مسدود است. از این رو قافیه در میدان سیاست‌ورزی برایشان تنگ آمده و به پریشان‌گویی رسیده‌اند.

کارگزاران، نزدیک‌ترین حزب اصلاح‌طلب به هاشمی‌رفسنجانی، از این همانی کارگزاران- روحانی به‌شدت بیمناک است. از این رو در سال ۹۷ عزم خود را جزم کرد که خط‌کشی سفت و سخت‌تری با دولت داشته باشد. کار به آنجا رسید که عطریانفر، عضو شورای مرکزی این حزب از شاه‌کلید بحران‌ها و سوپرمن حزب خود یعنی جهانگیری هم عبور کرد و گفت: تعداد نیرو‌های کارگزاران در دولت صفر است! تکنوکرات‌های چپ در بیانیه خود عنوان داشتند که روحانی از آن‌ها نیست؛ بروکرات است و دولتمردانش را نیز مردان بزم خواندند. کرباسچی، دبیرکل این حزب نیز روحانی را در خوابی سنگین وصف کرد و تاکید داشت که او اساسا یک مدیر نشسته است. انتقادات سعید لیلاز، دیگر عضو شورای مرکزی این حزب و اشاره‌اش به اختیارات تام و تمام روحانی و انتقادات تند و تیز از دولت در کنگره سالانه کارگزاران را هم می‌توان در این پازل تعریف کرد. در همین راستا، بال چپ سال‌ها پیش هاشمی به بال راست آن سال‌هایش یعنی اعتدال و توسعه نیز به‌شدت تاخت.

اتحاد ملتی‌ها در سالی که گذشت هم کنگره برگزار کردند و هم با نقد به دولت اصرار داشتند که نشان دهند روحانی و عملکرد دولتش ته همان کرباسی نیست که اصلاح‌طلبان هستند. اگرچه در میان سهم‌خواهی از شورای پنجم حسابی از خجالت کارگزارانی‌ها در آمدند و به تَکرار انتخاب چندباره شهردار تن دادند، ولی به انتخاب پسر آیت‌الله نه! تا نشان دهند اگرچه امروز منفعت‌طلبی نسخه اتحاد برایشان پیچیده، ولی هنوز در به همان پاشنه قبل می‌چرخد و خاطرات عالیجناب سرخپوش چنان تازه است که در بزنگاه‌ها سر باز می‌کند. در سالی که گذشت اتحادی‌ها به اعتدال و توسعه نیز تاختند تا آنجا که دبیرکل این حزب زبان تحقیر برای اعتدالی‌ها گشود و گفت: اصلا تا پیش از انتخابات نام چنین حزبی را نشنیده بود. دهه اول اسفند بود که زمزمه‌های اختلاف و افتراق درون خانوادگی اتحاد ملت‌ها هم علنی شد. غلامرضا انصاری که سال ۹۴ به‌عنوان قائم‌مقام این حزب انتخاب شده و بعد‌ها در شورای مرکزی فعال بود، به‌عنوان عضو شورای مرکزی در سال ۹۷ انتخاب نشد. از این رو آستین‌ها را برای تاسیس حزبی جدید بالا زد. حزبی که اسفند ماه با عنوان راه ملت، کنگره برگزار کرد. حضور محسن آرمین و علیرضا علوی‌تبار در این کنگره، سبب شد تا اصلاح‌طلبان برای پوشش اختلافات اتحادملتی‌ها این حزب را نمونه‌ای از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بخوانند. اگرچه نگاهی به شورای مرکزی این حزب نشان می‌دهد که از تئوریسین‌هایی، چون نبوی خبری نیست و تنها مدلی کاریکاتوری از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ارائه شده که بی‌شباهت به تشکل‌های فامیلی نیست.

اعتمادملی از جمله احزاب اصلاح‌طلبی بود که سالی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت و برگزاری کنگره این حزب را می‌توان جنجالی‌ترین کنگره حزب در سال ۹۷ خواند. در سالی که گذشت زمزمه‌های اختلاف در اعتماد ملی سر باز کرد و درنهایت الیاس حضرتی خود را قائم‌مقام این حزب معرفی کرد. اعلامی که باعث جدایی رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام و عضو موسس حزب اعتماد ملی و حلقه نزدیکانش از این حزب شد. آن‌ها که قائم‌مقامی حضرتی و اقدامات حسین کروبی را کودتای حزبی خواندند، با محوریت منتجب‌نیا ۱۹ بهمن‌ماه به صورت رسمی در قالب یک حزب جدید فعالیت خود را آغاز کردند. حزبی که گفته شد در میان اسامی پیشنهادی، چون راه نو و صدای بیداری ایران، عنوان «جمهوریت» برای آن برگزیده شده است. در همین راستا قربانعلی قائمی، عضو هیات‌موسس این حزب تازه‌تاسیس گفته که قصد تاسیس دفتر در ۲۰ استان کشور را دارند و بعد از آن کنگره حزب را در تهران برگزار خواهند کرد. در جریان انتخاب شهردار نیز اتحاد اولیه اعتمادملی با اتحاد ملتی‌ها چند ماهی شهرداری را به کام آن‌ها ثبت کرد، ولی این کام دوامی نداشت.

اعتدال و توسعه‌ای‌ها در سالی که گذشت اصرار داشتند در سپهر سیاسی کشور نامی برای خود دست و پا کنند. از این رو در دور و زمانه‌ای که اصلاح‌طلبان برای چک سفید امضای دیروزشان به روحانی به چه کنم چه کنم افتاده‌اند، اعتدال و توسعه‌ای‌ها بدشان نمی‎آید که بگویند پیروز انتخابات شدند و جریان سومی به نام اعتدال به راه بیندازند. در همین راستا، اختیارات بیش از پیش واعظی، عضو شورای مرکزی و از اعضای موسس این حزب در دولت دوم روحانی و تثبیت موقعیت نوبخت در سازمان برنامه و بودجه خیلی به‌مذاق اصلاح‌طلبان خوش نمی‌آید. از طرف دیگر اعتدالی‌ها رقابتی خزنده و سیال با اصلاح‌طلبان دارند.

خواب عمیق در اردوگاه اصولگرایی

اصولگرایان و احزاب‌شان در سکوت‌پیشگی، حال و روزی بهتر از جناح رقیب ندارند. اگرچه ممکن است زمانی سکوت و عدم تحرک جدی را ظاهری خواند و در راستای استراتژی اصولگرایان تعبیر کرد، ولی این تعبیر به نظر واقع‌بینانه نیست. اصولگرایان گویی همچنان شکست در چند انتخابات گذشته را باور نکرده‌اند و با نقاب توجیه سرخوش از خواب خرگوشی خود هستند. آنان اگرچه خود را مردمی می‌خوانند هنوز فرسنگ‌ها با مردم فاصله دارند و این فاصله قطعا از پشت میز‌های مدیریتی جبران نخواهد شد. از طرفی دیگر اگرچه زمان قابل‌توجهی از انتخابات پیشین گذشته و تا انتخابات آینده فاصله‌ای نیست، ولی روسای اصولگرا همچنان نتوانستند تکلیف این جریان را با برخی انتقاد‌ها از جمله آزادی‌های مشروع و در چارچوب قانون مشخص کنند. تعیین‌تکلیفی که می‌تواند آن‌ها را از تصمیمات نابهنگام و لحظه‌ای در شب انتخابات مانند تجویز دیدار‌های خاص برهاند. اینکه از یک‌سو در افکار عمومی از فیلترینگ و ضرورتش و حرمت استفاده از فیلترشکن گفت و از سوی دیگر مرتب توئیت کرد، دم‌خروسی است که نه با عدالت سازش دارد و نه با آزادی!

اصولگرایان امروز نه دولت‌شان بر سر کار است و نه در مجلس اکثریت را دارند، از این رو با سنگلاخ رقیب برای جدایی از دولت مواجه نیستند، با این حال در این روز‌های دیکته‌نانوشته، اصولگرایان چشم امید خود را صرفا به ناکارآمدی رقیب بسته‌اند و مردمی که تیرشان در عملکرد هریک از جناحین به سنگ بخورد به جناح رقیبش دل خوش می‌کنند! بر همین اساس است که به‌عنوان نمونه جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بعد از سه سال، در سال ۹۷ کنگره برگزار کرد. آن هم کنگره‌ای که تصاویر تله و بسته آن نشان از کمی رونقش داشت با این حال سخنگویش به «فرهیختگان» گفت: کنگره مهم‌ترین پروژه تشکیلات در سال ۹۷ بود! همین مشت نمونه خروار نشان می‌دهد که فاصله واقعیت تا تصویر ذهنی اصولگرایان از بدنه اجتماعی و ضرورت توجه به آن تا چه اندازه نجومی است.

چندی پیش میزبان مرتضی نبوی، در «فرهیختگان» بودیم. از او پرسیدم جوانان اصلاح‌طلب، انتقادات نسبت به عملکرد و سازماندهی جریان متبوع‌شان را در نامه به رئیس دولت اصلاحات مطرح کردند، جوانان اصولگرا برای بیان انتقادات‌شان به چه کسی نامه بنویسند؟ خندید و گفت: به خدا نامه بنویسند...!


چرا احزاب در سپهر سیاسی کشور کارگشا نیستند؟

نویسنده: داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری

واقعیتی که در کشور ما وجود دارد این است که احزاب به آن معنایی که باید و شاید کارویژه‌های خود را انجام نمی‌دهند. دلیلش این است که در کل احزاب در کشور ما زیاد فعال نیستند. متاسفانه به‌رغم اینکه بیش از یک قرن از شکل‌گیری حزب در کشور ما گذشته است، هنوز احزاب کشور ما احزابی نحیف و لاغر هستند و به‌نوعی نتوانسته‌اند همانند احزاب کشور‌های توسعه‌یافته در سپهر سیاسی کشور کارگشا باشند و به ایفای نقش بپردازند. یکی از ضعف‌های جدی احزاب در کشور ما این است که ارتباط چندانی با پایگاه طبقاتی خود ندارند. احزاب دوست دارند قدری پوپولیستی عمل کنند و زیاد سعی نمی‌کنند بر مبنای پایگاه اجتماعی خود فعالیت داشته باشند و نمایندگی اقشار یا طبقاتی را داشته باشند که به لحاظ اجتماعی آن‌ها را نمایندگی می‌کنند. تعدد بی‌سابقه حزب در کشور نیز از دیگر مشکلات است. حزب تعریفی دارد و در بستر شکاف‌های اجتماعی رشد و نمو پیدا می‌کند. وقتی صحبت از ۱۶۰ حزب است، باید حداقل ۸۰ شکاف وجود داشته باشد که بر مبنای آن ۸۰ شکاف ۱۶۰ حزب وجود داشته باشد. می‌دانیم که در کشور ما ۸۰ شکاف فعال اجتماعی وجود ندارد. کشوری که ۸۰ شکاف فعال اجتماعی در آن وجود داشته باشد، عملا از بین می‌رود و فرومی‌پاشد و نمی‌تواند به زندگی و حیات خود ادامه دهد؛ بنابراین خیلی از احزابی که در کشور ما وجود دارند، عملا احزاب همفکر هستند و در مجموع فلسفه وجودی این‌گونه احزاب جای سوال دارد.

احزابی که یک دیدگاه و یک برنامه و یک اندیشه خاص را نمایندگی می‌کنند، باید در هم ادغام شوند و احزاب فراگیرتری را ایجاد کنند. این نقش را در حال حاضر جناح‌های سیاسی در کشور ما برعهده دارند و به جای احزاب فراگیر با واژه‌ای تحت عنوان جناح همواره سروکار داشتیم. بر اساس ترمینولوژی رایج احزاب، جناح باید داخل احزاب شکل بگیرد؛ یعنی یک حزب درون خود می‌تواند جناح‌هایی داشته باشد، ولی اینکه هم جناح و هم حزب باشد، پدیده خاص ایران است. آنچه تحت عنوان جناح در کشور ما شناخته می‌شود در ترمینولوژی رایج احزاب سیاسی تحت عنوان جبهه از آن‌ها یاد می‌شود، نه جناح! به هر حال جناح‌های موجود در کشور ما می‌توانند مبنای احزاب فراگیری را در کشور پدید آورند و احزابی را که درون این جناح‌ها هستند در هم ادغام کنند. به نظر جناح‌ها می‌توانند در آینده کارکرد‌های حزبی شبیه احزاب واقعی در کشور‌های توسعه یافته داشته باشند اگرچه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده حزب در کشور ما نقش‌آفرین نباشد این است که بین سیستم و نظام انتخاباتی و نظام حزبی رابطه وجود ندارد و این عدم رابطه باعث شده احزاب کار خود را جداگانه بدون توجه به سیستم انتخاباتی به شکل مقطعی انجام دهند. فرهنگ سیاسی ما نیز جزء عواملی است که باعث شده تحزب آن‌گونه که باید در کشور شکل نگیرد. متاسفانه هنوز فرهنگ سیاسی ما فرهنگ سیاسی مشارکتی به معنای واقعی نیست. از طرف دیگر به لحاظ یکسری مسائل تاریخی دیدگاهی منفی نسبت به حزب در کشور وجود دارد که این ضدتوسعه سیاسی است و باعث شده کشور همچنان با توجه به اینکه یک قرن از فعالیت حزب در آن گذشته است، شاهد وجود احزاب توانمند و قدرتمند نباشد. نوع نگاه برخی دولت‌ها به احزاب هم از دیگر عوامل عدم شکل‌گیری احزاب قوی در کشور است. برخی دولت‌ها احزاب را رقیب خود تلقی کردند، این هم در مجموع یکی از دلایلی است که باعث شده حزب در کشور ما به خوبی پا نگیرد و احزاب کارکرد‌هایی ناقص داشته باشند و نتوانند به آن معنایی که انتظار می‌رود کارکرد‌های خاص خود را داشته باشند.


حسین قربانزاده مدیرمسئول سابق روزنامه همشهری
فرصت سال ۹۷ از دست رفت/ معضلی به نام احزاب موسمی و فصلی

احزاب در کشور ما در واقع فصلی و موسمی هستند و بیشتر در ایام انتخابات بروز و ظهور می‌کنند. از این رو در سال ۹۷،  چون انتخابات فراگیری نداشتیم، تحرک عمده‌ای را هم از احزاب شاهد نبودیم. البته این یک نقص محسوب می‌شود و بالاخره باید روزی در کشور رویکرد تحزب نهادینه شود، تا جایی که همه فعالیت‎های سیاسی در قالب تحزب منعکس شده و مردم هم از این طریق بتوانند نگرش و رویکردی را که مورد علاقه‌شان است انتخاب و همه تحولات جامعه را از منظر احزاب رصد کنند. از طرف دیگر احزاب هم در قبال موفقیت‌هایی که در انتخابات مختلف به دست می‌آورند، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

در چند انتخابات گذشته شاهد رشد و بلوغ سیاسی مردم در حوزه احزاب بودیم. در همین راستا مشاهده کردیم که هم در انتخابات مجلس دهم سال ۹۴، هم انتخابات ریاست‌جمهوری، هم انتخابات مجلس خبرگان و شوراها، نقش فهرست‌های انتخاباتی و لیست‌های معرفی‌شده از سوی احزاب و جناح‌های سیاسی بسیار موثر بود و مردم بیشتر لیستی رای دادند. این نشان از بلوغ سیاسی مردم است، ولی هنوز با آرمان و مطلوب تحزب در کشور فاصله داریم. متاسفانه احزاب نتوانستند جز در مقطع انتخابات نقش موثری را در جامعه ایفا کنند. از این رو اگرچه به‌طور پراکنده نشست‌های سیاسی، رصد و تحلیل اوضاع سیاسی، اقتصاد، فرهنگ و جامعه توسط برخی احزاب برگزار می‌شود، ولی در مجموع سال جاری سالی پربار برای احزاب نبود.
در جریان اصولگرایی نیز اعتقاد من این است که امسال فرصت مناسبی برای بروز و ظهور بیش از پیش اصولگرایان بود. به‌هرحال وضعیت معیشتی و مشکلات مردم به‌گونه‌ای است که آن‌ها از کسانی که به نوعی روزی دستی در آتش مدیریت داشته و مسئول بودند مطالبه می‌کردند که پا در میدان رفع مشکلات بگذارند. این مطالبه باید پاسخ داده می‌شد و به هر طریق به اقتضای بضاعتی که داشتند باید هر کاری از دست‌شان برمی‌آمد انجام می‌دادند یا اینکه حداقل مردم این احساس را می‌داشتند که آن‌ها در کنارشان هستند و از مسئولان مطالبه می‌کنند. این اتفاق اگر رخ می‌داد، می‌توانست مقدمه‌ای برای بروز و ظهور بیشتر جریان اصولگرایی در انتخابات سال ۹۸ باشد، ولی متاسفانه این فرصت از دست رفت و باید در ماه‌های آینده جبران کنند که کار سخت‌تری است. به هر حال معتقدم امسال فرصتی که می‌توانست بروز کند تا حدی نادیده گرفته شد.


رجوع شب انتخاباتی اصولگرایان به مردم درست نیست

مهدی چمران، نایب‌رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب (جمنا) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اخباری ضد و نقیض حول جلساتی با عنوان شورای وحدت در میان اصولگرایان، تاکید کرد: «در این جلسات فعلا چند نفری از میان اصولگرایان با هم جمع می‌شوند و مشورت می‌کنند تا اینکه ببینند چه کاری باید انجام دهند. از این رو بیشتر جنبه مشورتی دارد و به‌طور کلی جنبه تشکیلاتی ندارد. در واقع یک نفر دعوت کرده و آن‌ها دور هم جمع شدند و بحث انتخاب رئیس و... نیز در شورای وحدت مطرح نبوده است. انتخاب دکتر حدادعادل یا هر فرد دیگری به‌عنوان رئیس شورای وحدت نیز صحت ندارد.»

نایب‌رئیس جمنا تصریح کرد: «تشکیلات و سازوکار انتخاباتی رسمی اصولگرایان در حال حاضر جمناست. اینکه برخی عنوان می‌کنند اصولگرایان از سازوکار جدیدی رونمایی می‌کنند، خبر‌های دقیقی نیست. وجود جمنا و جلسات شورای وحدت ضدیتی با هم ندارد و به لحاظ سازوکار و ارتباط کاری نیز با هم مرتبط نیستند. جمنا تشکیلات مشخصی دارد؛ احزاب اصولگرا در آن عضویت دارند و شورا‌های استانی آن نیز فعال است. البته باید درخصوص سازوکار انتخاباتی آینده فکر و بررسی کنیم و اینکه شورای وحدت در ادامه چه نقشی داشته باشد.»

چمران در ادامه با اشاره به اینکه سال ۹۷ سالی پیش و پس از انتخابات محسوب می‌شد و از این جهت می‌توانست در نگاه احزاب در جهت بازسازی و توان‌افزایی مهم تلقی شود، اظهار داشت: «احزاب اصولگرا و جمنا در این سال باید بهتر عمل می‌کردند و اقدامات خاصی را انجام می‌دادند، ولی متاسفانه فعالیت مردمی نداشتند و بیشتر در جنبه سازماندهی فعالیت کرده و کار زیرساخت‌های خود را انجام دادند و فعالیت آن‌ها نمود مردمی نداشت، اگرچه باید در این زمینه اقدامی صورت می‌گرفت.»

وی در پاسخ به اینکه چرا اقداماتی که باید صورت نگرفت، افزود: «مشکلات زیادی بود. البته به تعدادی از افراد مسئولیت‌هایی داده شده و این طرف و آن طرف رفتند و از آن‌ها خواسته شده که به این مساله توجه کنند. علاوه‌بر مشکلات مالی، به هر حال جمع و هماهنگ کردن افراد و احزاب خیلی مشکل است. تلاش شده و کار صورت گرفته، ولی کاری که جنبه عمومی و مردمی داشته باشد، به‌گونه‌ای که باید انجام می‌شد، صورت نگرفته است.»

نایب‌رئیس جمنا در ادامه گفت: «تلاش این است که برای سال آینده این مشکلات را رفع کنند. هر چقدر بیشتر موفق بشویم قاعدتا در رفع مشکلات بهتر عمل خواهیم کرد.»

چمران با اشاره به رویه اصولگرایان و رجوع شب انتخاباتی آن‌ها به مردم، تاکید کرد: «این کار درستی نیست. البته باید در نظر داشت که ورود زودهنگام به انتخابات نیز درست نیست. از این رو برای اینکه تاثیرات مطلوب حاصل شود در سال ۹۷ بیشتر کار‌های سازماندهی شکل گرفته است؛ به‌عنوان مثال شورا‌های استان‌های جمنا شکل گرفته، شورا‌های شهرستان‌ها نیز در برخی جا‌ها شکل گرفته است. منتها فعالیت‌ها عمومی و در دل مردم نبوده است.»
وی در ادامه یادآور شد: «برای سال آینده جمنا باید انتخابات شورای مرکزی خود را برگزار کند.»


عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان:
دیر یا زود باید پرونده ادغام احزاب را روی میز بگذاریم

سیدحسن رسولی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با اشاره به ثبت احزاب جدید در سال ۹۷، به «فرهیختگان» گفت: «به نظر من در سالی که گذشت با گسترش کمی احزاب مواجه بودیم، اما اینکه آیا به اندازه توسعه کمی و با گسترش کمی در حوزه اثربخشی و کارآمدی احزاب نیز شاهد دستاورد هستیم، من چنین اعتقادی ندارم. فکر می‌کنم همین که ما در کشور با قریب به ۳۰۰ حزب دارای پروانه فعالیت روبه‌رو هستیم، حداقل بزرگ‌ترین نشانی است بر اینکه تحزب در ایران با موانعی بسیار جدی مواجه است، چون اگر قرار بر اثرگذاری بیشتر احزاب در حوزه سیاسی از لحاظ داخلی و خارجی باشد، سه حزب یا چهار حزب باید باشد.»

این عضو هیات‌مدیره بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: «به نظر من دیر یا زود باید اتاق فکر هر دو جریان سیاسی کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) پرونده ادغام احزاب خود را روی میز بگذارند. بسیاری از این احزاب اصول بنیادین و خط‌مشی‌های یکسان دارند و می‌توانند با ادغام در یکدیگر فعالیت کنند.»

رسولی تصریح کرد: «من تکثر و تعدد کمی احزاب را برخلاف آنچه که تصور می‌رود نه‌تن‌ها راهکاری برای توسعه تحزب نمی‌بینم، بلکه خود این تکثیر بیش از حد را باعث لوث شدن مبحث تحزب می‌دانم. به هرحال احزاب در روابط و مناسبات ملت و دولت در حقیقت نقش بینابین دارند. وقتی این نهاد‌های بینابین به لحاظ عده و تعداد از یک حد معینی عبور می‌کنند، به نظر من خود این موضوع نقض غرض می‌شود. من به‌عنوان یک فرد اصلاح‌طلب آرزو دارم هر چه زودتر ان‌شاءالله این پروژه در دستور کار قرار گیرد. در آن صورت نیاز به تشکیل سازمان‌های جبهه‌ای هم نخواهد بود؛ یعنی دو تا سه حزب توانمند در سراسر کشور می‌توانند سلیقه‌های مشهود و با پشتوانه در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نمایندگی کنند.»

وی درخصوص شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: «دوره جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان مثل دو دوره قبل براساس نتایج به دست‌آمده از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته برگزار شد. این دوره هم به لحاظ ترکیب، ارکان، تعداد کمیته‌ها و هم از لحاظ ایجاد ظرفیت جدید برای حضور بیشتر خانم‌ها و حضور بیشتر جوانان خوب است.»

رسولی اظهار داشت: «فکر می‌کنم تا قبل از پایان سال متناسب با نتایجی که براساس حدود یک سال مطالعه از آسیب‌شناسی به دست آوردیم، در حقیقت بخش نرم‌افزاری شورای‌عالی را نهایی کرده و به تصویب برسانیم که برای سال ۹۸ این ظرفیت نسبت به گذشته برای هم‌افزایی ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در سراسر کشور ان‌شاءالله کارآمدتر آماده شود.»

این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری با اشاره به عدم حضور برخی احزاب و افراد در این سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان و مخالفت با این شورا گفت: «شورای عالی سیاستگذاری در حوزه اصلاح‌طلبی مثل جمنا در حوزه اصولگرایی در حقیقت سازوکار اجماع‌ساز است. این سازوکار اجماع‌ساز نمی‌تواند مدعی باشد که اجماع‌سازی صد درصد است؛ یعنی اگر کسی چنین ادعایی کند، عملا با واقعیت انطباق ندارد. اما اگر بگوییم ۹۸ درصد ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی امروز اعتبار شورای‌عالی سیاستگذاری را قبول دارند این شاخص، شاخص بسیار بالایی است؛ بنابراین تعداد احزاب منتقد و تعداد شخصیت‌های سیاسی منتقد روزبه‌روز در حال کاهش است، ضمن اینکه انتقاد و اعتراض دوستان در حقیقت با هدف مشترک رسیدن به یک سازوکاری است که بیش از حد شورای عالی سیاستگذاری بتواند پوشش دهد. در همین راستا ایده پارلمان اصلاحات مطرح است و الان هم در شورای هماهنگی به آن پرداخته می‌شود.»



سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اعتدال و توسعه به‌عنوان جریان مطرح بوده و هست و خواهد بود و رئیس‌جمهورساز است!

رمضانعلی سبحانی‌فر، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص عملکرد حزب متبوعش در سال ۹۷، به برگزاری کنگره و انتخاب شورای مرکزی اشاره کرد و گفت: «شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه از چند سال پیش به صورت منظم هر ماه، هر هفته یا یک هفته در میان جلسات خود را داشته و برگزاری جلسات فصلی دبیران و سازمان‌ها نیز برگزار شده است. علاوه‌بر آن، حضور فعال در مجامع و مسائل اجتماعی داشته و در کمک به دولت تلاش‌های زیادی کرده است. از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار است که برای سال آینده فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم.»

سخنگوی اعتدال و توسعه در واکنش به برخی انتقادات مبنی‌بر عدم عملکرد قوی حزب اعتدال و توسعه از سوی برخی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «چهره‌های سرشناسی در حزب وجود دارد و غیر از آن چگونه یک حزب می‌خواهد خود را مطرح کند؟! امروز نتیجه آن است که یکی از حامیان و کسانی که به هر حال مورد توجه حزب بوده و به‌عنوان کاندیدای اصلی و برخاسته از حزب اعتدال و توسعه بوده، رئیس‌جمهور است. پس چگونه اعتدال و توسعه نتوانسته به‌عنوان یک حزب قوی خود را مطرح کند!»

وی تاکید کرد: «یک زمانی است که در مطرح کردن و عملکرد حزب نگاه بر این است که مباحث جنجالی بگوید، این یک بحث است، ولی یک زمانی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و برآیند عملکرد مطرح است؛ برآیند حزب را باید در نظر گرفت، لذا سال ۸۴ آقای هاشمی‌رفسنجانی کاندیدای اصلی حزب بود و در سال ۹۲ نیز آقای روحانی کاندیدای اصلی حزب اعتدال و توسعه بود، بنابراین حزب اعتدال و توسعه موفقیت داشته و برآیند نتیجه حزب را باید در نظر گرفت. حزب اعتدال و توسعه یک حزب رئیس‌جمهورساز است. من نمی‌دانم کسانی که این‌گونه مباحث را مطرح می‌کنند، چه منظوری دارند.»

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه افزود: «حزب اعتدال و توسعه مشی، مرام‌نامه و اساسنامه خود را دارد و به اصول تعریف‌شده خود پایبند است. اما در بحث شیوه‌هایی که باید برای موفقیت و محقق کردن اهداف خود به‌کار ببرد؛ باید گفت: یک زمانی با یک تشکیلات دیگری که باهم نزدیک‌تر هستند، همسو می‌شود و موفقیت‌هایی به دست می‌آورد. مانند اینکه در جریان انتخابات اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه با همدیگر بودند و هم‌افزایی شد و موفقیت‌های خوبی هم به دست آوردند. چه‌بسا اصولگرایان معتدل هم آمدند و کمک کردند؛ یعنی همسو شدند.»

سبحانی‌فر تاکید کرد: «اعتدال و توسعه به‌عنوان جریان مطرح بوده و هست و خواهد بود. اعتدال و توسعه یک حزب درون جریان اصلاحات نیست و جریانی است که فکر می‌‎‎کنم به دور از تندروی‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با اهداف خاص و مشی تعریف‌شده اهداف خود را پیش می‌برد. اگرچه ممکن است در یک جا‌هایی با طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که در شیوه و هدف نزدیک ما هستند، همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم.»

سخنگوی اعتدال و توسعه اظهار داشت: «قطعا بدانید اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس به‌طور جد ورود پیدا خواهد کرد، ولی اینکه آیا با گروه‌هایی هم‌افزایی خواهد داشت یا مستقل عمل خواهد کرد یا با چه گروه‌هایی مشترک خواهد بود، به زمان بستگی دارد. در زمان خود با گروه‌هایی که در شیوه و هدف مشترک نزدیک هستیم و مشی و تفکر اعتدال را قبول داشته باشند تلاش می‌کنیم که هم‌افزایی داشته باشیم.»



دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هنوز به نقطه مطلوب اثرگذاری نرسیده‌ایم

محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت درخصوص عملکرد یک ساله حزب متبوعش به «فرهیختگان» گفت: «جمعیت پیشرفت و عدالت در سال ۹۷، توانست شورای مرکزی خود را سامان دهد. مانیفست نواصولگرایی را که درواقع نقشه راه حزب است، تدوین و منتشر کردیم. علاوه‌بر آن می‌توان به برگزاری جلسات متعدد شورای مرکزی و کمیته‌های مختلف این جمعیت و دیدار با برخی چهره‌های سیاسی و سفر‌های استانی و راه‌اندازی دفاتر استانی اشاره داشت. جمعیت پیشرفت و عدالت توانست در این سال با ارائه پیشنهاد‌های خود به مسئولان، به‌ویژه در حوزه اقتصاد، برای مسائل کشور راه‌حل پیدا کند. اگرچه به‌عنوان دبیرکل و عضوی از این جمعیت اجازه بدهید که نسبت به عملکرد مجموعه خود نمره ندهم.»

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه افزود: «ما به‌عنوان یک تشکل سیاسی تلاش کرده‌ایم اثرگذار باشیم و در بسیاری از موارد نیز موفق بودیم. اما بی‌تردید هنوز به نقطه مطلوب اثرگذاری نرسیده‌ایم. در حال حاضر جمعیت ما، یکی از اضلاع چندگانه بسیاری از کنش‌های سیاسی به‌ویژه در جریان اصولگراست، اما یک ضعف عمومی در حوزه تشکیلات و تحزب در کشور وجود دارد که متاسفانه دامنگیر ما هم هست.»

وی درخصوص اینکه تا چه اندازه آرمان‌ها، اهداف و مسیر طی شده این تشکل به خواست کنونی بدنه اجتماعی نزدیک است نیز گفت: به هر ترتیب، اعضای فعلی شورای مرکزی که ۲۵ نفر هستند، برآمده از مجمع عمومی و در واقع همان بدنه اجتماعی فعال جمعیتند. اگرچه در تلاشیم با سامان دادن دفاتر استانی، شبکه‌ای گسترده‌تر و ساختاری پایین به بالا و منسجم پی‌ریزی کنیم که جمعیت، هرچه بیشتر از پیش، برآمده از خواست پایگاه اجتماعی خود باشد و مطالبات تهران و شهرستان‌ها را پیگیری کند.

پیرهادی در ادامه تصریح کرد: «مشکلات در کشور متعددند و یک حزب فعال، نه‌تن‌ها باید در تمام مسائل مورد توجه مردم، موضع داشته باشد بلکه باید راه‌حل نیز ارائه کند. تصور من این است که ما در سالی که گذشت، بیشتر توان خود را مصروف حوزه‌های اقتصادی و سیاسی کرده‌ایم و کمتر به مسائل فرهنگی پرداخته‌ایم که البته در جای خود مهم بود و این انتقادی است که نسبت به عملکرد یک سال اخیر خود وارد می‌دانم. اگرچه این واقعیت قابل کتمان نیست که به هر حال در وضعیت فعلی، مساله اول کشور و مردم حوزه اقتصاد است.»

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به اخبار ضد و نقیض مبنی‌بر ریاست حدادعادل بر شورای وحدت اصولگرایان اظهار داشت: «دکتر حدادعادل از چهره‌های مقبول و محبوب جریان اصولگراست، اما عمیقا معتقدیم بیش از نام‌ها، باید دید که شورای وحدت چه می‌خواهد بکند و چه سازوکاری خواهد داشت. این مساله اصلی است که گاهی از آن غفلت شده است. به‌عنوان نمونه، اگر تشکیلاتی ۵۰ نفر از بزرگان و نخبگان را در پایتخت گرد هم آورد، اما به سازوکار‌های محلی و استانی به اندازه کافی نپردازد، عملا کاری از پیش نبرده است.» پیرهادی درخصوص حضور زنان عرصه مدیریتی و شورای مرکزی این تشکل نیز گفت: «معتقدیم زنان نیمی از جامعه هستند و باید نقش و سهم‌شان در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ها دیده شود.»



عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:
بیماری مزمن اعتماد ملی بیرون زد و جراحی شد

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اختلافات پیش آمده در این حزب در سال ۹۷ که منجر به جدایی قائم‌مقام سابق این حزب شد، به «فرهیختگان» گفت: «در سالی که گذشت ما شاهد رویکردی بودیم که درنهایت در اعتماد ملی یک جراحی صورت گرفت؛ عملا مشکلی که در چند سال تبدیل به یک بیماری مزمن شده بود به‌رغم تلاش‌هایی که برای رفع آن صورت گرفت نهایتا در کنگره حزب بیرون زد.»

این عضو موسس اعتماد ملی اظهار داشت: «دبیرکل و اعضای موسس تلاش جدی کرده بودند که بتوانند مشارکت و همراهی اعضا را فراهم کنند، اما به هر حال یک نفر از اعضای هیات‌موسس برنتابید و عملا با اعتراض برخی از دوستانی که با ایشان همراه بودند، اختلافات و تشتت در کنگره حزب عیان شد و منجر به اعتراض و حتی طرح شکایت به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب شد. اگرچه این شکایت در مرجع قضایی پذیرفته نشد و در آنجا نیز رد شد. درنهایت دبیرکل رویکرد خود را در حمایت از اکثریت قاطع و اصلی فضای هیات‌موسس و شورا اعلام کرد و عملا منجر به خروج یکی از اعضای هیات‌موسس از اعتماد ملی شد. آن‌گونه که من شنیدم خوشبختانه تصمیم گرفتند بروند و یک حزب جدید را به ثبت برسانند که برای آن‌ها آرزوی توفیق می‌کنیم.»

حق‌شناس با بیان اینکه فارغ از ماجرای جدایی منتجب‌نیا از اعتماد ملی، این حزب مسیر خود را طی می‌کند و به‌رغم اختلافات آرام‌آرام به روال عادی خود برمی‌گردد تاکید کرد: «این حزب به‌عنوان عضوی از جریان اصلاح‌طلب و عضوی از شورای سیاستگذار در کنار دیگر احزاب اصلاح‌طلب به تلاش و پیگیری مطالبات مردم و بدنه اصلاح‌طلبی عمل می‌کند.»

وی عدم تحقق وعده‌ها و تفاوت حرف و عمل پیش و پس از انتخابات را یکی از مشکلات سیاست‌ورزی در جامعه ایران دانست و اشاره داشت: «باید عادت کنیم و یاد بگیریم سیاست‌ورزی بر اساس قاعده پیش برود. اصل قاعده احترام به تعهدات و احترام به قول‌ها و احترام به توافق‌هاست. اگر ما بپذیریم که سیاست‌ورزی را می‌خواهیم به‌منظور پیشرفت و توسعه در دستور کار قرار دهیم نمی‌توانیم به توافق‌های قبل از ورود به صحنه‌های سیاسی یک‌جور نگاه کنیم و بعد از پایان کار یک جور دیگر نگاه کنیم و این امر پسندیده نیست.»

حق‌شناس در ادامه گریزی نیز به رفتار اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر به‌عنوان مثال انتخابات سال ۸۴ و نحوه مواجهه با حزب اعتماد ملی درون خانواده اصلاحات زد و تصریح کرد: «ما گلایه‌هایی را از دوستان همراه خود داریم، اما در فضای موجود که انسجام حرف اصلی را می‌زند، سعی می‌کنیم حداقل مباحثی که موجب نوعی تشتت و ضربه به انسجام ملی است نداشته باشیم. گرچه معتقدیم باید آسیب شناسی شود و دوستانی که به نوعی در تصمیمات و تحلیل‌های خود در مقاطع مختلف درست عمل نکردند برای افکار عمومی توضیح لازم را ارائه کنند.»


دبیرکل حزب موتلفه اسلامی:
در غیاب احزاب شخصیت‌محوری پدید می‌آید

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به ضایعه فوت سه تن از چهره‌های شاخص موتلفه در سال جاری گفت: «امسال متاسفانه برای ما درگذشت سه تن از یاران ما ضایعه بود. مرحوم اعتمادیان که همه وجود ایشان خیر و برکت برای ملت بود، مرحوم مهرآئین که چهره اثرگذار انقلاب و مبارزه بود و مرحوم حبیبی، دبیرکل موتلفه که ضایعه سختی بود. البته طبعا در همه سال‌ها برای همه افراد و همه جوامع، هم شادی و هم غم، هم فراز و هم نشیب است و هیچ چیزی در دنیا و در گذر زمان مطلق نیست؛ بنابراین در موتلفه اسلامی همانند بقیه امور این دنیا فراز و نشیب بود، اما در سالی که گذشت توانست یک موقعیت ویژه را رقم بزند و در سطح جامعه بتواند حضور جدی‌تری داشته باشد. از این رو موتلفه در سال ۹۷ نه‌تن‌ها دچار رکود نشد، بلکه فعال بود.»

وی افزود: «در روزگاری که بسیاری از این تشکل‌ها در تشکیل کنگره دچار مشکل و مسائل گوناگون هستند، ما توانستیم بحمدالله کنگره‌ای بزرگ برگزار کنیم که قوی‌ترین کنگره احزاب در سال ۹۷ بود. یکی از موفقیت‌های امسال این بود که تعداد اعضای شورای مرکزی موتلفه از ۳۰ نفر به ۳۵ نفر ارتقا یافت و با پنج نفر علی‌البدل به ۴۰ نفر رسید. تقریبا سه نسل در شورای مرکزی حضور دارد. مجموعه شورای مرکزی مجموعه‌ای منسجم و قوی است. پیوند نسل‌ها را به جای گسست نسل‌ها شاهد هستیم و تقریبا بخش اجرایی ما همه جوان هستند.»

بادامچیان افزود: «در موتلفه جای دعوا و جناح‌بندی و تلاش برای به دست آوردن قدرت نیست و آنجا همه به دنبال انجام وظیفه هستند و هرکس سعی دارد فرد دیگری را بر خود ترجیح دهد و به همین علت آنجا رقابت وجود ندارد. در سال جدید تعداد بانوان در شورای مرکزی موتلفه دوبرابر شد. برخی جوان استقراض می‌کنند، ولی جوانان ما همه در موتلفه رشد کرده و پرورش یافته‌اند. خیلی از جوانانی که امروز در موتلفه سمت دارند، بالای ۱۰ سال در حزب کار کرده‌اند. به قول مرحوم حبیبی، از سربازی به سرداری رسیده‌اند.»

وی معتقد است: «یک‌سویه‌نگری که در دولت و دیگرانی غیر از دولت وجود دارد، باعث شده از موتلفه بهره نبرند و البته کسانی هم هستند که محبت می‌کنند و با هم کار می‌کنیم. امیدواریم سال آینده با پیام مقام معظم رهبری و این بیانیه گام دوم موتلفه بتواند یک تحول عمیق درون خود پدید بیاورد و با یک برنامه جدی برای مجلس آینده در خدمت ملت و نمایندگان واقعی ملت انجام وظیفه کند.»

بادامچیان در پاسخ به اینکه چرا موتلفه نتوانست نقش محوری و میدان‌داری مرحوم عسگراولادی را بعد از ایشان ادامه دهد، گفت: «مرحوم عسگراولادی محوری قوی بود. هر شخصیتی ویژگی‌های خاص خود را دارد. مرحوم عسگراولادی سابقه ۱۴ سال زندان را داشت و مرحوم حبیبی این سابقه را نداشت. مرحوم عسگراولادی از روز اول نهضت امام (ره) حضور داشت و سن آقای حبیبی این حضور را اقتضا نمی‌کرد. طبعا موقعیت‌های مرحوم عسگراولادی ویژه بود و مرحوم حبیبی به خوبی و با قدرت توانست راه ایشان را ادامه دهد و داد و به خوبی هم موتلفه را اداره کرد. البته معتقدم همچنان موتلفه آن نقش محوری را دارد.»

دبیرکل موتلفه، در انتقاد نسبت به برخی احزاب گفت: «برخی تشکل‌ها و احزاب فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند، ولی موتلفه معاونت انتخاباتی دائم دارد. اگر حزب در جامعه نباشد، مسائل سیاسی یا فردی و افراد هم متفرق می‌شوند، در حالی که سیاست کار جمعی است و در غیاب احزاب، شخصیت‌محوری و شخص‌زدگی پدید می‌آید، لازم است چند حزب قوی داشته باشیم که مردم بتوانند سلیقه خود را در چارچوب قانون و تشکیلات علنی بیان کنند.»



سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:
مهم‌ترین پروژه سال تشکیلات‌مان برگزاری کنگره بود!

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ پس از سه سال کنگره سراسری برگزار کرد. مالک شریعتی، سخنگوی این جمعیت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» برگزاری کنگره را مهم‌ترین پروژه حزب متبوعش در سال جاری خواند و گفت: «در سال ۹۷ بخش زیادی از توان تشکیلاتی و اجرایی جمعیت رهپویان به برگزاری کنگره سراسری معطوف شد و پس از آن هم تشکیل شورای مرکزی جدید و انتخاب دبیرکل و ارکان جدید جمعیت به انجام رسید. از آنجاکه این مهم‌ترین پروژه تشکیلات بود و بسیار هم موفق برگزار شد، بنده عملکرد رهپویان را در سال ۹۷ مثبت ارزیابی می‌کنم و نمره ۱۸ را برای عملکردمان در نظر می‌گیرم.»

سخنگوی رهپویان معتقد است: «جمعیت رهپویان یکی از جوان‌ترین تشکل‌ها و احزاب کشور است که در مدت کمتر از ۱۰ سال فعالیت خود به اذعان دوست و اعتراف دشمن به نسبت ظرفیت و امکانات محدود در اختیارش توانست به خوبی در میان بدنه اجتماعی حزب‌اللهی کشور جا پیدا کند. به‌طوری‌که اکنون در حدود ۳۰۰ شهرستان کشور شعبه و تشکیلات دارای حکم فعالیت دارد و در بسیاری از استان‌ها نقش محوری در احزاب جریان انقلاب ایفا می‌کند.» البته تاکید دارد: «این کافی نیست و از ابتدا با اهداف ترسیمی رهپویان بسیار فاصله دارد، چراکه در نظر داشتیم تا پایین‌ترین سطح قاعده هرم اجتماعی و محلات شهر‌های کشور فعالیت خود را گسترش دهیم که به علت محدودیت شدید در امکانات و نیز مشغولیت‌های واگذارشده از سوی جریان کلی نیرو‌های انقلاب در برهه‌های حساس سیاسی و انتخاباتی زمان نیز از دست رفت.»

وی افزود: «در سال‌های اخیر به‌علت تمرکز جمعیت رهپویان بر بازسازی تشکیلاتی و ساختاری خود طبعا از کمی از موضوعات نرم‌افزاری غفلت شد. گرچه جلسات هفتگی دفتر سیاسی جمعیت به‌طور منظم تشکیل می‌شد و نسبت به مسائل روز و محور‌های اولویت‌دار کشور بحث و تبادل نظر صورت می‌گرفت، ظهور و بروز بیرونی مختصری داشت و خصوصا در زمینه شعار سال که حمایت از تولید داخلی بود، به قدر قابل‌قبول اقدامی نکردیم.»

شریعتی، قائم به شخص بودن را به‌رغم برخی محسنات دارای آسیب جدی و مغایر روح کار تشکیلاتی دانست و تاکید کرد: «قائم‌به‌فرد بودن جریان را به سمت فردمحوری و دیکتاتوری درون حزبی پیش می‌برد. جریان انقلابی در حال حاضر با وجود جبهه مردمی (جمنا) که نقش هماهنگی و شبه‌پارلمان اصولگرایی را ایفا می‌کند از این آسیب فاصله دارد و می‌تواند محل رجوع و انتقاد اعضای جریان اصولگرا به‌ویژه جوانان باشد. البته عدم تحرک جوانانه در راس جریان اصولگرایی از جمله معضلاتی است که باید برایش به سرعت تدبیر کنند.»

سخنگوی جمعیت رهپویان تصریح کرد: «جریان اصولگرایی در مجموع با وجود تلاش گسترده هنوز نتوانسته به همه ظرفیت‌های کشور بپردازد. ظرفیت‌های زیادی در ایران وجود دارد که لازم است دیده شده و شکوفا شود و از مسئولان مطالبه کرد که آن‌ها را ببینند یا احزاب تمرکز بیشتری روی آن کنند؛ مثل ظرفیت عظیم نیروی انسانی تحصیلکرده کشور و لذا جریان انقلابی تحت هر عنوانی باید فعال‌تر عمل کند، چراکه به‌خاطر وجود و حضور عناصر متخصص و متعهد در این جریان، پتانسیل بالایی برای ارائه راهکار جهت برون‌رفت از مشکلات موجود در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌الملل و... وجود دارد که تجمیع و احصای پیشنهاد‌های کارشناسی می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند.»

وی افزود: «باید تلاش شود تا در سال‌های آینده ارتباط با نخبگان ارزشی و حزب‌اللهی عمیق‌تر شود و نیز بتوان روی نخبگان و مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر تاثیر بیشتری به نفع جبهه انقلاب اسلامی و در راستای منافع ملی گذاشت. مساله دیگر لزوم ارتباط با بدنه جامعه و آحاد مردم است، با توجه به خط مشی و دغدغه جریان اصولگرا و تعهد این مجموعه به مردم‌سالاری دینی، لازم است با تبیین و روشنگری، ضمن ارتباط‌گیری بهتر با کف جامعه برای کمک به درک واقعیت‌های موجود و نیز غبارزدایی از چهره مظلوم نظام اسلامی، مانع پروپاگاندا و دروغ‌پردازی‌های احزاب یکبار مصرف، جریانات معاند و گروهک‌های مردم‌فریب شده تا این عوامل معلوم‌الحال نتوانند با سوءاستفاده از احساسات و عواطف، درنهایت مردم را متضرر کرده و ریل‌گذاری صحیح انقلاب اسلامی را دچار نوسان کنند.»



دبیرکل جمعیت ایثارگران:
چهارشنبه‌ها در برخی مساجد منطقه ۱۵ جلسه برگزار می‌کنیم

محمدجواد عامری، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به «فرهیختگان» گفت: به‌طور کلی فکر می‌کنم در سالی که گذشت موفق بوده‌ایم. وی در توضیح عملکردشان تصریح کرد: «در سال ۹۷ جلسات حزب را به صورت منظم برگزار کرده‌ایم. در راستای جوانگرایی که پیش از این نیز در جمعیت اتفاق افتاده بود، امسال اعضای کمیته‌ها از چهره‌های جوان انتخاب شدند و در جذب اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و افراد فرهیخته بسیار موفق بوده‌ایم.»

عامری، برگزاری نشست‌های استانی جمعیت ایثارگران را هم منظم توصیف کرد و در این راستا گفت: «آخرین نشست استانی ما حدود سه هفته پیش بود که نماینده‌های ما از استان‌های مختلف آمدند و ارتباط مستمری داریم. ما سعی کردیم از طریق فضای مجازی اخبار و تحلیل‌های مناسب را در طول زمان به آن‌ها بدهیم.»

دبیرکل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: «نسبت به مسائل مختلف سعی کرده‌ایم بیانیه و موضع‌گیری‌های خوبی داشته باشیم. حدودا امسال ۱۵-۱۰ بیانیه نسبت به مسائل مختلف صادر کرده‌ایم. رفع مشکلات مردم یکی از دغدغه‌های ما در سال ۹۷ بود. ما یک بسته اقتصادی برای حل مشکلات به هیات دولت پیشنهاد داده‌ایم البته متاسفانه هیچ‌جوابی از آن‌ها نگرفتیم و در کل جلسات کارشناسی متعددی برگزار کردیم. با احزاب و گروه‌های خودی، نیرو‌های انقلابی کار‌های مشترک زیادی از جمله نشست و بیانیه انجام داده‌ایم.»

وی درخصوص ارتباط با بدنه اجتماعی نیز گفت: «ارتباط ما با مردم معمولا از طریق سخنرانی اعضا، مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها و... انجام می‌شود. در حال حاضر چهارشنبه‌ها در برخی مساجد منطقه ۱۵ تهران یکسری جلسات برای جوانان و بچه‌های متدین آنجا برگزار می‌کنیم.»

عامری معتقد است با توجه به مشکلات حاد مردم، هنوز ورود به مباحث انتخاباتی صحیح نیست و در واکنش به اینکه برنامه‌ریزی برای آینده و انتخابات مغایرتی با تذکر و رفع مشکلات مردم ندارد، گفت: «مردم در تامین مایحتاج روزمره خود با سختی فراوان مواجه هستند، آن هم به این دلیل است که مسئولان دولت به نکاتی که دلسوزان می‌گفتند، واقعا توجهی نکردند. از این رو به نظر من اگرچه شاهد توجه به تذکرات نبودیم، ولی باید به دنبال راه‌حل برای رفع مشکلات مردم باشیم. اولویت اول ما رفع مشکلات مردم است.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به سازوکار انتخاباتی اصولگرایان نیز تاکید کرد: «من فکر می‌کنم به جای اینکه یک فرد برای جمعی تصمیم بگیرد باید ساختار اصلاح شود. البته اعتقاد من این نیست که الان ساختار معیوب یا مشکل‌داری داریم. ما باید هر روز ساختار را بهبود ببخشیم. اگرچه به نظر من انتخابات سال ۹۶ انتخابات خوبی نسبت به انتخابات‌های قبل بود و عملکرد اصولگرایان کاملا قابل دفاع بود یعنی اگر به انتخابات‌های کشور نگاه کنید، تاکنون سابقه نداشته به‌رغم جوسازی‌هایی که صورت گرفت رقیب رئیس‌جمهور مستقر ۱۶ میلیون رای بیاورد؛ بنابراین من انتخابات قبل را انتخابات بدی نمی‌دانم، اما دائما باید همراه با نگاه انتقادی به گذشته، برای اینکه آینده بهتری داشته باشیم گام برداریم.»

عامری تصریح کرد: «فکر می‌کنم بزرگ‌ترین حسن انتخابات قبل این بود که به جای اینکه فردمحور باشد و یک نفر برای جمع اصولگرایان تصمیم بگیرد، ساختار مناسب انتخاب شد، آن ساختار جبهه مردمی جزء ساختار‌های عالی و خوب بود، اگرچه اشکالاتی هم داشت و باید در جهت رفع اشکالات گذشته گام برداریم.»


معاون دبیرکل حزب ندای ایرانیان:
باید بدنه اصلاحات احساس کند در فرآیند تصمیم‌گیری موثر است

سعید نورمحمدی، معاون دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید دارد که ایده‌آل‌گراست، از این رو درخصوص عملکرد حزب متبوعش در سال ۹۷ تصریح کرد: «خیلی بد عمل کردیم. من اگر خودم بخواهم بررسی کنم با توجه به فضای کلی کشور و پتانسیل خود حزب نمره قبولی به ندا نمی‌دهم و اگر بخواهم نمره قبولی بدهم خیلی با ارفاق و میلی‌متری این کار را می‌کنم و نمره قبولی می‌دهم. آن هم به دو دلیل؛ یکی عملکرد خود نداست. درست است ندا توانست بخش عمده افرادی را که داوطلب فعالیت در حزب بودند در تهران سازمان‌دهی کند، اما به لحاظ تشکیلاتی در سازماندهی افراد در استان‌ها اصلا موفق نبوده است. مساله بعدی این است که در حوزه فکر درست است ندا روی دو تا سه موضوع اصلی کشور از جمله طرح منع به کارگیری بازنشستگان و مباحث محیط‌زیستی دست گذاشت و در سال گذشته روی آن‌ها خیلی مانور داد، اما واقعیت این است این کار‌هایی که ندا کرد فقط در حالت دست‌گرمی برای حزب خوب بود و حزب نتوانست به مطالبات اصلی مردم به‌خصوص جوانان پاسخ درست دهد.»

نورمحمدی معتقد است: «جوانان مستعد و افرادی که عضو حزب ندا هستند پتانسیل خوبی را برای این حزب به وجود آورده‌اند، با این حال از نقاط ضعف حزب ندا این است که نتوانسته تمامی این استعداد‌ها را بالفعل کند. اگرچه موقعیت ندا در میان احزاب اصلاح‌طلب نسبت به یکی دو سال پیش قابل مقایسه نیست و همه احزاب، ما را به‌عنوان یکی از احزاب اثرگذار و اصلی اصلاحات و یک مجموعه که می‌تواند جریان‌ساز شود، می‌شناسند. اگرچه این سیاست را نداریم که همه دیدار‌های حزب را رسانه‌ای کنیم.»

وی کنگره سال ۹۷ حزب متبوعش را به لحاظ کمی و کیفی از سایر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا بالاتر می‌داند، اگرچه اشاره داشت که این حزب نتوانست کنگره‌های استانی خود را برگزار کند.

معاون دبیرکل حزب ندای ایرانیان خبر داد که در دو ماه گذشته با سه تن از اصلی‌ترین چهره‌های جریان اصلاحات دیدار داشتند و تصریح کرد: «در این جلسات انتقادات شدیدی از وضعیت اصلاحات داشتیم و فوق‌العاده منتقدانه صحبت کردیم. طبیعی است وقتی این دیدار صورت گرفته بخش عمده‌ای از انتقادات ما را قبول داشتند شاید روی بحث راهکار با هم متفاوت بودیم. طی یک سال گذشته نشده که ما درخواستی از یکی از چهره‌ها یا احزاب اصلاح‌طلب داشته باشیم و با استقبال مواجه نشویم. در حال حاضر واقعیت این است که ما انتخاب می‌کنیم که سراغ چه کسانی برویم و سراغ چه کسانی نرویم.»

نورمحمدی تاکید کرد: «ندا به دنبال اصلاح ساختار تصمیم‌گیری اصلاح‌طلب‌هاست و دیدار‌ها نیز حول این مساله بود. ندای ایرانیان به‌عنوان یک حزب جوان معتقد به نوسازی در ساختار سیاسی جریان اصلاحات است. ما معتقدیم باید بدنه اصلاحات احساس کند در فرآیند تصمیم‌گیری موثر است. به‌عنوان مثال در بحث پارلمان اصلاحات که مطرح شده است ندا پیشنهاد‌های متفاوتی داده است؛ مهم‌ترین نظر ندا این بود که پارلمان اصلاحات شکل نمی‌گیرد مگر اینکه بخشی را مستقیما به انتخاب بدنه اصلاحات بگذاریم. این نگاه تا دو ماه گذشته در اقلیت مطلق بود، ولی در حال حاضر با رایزنی‌های صورت گرفته دو، سه حزب اصلی را با خود همراه کرده‌ایم، قدری ما از ایده‌آل‌های خود کوتاه آمدیم و قدری آن‌ها و به جمع‌بندی مشترک رسیدیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار