کد خبر: 949696
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی
مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش در حق جوانان ظلم و اجحاف کرده‌اند به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «آموزش و پرورش مبتنی بر نظام حفظیات است و می‌خواهد مطالب را تحمیل کند و هیچ گفتگویی با جوانان ندارد. وقتی هم قرار باشد دین به جوان تحمیل شود به دلیل روحیه استقلال‌طلبی‌اش مقابل آن می‌ایستد.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: سال ۱۳۷۵ بود که مقام معظم رهبری در دیدار تولیت وقت آستان قدس رضوی به اینکه حوزه فرهنگی اساس حرکت آستان قدس رضوی قرار گیرد تاکید می‌کنند. ایشان درباره جذب جوانان به فضای استکبار توسط دشمنان نیز هشدار می‌دهند و می‌فرمایند که آستان باید نقش جدی در این زمینه ایفا کند و با دلبری از مجموع جوانان در طیف‌های مختلف به مقابله با این خطر بپردازد. به همین منظور موسسه جوانان آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و اهدافی، چون برقراری ارتباط، بررسی و حل مشکلات جوانان، تلاش برای یافتن راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، ارتقاء سطح آگاهی و معرفت دینی و اجتماعی جوانان را در دستور کار خود قرار داد.
 
کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی

مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ماموریت اصلی موسسه جوانان آستان قدس رضوی بحث پاسخگویی به نیاز‌های روز جوانان در حوزه معرفت‌افزایی است و ایجاد پیوستی برای جریان زیارت امام رضا (ع) می‌باشد. از طرفی موضوع کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی و حمایت و جریان تسهیل‌گری برای تشکل‌های فرهنگی انقلاب است.»

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به این مسئله که شاهد فعالیت مدیران ناکارآمد در کشور هستیم و باید مسئله کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی را جدی بگیریم. اظهار می‌دارد: «ساختارهایمان در کشور برای تربیت آدم‌ها و کادری برای انقلاب رشد نکرده است برای همین ما بعضا در جابه‌جایی مسئولیت‌ها با کمبود نیرو مواجه می‌شویم.»
 
تمرکزی برای تربیت جوانان انقلابی نبوده است

او ادامه می‌دهد: «جوان‌گرایی صرفا جابه‌جایی مدیران نیست که فقط مدیر جوانی بر سرکار بیاید. چه بسا ماموریت‌های بسیار مهمی در کشور وجود دارد که کار‌ها به دست جوانان افتاده، اما، چون برخی از آن‌ها پیش‌زمینه‌ای نداشته‌اند، از لحاظ معنوی رشد نکرده و به خودسازی نرسیده‌اند. در نتیجه یکباره پست مدیریتی گرفته‌اند و مخرب سیستم‌ها شده‌اند. از سوی دیگر کشور در سال‌های گذشته ساز و کار مناسبی برای تربیت نیروی انسانی نداشته و تمرکزی برای آن نبوده است. در صورتی که از اصلی‌ترین راهبرد انقلاب، بحث تربیت انسان‌ها بوده و مقام معظم رهبری نیز در این باره می‌فرمایند بنیانگذار انقلاب اسلامی تربیت جوانان انقلابی را فتح الفتوح انقلاب می‌دانستند.»

مختاری به یکی دیگر از دلایل سرکارآمدن مدیران ناکارآمد اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمینه‌ای برای افراد مختلف که فرصت ظهور و بروز داشته باشند، فراهم نشده است. همچنین مسئولیت‌ها به تناسب سلایق سیاسی، شخصی، حزبی و قومی قبلیه‌ای تقسیم شده و فرصت برای استعداد‌هایی که می‌توانستند رشد کنند فراهم نشده است. از سوی دیگر اینکه بعد از هر انتخابات که طیف سیاسی جدیدی سرکار آمده، تمامی افراد قبلی که از طیف سیاسی دیگری بوده‌اند کنار زده می‌شود و همه چیز را از پله اول شروع می‌کنند.»
 
ضعف‌هایی که در حوزه علمیه و ساختار معیوب آموزش و پرورش وجود دارد

او با بیان اینکه برای انس جوانان با فضای معنوی اقداماتی از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی انجام می‌شود، تصریح می‌کند: «بر روی بچه‌های مستعد متمرکز شده‌ایم و به‌سراغ استعداد‌های درخشان رفته‌ایم. این بچه‌ها ضریب هوشی بسیار بالایی دارند که عموم آن‌ها به دلیل بی‌توجهی از کشور خارج می‌شوند. ما به جوانان با استعداد آموزشی مبتنی بر کمال‌جویی می‌دهیم و بعد از آن هر فردی به شهر خودش می‌رود و گروه‌هایی را تشکیل می‌دهد تا به اعضای گروه آموزش‌های لازم را بدهد.»

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی می‌گوید: «جوانی که صرفا در هیجانات و در فضا‌های زودگذر انقلابی ورود کند مثل آهنگ گداخته‌ای است که به سرعت سرد می‌شود. اما اگر فرد معنویت داشته باشد و مبانی‌اش کامل باشد در هر محیطی که قرار بگیرد، می‌تواند سازوکار، رشد و تعالی سیستم خودش را به همراه بیاورد، اما اگر فاقد این معنویت باشد به علت فاسد بودن ساختار‌های معیوبی که بعضا حاکم شده است، آن فرد هضم سیستم شده و به‌مرور تبدیل به یک فرد فاسد می‌شود. مانند برخی از مسئولان که با یک تشر نظام سلطه و استکبار، چون خدایشان با خدای واقعی تفاوت دارد، مغلوب می‌شوند و نتیجه هم آن فساد‌هایی است که اتفاق افتاده است.»

مختاری به ضعف‌هایی که در حوزه علمیه و ساختار معیوب آموزش و پرورش کشور وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «خلایی که در حوزه علمیه داریم این است که اغلب طلبه‌ها نمی‌توانند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند و درنتیجه نمی‌توانند محتوا را به درستی به آن‌ها منتقل کنند. به همین دلیل موسسه جوانان آستان نزدیک به ۵۰۰ طلبه در سطح کشور آموزش داده و آن‌ها را به مدارس مختلف فرستاده است تا به شبهات امروز جوانان پاسخ مناسب دهند. این در حالی است که مدارس از این مسئله استقبال ویژه‌ای کرده‌اند و می‌گویند که تا به حال چنین مربی مسلطی را در مدرسه خود نداشته‌اند.»

او با بیان اینکه امروزه جوانان در فضای مجازی با شبهات بسیاری روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که نه یک معلم پاسخگوی او می‌باشد و نه منابع مناسب و کافی در اختیار او قرار می‌دهند، تصریح می‌کند: «متاسفانه برخی از اساتید حوزه نه تنها قادر به پاسخگویی به سوالات دینی جوانان نیستند بلکه از آنجایی که اطلاعات خودشان دقیق و کافی و عمیق نیست، خودشان نیز با شبهات بسیاری مواجه می‌شوند.»
 
در برخی از کادر‌های آموزشی در برخی از مدارس مخالف انقلاب و اسلام صحبت می‌شود

مختاری با اشاره به این موضوع که مسئولان آموزش و پرورش در حق جوانان ظلم و اجحاف کرده‌اند؛ و آن‌هایی که سال‌ها در این مسند حضور داشته‌اند باید پاسخگو باشند، می‌گوید: «اساس جمهوری اسلامی بر مبنای تربیت جوانان بوده است. اما در حال حاضر ساختار‌های رسمی کشور در حوزه آموزشی هیچ خروجی قابل توجهی نداشته است. متاسفانه امروزه در برخی از کادر‌های آموزشی در برخی از مدارس مخالف انقلاب و اسلام صحبت می‌شود.»

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی اظهار می‌دارد: «سند تحول آموزش و پرورش اجرایی نشده و به‌خصوص در این دولت که به‌طور کلی متوقف شده است. از طرفی ساختار‌های ما به این سمت حرکت نکرده‌اند و اولویت، آموزش شده به‌طور کلی از مسئله تربیت غافل مانده‌اند. از سوی دیگر، اما در نظام آموزشی نیز شیوه‌های مدرن آموزشی حاکم در دنیا را پیاده نکرده‌ایم و در آن نیز ضعف‌های بسیاری داریم.»

مختاری در پایان با انتقاد از سیستم نظام آموزشی کشور، تاکید می‌کند: «آموزش و پرورش مبتنی بر نظام حفظیات است و می‌خواهد مطالب را تحمیل کند و هیچ گفتگویی با جوانان ندارد. وقتی هم قرار باشد دین به جوان تحمیل شود به دلیل روحیه استقلال‌طلبی‌اش مقابل آن می‌ایستد. به همین دلیل لازم است که در این روش پیش‌گرفته شده هر چه سریع‌تر تجدیدنظر شود تا شاهد رشد و تعالی دانش‌آموزان در مدارس باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار