کد خبر: 949677
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۸
علاوه بر کلید خوردن ۴۰ هزار پروژه و مناسب‌سازی ۳ شهر برای معلولان برای سال ۱۳۹۸، در ایام نوروز نیز هزار و ۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴ هزار نفر از سوی سازمان بسیج سازندگی به مناطق محروم اعزام می‌شوند تا سال نو را با جهاد خدمت جشن بگیرند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: شاید وقتی در سال ۱۳۸۶ مجلس قانون بسیج سازندگی را تصویب کرد و این نهاد مردمی مجاز شد تا با سایر دستگاه‌های اجرایی تفاهمنامه بسته و قرارداد مستقیم داشته باشد، کسی فکر نمی‌کرد بسیج سازندگی به بازوی توانای دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه تبدیل شود. گواه این ادعا همین بس که تا کنون ۱۴۱ هزار پروژه کوچک نظیر قنوات، استخر ذخیره آب، آبخیزداری، ساخت خانه عالم، ساخت مسجد و ... در ۲۸ عرصه با دستگاه‌های اجرایی کار شده و حالا و با ورود به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی این سازمان با همکاری دستگاه‌های اجرایی ۴۰ هزار پروژه را برای سال ۱۳۹۸ کلید زده و در کنار این اقدامات، در ایام نوروز نیز هزار و ۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴ هزار نفر به مناطق محروم اعزام می‌شوند تا جشن سال نو را با جهاد خدمت معنی و حلاوت آن را دوچندان کنند.

در کلامی ساده باید پاکسازی، مدیرپروری و پرورش انسان‌های دغدغه‌مند به قصد خدمت با شعار خودسازی و دگرسازی بدون جهت‌گیری سیاسی را از اولویت‌های بسیج سازندگی اعلام کرد. از همان ۱۱ سال پیش که مجلس، قانون بسیج سازندگی را تصویب کرد، به این سازمان مجوز داده شد تا با سایر دستگاه‌های اجرایی تفاهمنامه و قرارداد مستقیم ببندد و از سال ۸۶ به بعد کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه در دستور کار قرار گرفت.

تشکیل ۱۷۰ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های بسیج سازندگی کشور ورود به اقتصاد مقاومتی است که در این رابطه رئیس این سازمان می‌گوید: «ما متولی اقتصاد کشور و حتی مردمی کردن همه اقتصاد نیستیم، اما به نهاد‌های انقلابی کمک می‌کنیم اقتصاد مردمی شود.»

البته باید گفت: تا کنون ۱۷۰ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر زنجیره ارزش توسط بسیج سازندگی شکل گرفته و حالا قرار است در سال ۹۸ هم به موضوعاتی نظیر بسته‌بندی و برندسازی توجه ویژه‌ای شود. از جمله افتخارات و شاهکار‌های بسیج سازندگی در مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است؛ کاری که نیاز بخش قابل توجهی از شهروندان است و تا کنون هیچ سازمان و نهادی نتوانسته آنچنان که باید، آن را به نتیجه برساند. در همین راستا رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه تفاهمنامه احداث ۵ هزار واحد مسکونی امضا شده است، می‌گوید: «مناسب‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی و مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.» محمد زهرایی با اشاره به هدف بسیج سازندگی برای اجرای ۴۰ هزار پروژه عمرانی در۴۰ سالگی انقلاب و آغاز این پروژه‌ها ادامه می‌دهد: «ما پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که مردم حضور حداکثری داشته باشند. ۲۰ درصد از منابع اجرایی پروژه‌ها در بسیج سازندگی توسط خیران تأمین می‌شود.» وی تأکید می‌کند: «گروه‌های جهادی ما باید در اجرای پروژه نقش‌آفرینی کنند، اما قرار نیست همه پروژه‌ها را به دست بگیرند؛ در هر عملیات ساختمانی بخش‌هایی که مشخصات فنی دارد کار را به دست گروه‌های جهادی نمی‌دهیم. به عنوان مثال در حفر قنات حتماً از مقنی و استاد فن استفاده می‌کنیم، اما اصل استفاده از جوانان را دنبال خواهیم کرد.» زهرایی می‌افزاید: «ما برای ۱۱ هزار گروه جهادی ارتباط مستمر با مردم تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر با استمرار سه تا پنج سال گروه‌های جهادی و حضور آن‌ها در منطقه می‌توان پروژه‌های طولانی‌تری را شروع کرد. اما باید بگویم سازمان بسیج رقیب پیمانکار نیست، بلکه در اجرای پروژه‌ها می‌خواهیم از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده کنیم. ما به دنبال سود نیستیم و این حکم شرعی برای ماست که انتفاع نداشته باشیم.»

۴۰ هزار پروژه برای سال ۹۸

اجرای ۴۰ هزار پروژه در سال ۹۸ در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور جزو کار‌های در پیش روی بسیج سازندگی است که بخشی از آن‌ها آغاز شده است. زهرایی در مورد این ۴۰ هزار پروژه می‌گوید: «بخشی از این پروژه‌ها شامل پروژه‌هایی است که نهاد‌هایی نظیر بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و... کار می‌کردند و هدف از اجرای این ۴۰ هزار پروژه امیدبخشی به مردم است. به هر حال در سال ۹۸ جنگ روانی دشمن چند برابر می‌شود و به فرموده مقام معظم رهبری نیز عملیات اصلی دشمن در سال ۹۸ است.» وی ادامه داد: «تلاش می‌کنیم برای مردم در مناطق محروم و روستا‌ها پروژه‌هایی از جنس نیاز خودشان اجرا کنیم که خدمت را لمس کنند.» رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با تأکید بر اینکه قسم یاد می‌کنم که سازمان بسیج سازندگی نگاه سیاسی ندارد و فقط نگاه خدمت‌رسانی به مردم و آن‌هایی که پای انقلاب هستند را دنبال می‌کنند، می‌گوید: «در این ۴۰ هزار پروژه با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرماندهان سپاه استان تقسیم استانی پروژه‌ها آغاز و پروژه‌ها با رمز عملیات «یازهرا» شروع شده است.» وی با بیان اینکه این پروژه‌ها در ۲۸ عرصه تقسیم شده است، تصریح می‌کند: «به سراغ همه دستگاه‌های اجرایی رفتیم و از همه آن‌ها تقاضا کردیم در این پروژه‌ها همگرایی داشته باشند.»

۱۲ هزار و ۵۰۰ پروژه در زمینه آب و اشتغال

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور می‌گوید: «از این ۴۰ هزار پروژه ۱۲ هزار و ۵۰۰ پروژه در زمینه آب و زیرساخت اشتغال است. همچنین ساخت خانه نیازمندان و محرومان بخش دیگری از این پروژه‌هاست.» زهرایی ادامه می‌دهد: «بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ پروژه از ۴۰ هزار پروژه در استان‌ها به صورت استانی تفاهم شده است. از این رقم ۵ هزار و ۳۰۰ پروژه شروع شده و پیشرفت فیزیکی دارد که این در کمتر از دو ماه گذشته بوده است. همچنین یک هزار و ۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴ هزار نفر در ایام نوروز به مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنند.»
 
ساخت۳ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک

‌مجلس موافقت کرده است که ۵ هزار میلیارد تومان نیروگاه خورشیدی کوچک با همکاری بسیج سازندگی احداث شود که برای ۳ هزار واحد آن سازمان بسیج تفاهمنامه امضا کرده است. پیش‌نویس این تفاهمنامه با شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی در حال امضا است و با وزارت جهاد کشاورزی نیز برای ساخت قنوات، آب‌بند‌ها و استخر‌های ذخیره آب تفاهمنامه‌هایی وجود دارد. همچنین بسیج سازندگی طی تفاهمی با بنیاد شهید قرار شده برخی مزار‌های شهدا که هنوز مناسب‌سازی نشده است را مناسب‌سازی کند. رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از یک تفاهمنامه دیگر نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: «در بنیاد مسکن طرحی عنوان شده به عنوان ۴۰ روستای الگویی در کل کشور که ما در این باره تفاهمنامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد کرده‌ایم که به‌زودی رسانه‌ای می‌شود البته ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی پای این تفاهمنامه را امضا کنند و ظرفیت‌های خود را در آن مناطق اجرا کنند.» زهرایی با تأکید بر اینکه برگزاری کارگروه بسیج سازندگی اولین کار ما در برنامه زمانبندی است، ادامه می‌دهد: «ضرورت دارد این کارگروه در استان‌ها هم به ریاست استانداران اجرا شود. همچنین طرحی در سازمان بسیج سازندگی به نام طرح هجرت داریم که به دانش‌آموزان مهارت‌آموزی می‌شود. معلمان در گروه‌های جهادی فعال می‌شوند و در کارگاه‌ها کار به صورت استاد-شاگردی دنبال می‌شود.» لازم به ذکر است طرح کرامت محلات حاشیه شهر که مربوط به بسیج سازندگی است، با طرح بافت فرسوده و بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی همخوانی دارد که در این باره با وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌شود. به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، گام دیگر آن‌ها این است که پروژه‌های زودبازده و میان‌بازده در سال ۹۸ در مناسبت‌های مختلف با هماهنگی دستگاه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Sweden
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
0
با سلام

خواهشا تقاضا می‌کنم بررسی‌ بفرمایید ، علت قطع سایت بسیج سازندگی چیست ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار