کد خبر: 949671
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
نوروز ۹۸ از گردشگری در مسیر آبی تا پیاده‌روی در تهران قدیم
بسیاری معتقدند پایتخت در ایام نوروز واقعاً دیدنی است. آغاز سال نو و سرسبزی شهر تهران را می‌توان از بلند‌ترین نقطه آن یعنی چهارمین برج بلند جهان به وضوح دید.
سرويس جامعه جوان آنلاين: بسیاری معتقدند پایتخت در ایام نوروز واقعاً دیدنی است. آغاز سال نو و سرسبزی شهر تهران را می‌توان از بلند‌ترین نقطه آن یعنی چهارمین برج بلند جهان به وضوح دید. گردشگری در پایتخت و دیدن مکان‌های تاریخی، تفریحی و تفرجگاهی این ابرشهر در ایام بهار قابل وصف نیست. دوری از آلودگی هوا، ترافیک و استرس‌های شهری در ایام نوروز، شهر تهران را بسیار زیبا می‌کند. بسیاری از هموطنان در ایام نوروز مهمان پایتخت می‌شوند تا در این شهر پرسه بزنند. مسئولان شهری در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی متنوع همچون «دور تهران بگردیم»، «پرسه در شهر»، «نوروزگاه عید شرقی»، «ری» گردی و صد‌ها برنامه دیگر را برای شهروندان، گردشگران و مسافران نوروزی آماده کرده‌اند.
 
تهرانگردی در ایام نوروز

شعار امسال گردشگری در تهران «دور تهران بگردیم» است که در این طرح، طرحی تحت عنوان اتوبوس گردشگری در نظر گرفته شده است که از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در مسیر مشخصی که به مسیر آبی نامگذاری شده است تردد می‌کند و تنها در ایستگاه‌هایی که پیش‌بینی شده است توقف و گردشگران را سوار یا پیاده می‌کند.

سیف، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه‌های اتوبوس گردشگری در نزدیکی مقاصد گردشگری قرار دارد، گفت: گردشگران با استفاده از این اتوبوس‌ها می‌توانند به راحتی و بدون استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی به مراکز تفریحی تهران بروند. وی با بیان اینکه برای اولین بار طرح «پرسه در شهر» اجرایی شده است، افزود: بر همین اساس راهنمایان با علامت‌های مشخص که شال و کوله‌پشتی است در ۱۸ مسیر تعیین شده گردشگری تردد و به راهنمایان توضیحاتی ارائه می‌کنند. سیف با بیان اینکه این راهنمایان در میدان مشق، گذر عین الدوله، محور ری، خیابان ولیعصر، گذر ادیان، پامنار، بهارستان و... به صورت پیاده مستقر هستند تا مردم را راهنمایی کنند، گفت: همچنین مطابق سال‌های گذشته تور‌های تهرانگردی برگزار می‌شود که بیش از ۱۵ عنوان تور گردشگری در قالب شمیران گردی، نوجوان، گذر زمان، طبیعت، باغ گردی و… در نظر گرفته شده است تا همه سلیقه‌ها را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی سعی شده است قیمت تور‌ها کاهش یابد، خاطرنشان کرد: از ۲۸ اسفند ماه لغایت ۱۵ فروردین مردم می‌توانند با مراجعه به سایت گردشگری و تماس با ۱۳۷ در این تور‌ها ثبت‌نام کنند.
رئیس ستاد گردشگری شهر تهران از استقرار ۱۱ کانتر استقبال از بهار در مبادی ورودی شهر خبر داد و گفت: در مبادی ورودی شهر در کنار استقرار کانتر‌های گردشگری غرفه‌هایی نیز به هلال‌احمر، پلیس راهور و... اختصاص داده شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه با توجه به تخفیف ۵۰ درصدی هتل‌های شهر تهران در ایام نوروز و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی مردم به نظر می‌رسد که استقبال از برنامه‌های گردشگری تهران دو چندان شود، اظهار کرد: همچنین ۱۰۰ ایستگاه اطلاع‌رسانی در مناطق پر تردد تهران به منظور خدمت‌رسانی به شهروندان ایجاد خواهد شد تا بتوانند در امر گردشگری و معرفی جاذبه‌های تهران به گردشگران کمک کنند. وی با بیان اینکه با اجرای طرح گردشگری تهران ۳۰ بیلبورد و عرشه پل، محلی برای اکران مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های شهر تهران خواهد شد، ادامه داد: امسال برای اولین بار در راستای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ نقشه‌های گردشگری را با کاغذ سنگ چاپ کردیم و یک «کیو آر‌کد» در کنار نقشه‌ها قرار دارد که با اسکن آن‌ها افراد به نقشه زنده تهران متصل می‌شوند و می‌توانند برای مقاصد گردشگری خود از این نقشه الکترونیک استفاده کنند که تا کنون ۱۰۰ هزار نقشه اینچنینی چاپ شده است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

استقرار گردشگران و مسافران نوروزی در ۵ بوستان

سیف با بیان اینکه پنج محل برای اسکان نوروزی گردشگران در نظر گرفته شده است، گفت: پیش از این شهرداری تهران اقدام به اسکان مسافران نوروزی در سوله‌های بحران می‌کرد که این مسئله با انتقاد اتحادیه هتلداران و مهمانپذیران روبه‌رو شد، چراکه آن‌ها معتقد بودند شهرداری با آن‌ها رقابت می‌کند و امسال مکان‌های اسکان نوروزی به صورت کمپ در پنج بوستان در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه سهم تهران در جذب گردشگر بسیار اندک است و تهران بیشتر محل گذر افراد است، افزود: امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که انجام می‌دهیم تهران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم، چراکه تهران مورد غفلت قرار گرفته و زیر سایه موضوعات سیاسی، اقتصادی و... گم‌شده است.

تور‌های تا ۶۰ هزار تومانی تهرانگردی

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در مورد قیمت تور‌ها نیز با بیان اینکه سعی شده است قیمت‌ها تعدیل شود، تأکید کرد: حداکثر تور متعلق به تور نوجوان است که قیمتش ۶۰ هزار تومان است و حداقل تور نیز ۲۳ هزار تومان قیمت دارد، اما دقت داشته باشید که هنگام برگزاری یک تور به آیتم‌هایی همچون هزینه حمل‌و‌نقل، ورودیه مراکز، بیمه گردشگران، پذیرایی و دستمزد راهنما نیز توجه می‌شود و در این تور نوجوان که هزینه‌اش ۶۰ هزار تومان است از آنجایی که از مراکزی همچون دکترلند، هیومن پارک و دارآباد بازدید می‌شود، عمده هزینه صرف ورودیه مراکز می‌شود.

جشنواره «نوروزگاه عید شرقی» در پل طبیعت

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد از برگزاری پنجمین دوره جشنواره «نوروزگاه عید شرقی» در ایام نوروز ۹۸ در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد خبر داد.
سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد گفت: ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ دوره اﯾﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﻫﻤﭽﻮن ﺳﺎل‌ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ از دوم تا دوازدﻫﻢ ﻓﺮوردﯾﻦ ﻣﺎه در ﺑﻮﺳﺘﺎن‌ﻫﺎی آب و آﺗﺶ، ﺑﻨﺎدر، ﻧﻮروز، ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ، ﭘﻞ ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﻣﺮﮐﺰ ﻋﻠﻮم و ﻧﺠﻮم ﮔﻨﺒﺪ ﻣﯿﻨﺎ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷد.

رئیس ستاد نوروزی عید شرقی در تشریح برنامه‌های این جشنواره با اشاره به اینکه این جشنواره یکی از برنامه‌های شاخص نوروزی در شهر تهران است و این منطقه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری نوروزی خواهد بود، گفت: جشنواره «نوروزگاه عید شرقی» در سه بخش برنامه‌های میدانی، جشن‌های شبانه و ویژه برنامه جشن ملی پرچم، در منطقه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره برنامه‌های مختلفی، چون برنامه‌های میدانی، برنامه‌های استیج محور، بازی‌های واقعیت مجازی (VR) و مسابقات عمومی، نورافشانی ویژه برنامه‌های گنبد مینا شامل اکران فیلم‌های سه بعدی از منظومه شمسی، تور‌های گردشگری با محوریت نجوم، مسابقات علمی و... برگزار خواهد شد تا مسافران و شهروندان تهرانی بتوانند در ایام نوروز با حضور در این منطقه تعطیلاتی خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

حجازی با اشاره به تجربه موفق برگزاری کنسرت خیابانی در بوستان آب و آتش از تکرار این رویداد در جشنواره عید شرقی خبر داد و گفت: اجرای زنده شبانه شامل اجرای موسیقی‌های فاخر ایرانی همراه اجرای خوانندگان مطرح کشور برگزار خواهد شد تا در این شرایط اقتصادی بتوانیم برپایی کنسرت را به تفریحی مناسب در نوروز ۹۸ تبدیل کنیم. مدیرعامل اراضی عباس‌آباد با اشاره به رکورد میلیونی حضور گردشگران و شهروندان تهرانی در جشنواره نوروزی ۹۷ گفت: امیدواریم امسال نیز با برنامه‌های طراحی شده و تسهیلات در نظر گرفته شده جهت استفاده از امکانات فرهنگی این منطقه بتوانیم این منطقه را به اولین مقصد مردم در نوروز ۹۸ تبدیل کنیم.

برنامه نوروزگاه در ۱۳ منطقه پایتخت

جوادی‌یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برپایی پردیس‌های «نوروزگاه» با قابلیت دسترسی و توزیع مناسب جغرافیایی برای حضور شهروندان و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی ویژه خانواده‌ها به مدت هشت روز (سوم تا دهم فروردین) از ساعت ۲۰ تا ۲۳ خبر داد و گفت: نوروزگاه تهران در ۱۳ نقطه شهر تهران راه‌اندازی می‌شود. وی به نوروزگاه منطقه‌ای تهران اشاره و بیان کرد: کاخ نیاوران، بوستان ملت، بوستان پلیس، میدان آزادی، بوستان شهید هرندی، فلکه دوم نیروی هوایی، بوستان پامچال، میدان دوم نازی‌آباد، بوستان قائم و دریاچه شهدای خلیج‌فارس به عنوان منطقه‌ای و حرم مطهر حضرت امام (ره)، اراضی عباس‌آباد و برج میلاد به عنوان نوروزگاه‌های فرامنطقه‌ای در نظر گرفته شده‌اند.

دوچرخه‌سواری نوروزی در پایتخت

حال در ایام نوروز می‌توان از خلوتی شهر استفاده کرد و با خیال راحت با دوچرخه شهر را دور زد. ایستگاه‌های دوچرخه در این ایام میزبان شهروندان علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری هستند. بهترین فصل برای تهرانگردی دوچرخه‌سواری در ایام نوروز است. محمدرضا دهداری‌پور، شهردار منطقه ۶ درباره توسعه استفاده از دوچرخه و حمل‌ونقل پارک گفت: دوچرخه‌های بخش خصوصی در منطقه ۶ با حدود ۱۵ ایستگاه با ۴۰۰ دوچرخه فعال شده است و هشت کیلومتر مسیر دوچرخه آماده داریم که سعی می‌کنیم منطقه ۶ را به مناطق جنوبی متصل کنیم و امیدواریم در سال ۹۸، ۱۰ کیلومتر دیگر به این مسیر اضافه شود و تعداد دوچرخه‌ها افزایش یابد. شهردار منطقه ۶ افزود:‌مسیر دوچرخه سواری کوی دانشگاه تا پردیس نیز تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

برگزاری تور‌های رایگان «ری گردی» در نوروز

فرماندار ویژه شهرستان ری از برگزاری تور‌های گردشگری رایگان و توزیع ۱۵ هزار نسخه نقشه گردشگری ری در ایام نوروز خبر داد و گفت: در ایام نوروز با بهره‌گیری از ۲۰ دستگاه اتوبوس تور‌های رایگان گردشگری ری برگزار می‌شود.

هدایت‌الله جمالی‌پور در تشریح اقدامات این شهرستان برای گردشگری ایام نوروز گفت: تور‌های «ری» گردی برای بازدید و زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و آرامگاه ابن بابویه و مشاهیر آرامیده در این زیارتگاه‌ها، برج طغرل، چشمه علی و باروی ری، دژ اشکان، برج نقاره‌خانه، گنبد امیر اینانج، بقعه بی‌بی شهربانو، آتشکده ری، ارگ سلجوقی و بازار تاریخی ری در نظر گرفته شده است. وی افزود: برای ایام نوروز امسال در هشت میدان شهر ری همانند میادین حضرت عبدالعظیم (ع)، هادی ساعی، نماز، سلمان فارسی و ضلع شرقی حرم و عوارضی تهران - قم و در کنار برج طغرل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است. فرماندار شهرستان ری با اشاره به توزیع ۱۵ هزار نسخه نقشه گردشگری در ایام نوروز میان گردشگران و مسافران این شهرستان گفت: چاپ کروکی محل‌های اسکان مدارس، استفاده از تلویزیون‌های شهری، نصب بنر‌های اطلاع‌رسانی، تبریک و خوشامدگویی و جهت نما در مبادی ورودی و میادین اصلی شهر و تهیه و توزیع اطلاعات اماکن ضروری و مورد نیاز همچون بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، نانوایی‌ها، مهمانپذیر‌ها و حمام‌های عمومی از جمله اقدامات مهمی است که در راستای اطلاع‌رسانی مسافران نوروزی صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار