کد خبر: 949628
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
نیویورک تایمز فاش کرد
در آمریکا ۵۰ نفر ازجمله چند ستاره سینما و تعدادی از برگزارکنندگان امتحان‌های ورودی به دانشگاه و مربیان ورزشی به اتهام رشوه گرفتن، بازداشت یا دادگاهی شده‌اند
سرویس بین الملل جوان‌آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز به تازگی خبر از رسوایی بزرگ مالی در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا داده است متن این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

در آمریکا ۵۰ نفر ازجمله چند ستاره سینما و تعدادی از برگزارکنندگان امتحان‌های ورودی به دانشگاه و مربیان ورزشی به اتهام رشوه گرفتن، بازداشت یا دادگاهی شده‌اند. دادستانی می‌گوید این بخشی از یک کلاهبرداری گسترده برای قبولی فرزندان خانواده‌های ثروتمند در دانشگاه‌های برتر بوده است. دو ایرانی‌تبار هم درمیان متهمان هستند. یک دختر نوجوان که چیزی از فوتبال بازی کردن نمی‌داند، به‌طور معجزه‌آسایی در دانشگاه ییل پذیرفته می‌شود که البته این اقدام برای والدینش ۲/۱ میلیون دلار آب می‌خورد.

یک پسر دبیرستانی دیگر که علاقه زیادی برای ورود به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دارد، شرایط را برایش طوری هماهنگ می‌کنند که بتواند به‌عنوان فردی که دچار مشکل ناتوانی جسمی است، امتحان ورودی بدهد تا دور از چشم ناظران بتواند از تقلب بهره ببرد و مطمئن شود امتیاز لازم را برای پذیرش در امتحان به دست می‌آورد. این لطف مسئولان دانشگاه برای والدین او حداقل ۵۰‌هزار دلار تمام می‌شود. دانشجویی بدون هیچ‌گونه تجربه توانست به لطف هزینه ۲۰۰ هزار دلاری خانواده‌اش جایی برای خود در تیم قایقرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دست و پا کند. وی به اندازه‌ای در این ورزش بی‌کفایت بود که عکس‌های منتشره از حضور او در قایق به خوبی نشانگر این موضوع بود. طی بررسی دقیق یک رسوایی بزرگ که حاکی از اقدام برخی خانواده‌های ثروتمند برای عضویت فرزندان خود در دانشگاه‌های معتبر در آمریکا بود، دادگاه فدرال ۵۰ نفر را به اتهام خرید ورودی برای دانشجویان سال اول در دانشگاه‌های ییل، استنفورد و برخی دیگر از دانشگاه‌های معتبر محاکمه کرد. در میان این ۵۰ نفر ۳۶ نفر از افراد ثروتمند شامل سلبریتی‌های هالیوود و افراد شاخص سرمایه‌دار حضور دارند. این درحالی است که قاضی پرونده اعلام کرده پیگیری‌ها هنوز ادامه دارد و احتمالا اتهامات جدیدی به پرونده اضافه می‌شود.

مقامات فدرال می‌گویند ده‌ها تن در سراسر کشور در این فساد و رشوه‌خواری برای کمک به حضور غیرقانونی دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر نقش داشته‌اند. علاوه‌بر این، اتهاماتی مانند فساد سازماندهی‌شده مالی نیز علیه ۱۲ نفر از متهمان وجود دارد. همچنین در این میان مربیان ورزشی دانشگاهی از دانشگاه‌های متنوعی ازجمله تگزاس تا جورج‌تاون حضور دارند که متهم به دریافت میلیون‌ها دلار برای تقدیر از دانشجویان ورزشکاری هستند که به هیچ عنوان استحقاق تقدیر را نداشتند. رسوایی دانشگاهی برملاشده در نوع خود از نظر ابعاد و گستردگی بی‌سابقه بوده است. این بزرگ‌ترین تعقیب قانونی درخصوص ورودی‌های دانشگاهی توسط وزارت دادگستری بوده است؛ تحقیقاتی که درآن ۲۰۰ مامور در سراسر کشور درنهایت تاکنون ۵۰ نفر را به اتهام اقدامات غیرقانونی به دادگاه کشانده‌اند.

البته اتهامات این مساله نیز نشان می‌دهد ورود به دانشگاه‌ها بسیار سخت و رقابتی شده است، برخی نیز به این فکر می‌افتند که قانون را دور بزنند و آن را نقض کنند.

مقامات قضایی اعلام کرده‌اند والدین پرنفوذ‌ترین و پولدارترین افراد آمریکا که با رشوه توانسته‌اند فرزندان خود را وارد دانشگاه‌های معتبر کنند علاوه‌بر نقض قانون، حق بقیه دانشجویان زحمتکش دیگر را که جای آن‌ها توسط این دانشجویان گرفته شده، پایمال کرده‌اند. در بسیاری از پرونده‌ها قضات اعلام کرده‌اند دانش‌آموزان و دانشجویان از اینکه والدین آن‌ها اقدام به رشوه دادن به منظور حضور آن‌ها در دانشگاه یا داشتن جایگاه بهتر در دانشگاه کرده‌اند، اطلاع نداشته‌اند. براین اساس در دادگاه هیچ دانشجویی متهم نشده است.

اندرو للین، دادستان ایالت ماساچوست در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد والدین، مقصران اصلی این رسوایی بزرگ هستند. وی افزود که این والدین از ثروت خود برای ایجاد یک فرصت غیرعادلانه برای فرزندان خود استفاده کرده‌اند. او در ادامه گفت که قربانیان اصلی این ماجرا دانش‌آموزان سختکوشی بودند که جای آن‌ها به واسطه پرداخت رشوه توسط خانواده‌های ثروتمند و حضور دانشجویان بی‌کفایت به جای آن‌ها گرفته شد. دادستان‌های فدرال در بوستون می‌گویند بنیانگذار این رسوایی ریک سینگر ۵۸ ساله است که آن را از طریق شرکت «کالج و شبکه کاری برتر» ترتیب داده است. او در دادگاه فدرال در بوستون به اتهام اخاذی و پولشویی اقرار کرد. او ممکن است با ۶۵ سال حبس و جریمه‌ای یک‌میلیون دلاری روبه‌رو شود.

گفته می‌شود سینگر بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ از این طریق ۲۵ میلیون دلار درآمد داشت. این خبر در شبکه‌های اجتماعی با خشم کسانی روبه‌رو شد که گفتند سیستم دانشگاهی آمریکا به سود دانشجویان ثروتمند و سفیدپوست علیه دیگران تبعیض قائل می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار