کد خبر: 949622
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
وزیر امور خارجه ایران در سالگرد حمله شیمیایی رژیم صدام به حلبچه، در پیامی نوشت که حادثه وحشتناک حلبچه و سردشت فراموش نخواهد شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به فاجعه حمله شیمیایی حلبچه و سردشت توسط رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: نخست آن‌ها (غرب) وقوع این حمله را انکار کردند، سپس ایران را مقصر قلمداد کردند. (اما) زمانی که آشکار شد که متحد خودشان، با تسلیحات شیمیایی خودشان این حمله را انجام داده، سکوت اختیار کردند. غرب ممکن است دوست داشته باشد حادثه وحشتناک حلبچه و سردشت - از ۳۱ سال پیش تا به امروز- را فراموش کند، اما نه ما و نه برادران کُردمان آن را فراموش نخواهیم کرد.

بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی عملیات والفجر ۱۰ توسط ایران و تصرف بخش‌هایی از کردستان عراق در اواخر سال ۱۳۶۶ که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیرو‌های ایرانی شد، صدام به علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد که در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم غیرنظامی حلبچه کشته شدند. حمله شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعه خونین نیز شناخته میشود، یک نسل‌کشی مردم کُرد بود که در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ به وسیله بمباران شیمایی توسط نیرو‌های دولتی عراقی در شهر حلبچه کردستان عراق در طی روز‌های پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار