کد خبر: 949600
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
حذف تخصيص ارز دولتي براي كالاهاي اساسي پاك كردن صورت مسئله است
موضع‌گیری‌های مسئولان اقتصادی دولت که در چند روز اخیر منتشر شده نشان از این دارد که در سال ۹۸ قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص یابد، اما هنوز روش عرضه کالا‌های اساسی با روش جدید و با حذف یارانه ارزی آن‌ها که احتمالاً قرار است با ارز ۸۵۰۰ تومانی وارد شود، معلوم نیست.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: موضع‌گیری‌های مسئولان اقتصادی دولت که در چند روز اخیر منتشر شده نشان از این دارد که در سال ۹۸ قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص یابد، اما هنوز روش عرضه کالا‌های اساسی با روش جدید و با حذف یارانه ارزی آن‌ها که احتمالاً قرار است با ارز ۸۵۰۰ تومانی وارد شود، معلوم نیست. در این باره برخی کارشناسان و نمایندگان نیز نظرات متفاوت دیگری دارند. با این حال به نظر می‌رسد کارشناسان با قبول عملکرد ضعیف دولت، خواهان این موضوع هستند که یارانه‌های تخصیص یافته برای مردم را باید از جیب دلالان و واسطه‌ها بیرون کشید، بنابراین باید روش جدید هستند اتخاذ کرد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش تلاطم

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: حذف تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی موجب افزایش تلاطم در بازار می‌شود و همچنین عرضه کالای اساسی با قیمت بالا افزایش پیدا می‎کند.

وی افزود: مشکلات به وجود آمده در زمینه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی به دلیل عدم نظارت دولت بود، دولت هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر واردات کالا‌های وارداتی با ارز دولتی نداشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت هیچگونه تضمینی دریافت نکرده‌بود که واردکننده موظف شود در ازای دریافت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی را با این مبنای قیمتی عرضه کند، ادامه داد: مشکل اصلی و کنونی دولت در زمینه عدم کنترل بر بازار است.

وی با تأکید بر اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باید به واردات کالا‌های اساسی شامل گوشت، روغن، شکر، دارو، نهاده‌های دامی و لوزارم پزشکی تخصیص پیدا کند، عنوان کرد: دولت باید در قبال تخصیص ارز دولتی به واردات کالا‌های اساسی از واردکنندگان کالا‌هایی با این مبنای قیمتی را درخواست کند.

شاعری با بیان اینکه سوء‌مدیریت دولت بر بازار به میزانی مشهود شده است که برخی به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند، گفت: حذف تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی موجب افزایش تلاطم در بازار می‌شود و همچنین عرضه کالای اساسی با قیمت بالا افزایش پیدا می‎کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، با تأکید بر اینکه دولت ثابت کرده است که در مسائل راهبردی و کلان کفایت لازم را ندارد و نمی‌تواند نظارت کافی بر بازار را داشته باشد، خاطرنشان کرد: نظارت بر اداره کشور یکی از اصول و پایه‌های حکمرانی مطلوب است دولت در این مسیر متأسفانه بسیار ضعیف عملکرده و ساز و کار آن‌ها برای نظارت سنتی و قدیمی است.

یارانه‌ها در جیب واسطه‌ها و دلالان

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: در آزادسازی قیمت‌ها مطمئن هستیم که یارانه‌ها به دست مردم می‌رسد در حال حاضر این یارانه‌ها در اختیار واسطه‌ها و دلالان است.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه زمانی‌که اختلاف قیمت شدید وجود دارد نرخ محصول در بازار قابل کنترل نیست، تصریح کرد: روز‌های گذشته شاهد عرضه گوشت مرغ با قیمت ۱۷ هزار تومان در برخی نقاط بازار بودیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که ابزار نظارتی قوی در اختیار نداریم و از سوی دیگر نتوانسته‌ایم نهاده‌های موردنیاز کافی برای واحد‌های پرورش مرغ فراهم کنیم، نمی‌توانیم به شکل قهری و اجباری قیمت را کنترل کنیم، ادامه داد: در هیچ جای دنیا قیمت‌ها را نمی‎توان به شکل دستوری کنترل کرد.

دولت با پرداخت یارانه مستقیم قیمت‌ها را آزاد کند

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه دولت نباید به روش‌های گذشته، منسوخ شده و ناکارآمد روی بیاورد، باید با شهامت به قیمت آزاد تن بدهد و حمایت‌ها به صورت مستقیم از مصرف‌کنندگان صورت بگیرد، ادامه داد: در زمینه تأمین اقلام پروتئینی باید مستقیماً با مردم وارد مذاکره شویم.

ابراهیمی در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که آزاد شدن قیمت‌ها باعث افزایش مجدد قیمت نشود، تصریح کرد: در زمینه نحوه کنترل قیمت فعلی محصولات نیز تضمینی وجود ندارد، در آزادسازی قیمت‌ها مطمئن هستیم که یارانه‌ها به دست مردم می‌رسد در حال حاضر این یارانه‌ها در اختیار واسطه‌ها و دلالان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منابع کشور بیهوده مصرف می‌شود، باید یارانه‌ها را به صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم تا حامل‌های انرژی، اقلام خوراکی و پروتئینی خود را از این طریق خرید کنند و در صورتی که فردی صرفه‌جویی کند، قابلیت تبدیل به ریال نیز داشته باشد.

پیشنهاد پرداخت یارانه غیرنقدی

همچنین یک کارشناس اقتصادی پرداخت یارانه غیرنقدی در شرایط کنونی را گزینه‌ای بهتر برای مردم دانست.

علی دینی ترکمانی، کارشناس و استاد اقتصاد در گفت: وگو با «تسنیم» گفت: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و تورم بالا و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی در سال آینده به‌نظر می‌رسد توزیع یارانه غیرنقدی می‌تواند برای معیشت مردم مناسب‌تر باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: پرداخت یارانه غیرنقدی تا کنون به‌صورت سبد کالا و پراکنده بوده که به‌همراه یارانه نقدی به مردم با سطح درآمد پایین توزیع می‌شده‌است. البته در زمان جنگ با اختصاص کوپن، یارانه به کالای‌های اساسی تعلق می‌گرفت و کالا‌ها با قیمت پایین توزیع می‌شد.

وی ادامه داد: اگر سازوکار‌ها درست تعریف شود و تغییر کند و بودجه‌ای که اختصاص داده شده برای عرضه کالا‌های اساسی صورت گیرد، این اطمینان حاصل می‌شود که به خانوار‌ها رسیدگی بیشتری می‌شود.

دینی ترکمانی ادامه داد: کالای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم تعلق می‌گیرید یارانه غیرنقدی محسوب می‌شود، چون کالا‌ها دارای اختلاف قیمت در بازار هستند.

وی در خصوص پرداخت یارانه نقدی گفت: پرداخت یارانه نقدی قدرت انتخاب در هزینه را برای مردم به‌همراه دارد و این مزیت محسوب می‌شود، ولی باید مبلغ یارانه با توجه به افزایش تورم تغییر کند در غیر این صورت قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
0
پرداخت یارانه چه بصورت نقدی. و یا اعتباری که در صورت پساناز بتوان نقدش کرد گزینه خوبی است.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
0
دولت با مردم و ملت خود رو راست باشد .
با واقعیات با ملت خود مواجه شود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
سلام دولت اگر یارانه نقدی را طبق قانون هدفمندی اضافه کند کردم بهتر میتوانند تصمیم بگیرند چه چیزی بخرند از کجا بخرند متاسفانه بخاطر لجبازی با دولت قبل این کارونمیکند
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
پرداخت ..یارانه غیر نقدی. به. مصرف کنندگان..پر اشکال. است ..یارانه نقدی به مصرف کننده گان. .بهترین گزینه است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار