کد خبر: 949598
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
نماينده دادستان به دريافت‌كنندگان تسهيلات رانتي هشدار داد تا ۱۵ ارديبهشت‌ماه نسبت به پرداخت آن اقدام كنند
کیفرخواست ۳۵۳ جلدی رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر باعث شد تا در ابتدای جلسه دوم ادامه کیفرخواست قرائت شود.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: نصب تابلو‌های مؤسسات بدون داشتن هیچ‌گونه سمت مدیریتی، طراحی سربرگ و مهر مؤسسات به صورت جعلی، صدور اوراق ضمانت‌نامه‌های جعلی و بدون پشتوانه، حیف‌و‌میل اموال حتی به صورت شخصی از طریق خرید خودرو‌های لوکس و انجام سفر‌های خارجی و تحصیل مال نامشروع بخشی از اتهامات چهار متهم پرونده البرز ایرانیان است؛ پرونده‌ای که شکایت بانک مرکزی و ۶ هزار سپرده‌گذار را به دنبال خود دارد. طبق قرائت نماینده دادستان از متن کیفرخواست عدم نظارت کافی از سوی بانک مرکزی و خلأ ضوابط برای نظارت باعث شد تا هرگونه دستور چهار متهم از سوی کارمندان اجرایی شود. در نهایت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از نوع بدون بهره یا کمتر از سود ۴ درصد عاید دوستان و آشنایان گردد. ۲۲۲ نفر تسهیلات‌گیرنده این پرونده هستند که نماینده دادستان تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه به آنان فرصت داد با مراجعه به دادسرای پولی و مالی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

کیفرخواست ۳۵۳ جلدی رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر باعث شد تا در ابتدای جلسه دوم ادامه کیفرخواست قرائت شود.

فعالیت غیرقانونی مؤسسات، دلیل تورم

قرارداد‌های خرید‌و‌فروش املاک و اموال توسط مدیران مالی تنظیم نمی‌شده است، یعنی بهترین روش برای انجام پولشویی! بسیاری از اموال یا محل اختلاف میان متهمان یا با اشخاص ثالث بوده و رد مال برای بانک مرکزی ممکن نیست. این در حالی است که طبق اظهارات نماینده حقوقی بانک مرکزی اتمام حجت‌ها برای توقف فعالیت و انحلال تعاونی البرز صورت گرفته، اما همچنان فعالیت متوقف‌نشده و پذیرش سپرده مردمی در سطح گسترده موجبات اخلال را در نظام اقتصادی رقم زده است. افزون بر این حتی نماینده حوزه نظارت بانک مرکزی معتقد بود، یکی از دلایل تورم فعالیت غیرقانونی همین مؤسسات بوده است.

طبق اظهارات نماینده دادستان نصب تابلو‌های مؤسسات بدون داشتن هیچ‌گونه سمت مدیریتی، طراحی سربرگ و مهر مؤسسات به صورت جعلی، صدور اوراق ضمانت‌نامه‌های جعلی و بدون پشتوانه، حیف‌و‌میل اموال حتی به صورت شخصی از طریق خرید خودرو‌های لوکس و انجام سفر‌های خارجی و تحصیل مال نامشروع بخشی از اتهامات متهمان این پرونده است. از آنجایی که پرداخت وجوه سپرده‌گذاران به بانک مرکزی محول و بخشی از این وجوه از طریق بانک کشاورزی و تجارت به سپرده‌گذاران پرداخت شده است، بنابراین نمایندگان این بانک‌ها و نیز بانک مرکزی به بیان برخی مطالب پرداختند و خواستار اشد مجازات برای متهمان شدند.

نورچشمی‌ها تسهیلات را برگردانند

در پایان این جلسه نماینده دادستان اظهار داشت: نظر به اینکه تعدادی از افراد با توجه به ارتباطاتی که با متهمان داشتند، تسهیلاتی را بدون سود یا با سود کمتر از ۴درصد دریافت کردند تا یک‌ماه فرصت دارند تا به دادسرای پولی و بانکی تهران مراجعه و نسبت به پرداخت اقدام کنند. در غیر این صورت و با توجه به روابط پشت‌پرده متهمان علیه آن‌ها اعلام جرم خواهد شد.

نماینده دادستان گفت: تعداد افرادی که تسهیلات گرفته‌اند ۲۲۲ نفر است که بالغ بر ۴۰میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. وی همچنین با در نظرگرفتن تعطیلات نوروز تأکید کرد: این مهلت تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار