کد خبر: 949594
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال «جوان» درباره ادامه طرح تحول از اصلاح این طرح به نفع فرودستان خبر داد
وزیر بهداشت از همان ابتدا در قامت منتقد طرح تحول سلامت ظاهر شد؛ طرحی که از نگاه سعید نمکی، منطق اقتصادی نداشت. حالا وقتی آقای وزیر در برابر این سؤال قرار می‌گیرد که سرنوشت طرح تحول سلامت چه خواهد شد؟ پاسخ آن این است «طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهیم.»
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  سعید نمکی روز گذشته در پاسخ به سؤال «جوان» درباره اینکه با عنایت به انتقادات شما به طرح تحول سلامت چه بخش‌هایی از این طرح را ادامه می‌دهید و حمایت شما از افراد بی‌بضاعت با چه ساز و کاری صورت می‌گیرد، از تشکیل ستاد بازنگری طرح تحول سلامت برای طراحی مدل متناسب حمایت از مناطق کمتر توسعه‌یافته و افراد بی‌بضاعت خبر داد؛ ستادی که نتایج کار آن قرار است، به زودی بیرون بیاید.

روزگذشته نخستین نشست رسانه‌ای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد؛ نشستی که بیش از ۵/۲ ساعت به طول انجامید و آقای وزیر پاسخگوی سؤالات متعدد و متنوع خبرنگاران بود. محور اصلی سؤالات خبرنگاران پیرامون مهم‌ترین دغدغه‌های این روز‌های مردم بود «اقتصاد»؛ سؤالاتی که با بودجه سلامت گره می‌خورد و حول و حوش طرح تحول سلامت می‌گشت؛ طرحی که روزی پرچمدار اصلاحات اجتماعی دولت بود، اما امروز بنا به تعبیر وزیر نیازمند تحول اقتصادی است.

قطار تحول را تعمیر می‌کنیم نه متوقف!

نمکی در پاسخ به سؤال «جوان» در رابطه با اینکه شما به عنوان منتقد طرح تحول این طرح را فاقد منطق اقتصادی می‌دانید و از سوی دیگر بر ادامه طرح تحول تأکید دارید، چه بخش‌هایی از طرح تحول بناست ادامه یابد و چه بخش‌هایی را نیازمند اصلاح می‌دانید؟ پاسخ داد: «من از ابتدا گفته‌ام ما هیچ‌گاه قطار طرح تحول را متوقف نخواهیم کرد بلکه آن را تعمیر می‌کنیم!» بنا به تأکید وی بسته‌های کاهش پرداخت از جیب بیمار، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بخش‌هایی از طرح تحول است که با طراحی ساز‌و‌کار‌های مناسب ادامه خواهد یافت. در عین حال بخش‌هایی از این طرح که هزینه‌های بیهوده‌ای را تحمیل می‌کرد مدیریت و جمع‌و‌جور می‌شود. وی در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» درباره ساز و کار‌های شناسایی و حمایت از افراد بی‌بضاعت در طرح تحول تصریح کرد: «ستادی برای بازنگری در طرح تحول سلامت تشکیل شده که در حال کار است تا ببینیم اگر بنا باشد از نقاط کمتر توسعه یافته و افراد با بضاعت کمتر حمایت کنیم باید چه مدلی را در پیش بگیریم که نتایج کار این ستاد در آینده بیرون آید.» وزیر بهداشت با تأکید بر طرح تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت گفت: «دستگیری از نیازمندان و حمایت از فرودستان اولویت نخست طرح تحول سلامت بوده و هست. بر همین اساس در قالب طرح تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت، ساماندهی نظام سطح‌بندی و کاهش هزینه‌های القایی، همچنین کاهش پرداخت از جیب بیماران را پیگیری می‌کنیم.» به گفته وی اجرایی‌کردن سه بسته اصلی کاهش پرداخت از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط کمتر برخوردار نقطه تمرکز برنامه‌های این وزارتخانه است. البته نمکی برای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مدل جدیدی را در نظر دارد. وی همچنین با اشاره به افزایش تعرفه‌های سال آینده به مردم قول داد، این افزایش تعرفه‌ها از جیب دولت و بیمه‌ها باشد و به مردم فشاری وارد نشود.
 
درست خرج کردن راه مدیریت بودجه
 
نمکی درباره بودجه وزارت بهداشت هم با تأکید براینکه امکان اختصاص بودجه‌ای بیش از این وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «معتقدم با روش درست خرج‌کردن می‌توانیم با همین بودجه نظام سلامت را هم مدیریت کنیم.»

از نظر وزیر بهداشت باید منابع پایدار به نظام سلامت اختصاص یابد و هرچه کیفیت خدمات افزایش یابد بهره‌وری بالا خواهد رفت و هرچه به سمت درمان سرپایی به جای بستری پیش برویم منابع ما بهتر مدیریت خواهد شد. وی بخش دیگری از راهکار‌های مدیریت منابع را راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تکلیف قانون برنامه پنجم و ششم توسعه دانست و تصریح کرد: «استقرار پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل سیستم ارجاع و پزشک خانواده است. همزمان با استقرار پرونده الکترونیک روی سیستم ارجاع و پزشک خانواده هم کار می‌کنیم.» به گفته نمکی با این اقدامات علاوه بر ریل‌گذاری ساختاری، تقاضا‌های القایی کاهش و نسخه‌نویسی‌ها بهبود می‌یابد. در عین حال هزینه‌هایی که بی‌جهت بر دوش نظام سلامت است از بین می‌رود و همپوشانی بیمه‌ای مدیریت می‌شود. وی با اشاره به موضوع سلامت روان در کشور گفت: متأسفانه ایران یکی از جوامع افسرده در دنیاست، زیرا برنامه‌های مفرح‌زا برای مردم نداریم. وزیر بهداشت با انتقاد از بیمه‌ها در عدم پوشش خدمات بازتوانی بر توسعه دو بخش سوختگی و روانپزشکی در کشور تأکید کرد. نمکی که سخنش را با بیتی شعر آغاز کرد و در میان پاسخ‌هایش نیز ابیاتی را چاشنی سخن می‌کرد، نشست خبری‌اش را با خواندن یکی از سروده‌های خودش به پایان رساند تا نشان دهد شاعر‌ها هم می‌توانند وزیر شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار