کد خبر: 949592
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
مقامات امریکایی که همواره مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و می‌گویند باید جنایتکاران جنگی را پای عدالت بیاورند اعلام کردند به بازرسان بین‌المللی پرونده اتهامات جنایات جنگی در افغانستان ویزا نمی‌دهیم.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفت: کشورش اجازه ورود به بازرسان دادگاه بین‌المللی کیفری نمی‌دهد که می‌خواهند برای تحقیق درباره اتهامات جنگی علیه نیرو‌های امریکایی اقدام کنند.
پمپئو اواخر روز جمعه در نشست خبری در واشنگتن گفت: «من علیه افرادی که در دیوان کیفری بین‌المللی مسئول تحقیق در مورد نیرو‌های امریکایی هستند، سیاست محدودیت‌های ویزا اعلام می‌کنم.»
دولت دونالد ترامپ در ماه سپتامبر سال گذشته تهدید کرد اگر دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهد در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند، به بازرسان این دادگاه اجازه ورود به امریکا داده نخواهد شد، منابع مالی آن در این کشور مسدود خواهد شد و بازرسان در دادگاه‌های امریکا تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. حالا واشنگتن با این اقدام، نخستین گام را برای تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری برداشته است. وزیر خارجه امریکا یکی از اهداف این اقدام را کمک به رژیم صهیونیستی عنوان کرد. او افزود: «این محدودیت‌ها همچنین شاید بتواند نقش بازدارنده را علیه تلاش‌های این دیوان برای تحت تعقیب قراردادن پرسنل کشور‌های متحد ما از جمله اسرائیل ایفا کند.»
وزیر خارجه امریکا در ادامه تهدید به اتخاذ اقدامات اضافه کرد و گفت: «وضع محدودیت ویزا علیه این دیوان پایان تلاش‌های ما نیست و اگر دیوان کیفری بین‌المللی رفتار خود را تغییر ندهد، آماده هستیم گام‌های بیشتر از جمله تحریم‌های اقتصادی را علیه آن وضع کنیم.»
دادستان دیوان کیفری لاهه در سال ۲۰۰۷ بررسی‌های ابتدایی خود را درباره وضعیت افغانستان آغاز کرد و تاکنون بیش از ۱۱۲ موردی که احتمالاً به ارتکاب جنایات سنگینی که در اساسنامه رم آمده ربط دارند، به این نهاد بین‌المللی رسیده است. دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در پاییز ۱۳۹۵ در گزارشی اعلام کرد: بر اساس اسناد و تحقیقات اولیه، نیرو‌های امریکایی و سازمان جاسوسی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به صورت غیرانسانی به شکنجه و آزار و اذیت زندانیان پرداخته‌اند.»
همچنین دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نوامبر ۲۰۱۷ از قاضیان این دیوان خواست مجوز لازم برای آغاز بررسی رسمی درباره ادعا‌های مربوط به جنایات جنگی در افغانستان را صادر کنند. فاتو بنسوتا، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری در آن زمان گفت: بررسی مقدماتی دفتر او نشان داده که معیار و شرایط لازم برای انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان فراهم است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار