کد خبر: 949583
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
ترامپ با تیم امنیت ملی «نشست محرمانه» برگزار کرد، اسلام‌آباد از تشکیل حکومت جدید در کابل می‌گوید!
سه روز بعد از پایان دور پنجم مذاکرات امریکا با طالبان در دوحه، همه نشانه‌ها حکایت از نگرانی عمیق دولت مرکزی کابل از روند توافقات دو طرف دارد. نخست‌وزیر پاکستان در اظهاراتی تأمل‌برانگیز از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داده و تأکید کرده که این دولت همه افغانستانی‌ها خواهد بود. روند مذاکرات تا به حدی نگران‌کننده شده که دولت افغانستان نماینده خود را در سفری از پیش برنامه‌ریزی نشده، به تهران فرستاد.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نامه‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا اوایل دسامبر ۲۰۱۸ (حدود ۱۰۰ روز قبل) به نخست‌وزیر پاکستان نوشت، آرام آرام اثرات خود را نشان می‌دهد. رسانه‌های امریکایی دیروز گزارش کردند که ترامپ، پشت در‌های بسته و به شکل پنهانی با تیم امنیت ملی خود در مورد افغانستان دیدار کرده، ملاقاتی که در آن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش، مایک پمپئو وزیر خارجه، جینا هاسپل مدیر سازمان مرکزی اطلاعات و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا حضور داشته‌اند. این دیدار که در فاصله کوتاهی بعد از پایان دور پنجم مذاکرات تیم امریکایی با طالبان انجام شده، از جدی شدن توافقات دو طرف حکایت دارد. منابع امریکایی چهار شنبه قبل در پایان دور پنجم مذاکرات با طالبان در قطر، ضمن تأیید پیشرفت توافقات بین دو طرف گفتند که زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، دولت مرکزی افغانستان را در جریان جزئیات آن قرار نداده، ولی حالا برخی جزئیات آن از زبان مقام‌های پاکستانی به بیرون درز می‌کند. رئیس‌جمهور امریکا در نامه ۱۰۰ روز قبل خود از عمران خان خواسته بود درخصوص گفت‌وگو با طالبان با هدف تحقق صلح در افغانستان به دولت کابل کمک کند و حالا نخست‌وزیر پاکستان از مثبت شدن چشم‌انداز تحقق چنین صلحی در افغانستان سخن می‌گوید: «دولتی شرافتمند که نماینده همه مردم افغان خواهد بود، در این کشور تشکیل خواهد شد. جنگ پایان خواهد یافت و صلح برقرار خواهد شد.»

افغانستان چه خواهد شد؟
هرچند جزئیات توافقات طرف امریکایی با طالبان منتشر نشده، ولی گفته می‌شود دور پنجم مذاکرات پیشرفت‌هایی جدی داشته تا جایی که به گفته برخی منابع افغان، دو طرف مذاکره‌کننده حتی روی کلماتی که قرار است در توافقنامه احتمالی گنجانده شوند بحث کرده‌اند. با این حال، صلحی که در اسلام‌آباد از آن صحبت می‌شود، نگرانی‌هایی جدی در کابل ایجاد کرده تا جایی که دیروز وزارت امور خارجه افغانستان مستشار سفارت پاکستان در کابل را به وزارت خارجه احضار کرد و خواهان توضیح در مورد اظهارات عمران خان شد که گفته در آینده نزدیک یک حکومت جدید در افغانستان ایجاد خواهد شد. دو روز قبل از اظهارات نخست‌وزیرپاکستان، حمدالله محب مشاور امنیت ملی اشرف غنی که به واشنگتن سفر کرده، در جمع خبرنگاران در واشنگتن، از اینکه دولت امریکا دولت افغانستان را در جریان گفت‌وگوهایش با طالبان قرار نمی‌دهد به شدت انتقاد کرد و گفت که دولت افغانستان آخرین جایی است که از آنچه در دوحه گذشته باخبر می‌شود. محب با اشاره به سابقه خلیل‌زاد گفته است: «می‌دانم تمایلاتی در افغانستان دارد. او دو بار برای پست ریاست جمهوری نامزد شده است. درک دولتی‌ها در افغانستان بر این است که شاید تمامی این مذاکرات با هدف ایجاد یک دولت موقت است که خلیل‌زاد در آن مسئول موقت دولت اعلام شود.» عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی طلوع گفت که صلحی که بدین طریق به دست آید را به دشواری بتوان محقق ساخت و تأکید کرد که نمی‌توان پذیرفت که توافقی مخفیانه و بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان صورت گیرد. همچنین حمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان، نسبت به آینده این کشور و زمانی ابراز نگرانی کرد که طالبان بخواهد پس از خروج احتمالی نیرو‌های نظامی امریکایی بار دیگر به قدرت برسد. قانونی گفت: «چه اتفاقی برای زنان افغانستان خواهد افتاد؟ آینده جوانان این کشور چگونه خواهد بود؟ پیشرفت‌هایی که در ۱۸سال اخیر حاصل شده و به خاطر آن این همه سرباز جان‌شان را از دست دادند، چه خواهد شد؟»

سمپاتی تهران
با افزایش نگرانی‌ها در کابل و بحث‌ها درباره میزان پیشرفت مذاکرات امریکا با طالبان که دولت افغانستان از آن خبر ندارد، محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری قبل از ظهر دیروز در دفتر خود با گرن دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل دیدار و اطلاع رسانی شفاف از روند مذاکرات صلح را برای مردم افغانستان مهم خواند. معاون سفیر امریکا نیز ضمن ارائه جزئیاتی از روند مذاکرات امریکا با طالبان، گفت که دیدگاه‌های مطرح شده از سوی دانش را با دولت امریکا در میان خواهد گذاشت. دولت افغانستان همچنین در اقدامی که نشان‌دهنده نگرانی جدی از روند مذاکرات طرف امریکایی به طالبان است، «محمد عمر داودزی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در امور صلح را به تهران فرستاد تا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و سایر مقام‌های ایرانی در این باره گفت‌وگو کند. داودزی در ملاقات با ظریف و عراقچی، ضمن تشریح آخرین تحولات گفت‌وگو‌های صلح افغانستان تأکید کرد که در افغانستان باید اصل مذاکرات صلح توسط دولت انجام شود، موضعی که محمدجواد ظریف ضمن تأیید آن گفت: «ما همواره اعتقاد داریم که نظر نهایی در تمام امور را مردم افغانستان اعلام می‌کنند و به همین علت دولت افغانستان به عنوان نماینده مردم آن کشور تصمیم‌گیرنده است و ایران هم همواره به دنبال کمک به دولت و ملت افغانستان است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار