کد خبر: 949569
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی درباره برنامه‌های نوروز ۹۸
معاون اماکن متبرکه و امور زائران حرم مطهر رضوی ویژه برنامه‌های تحویل سال جدید در حرم امام رضا (ع) را اعلام کرد. او پیش‌بینی می‌کند که نزدیک به ۱۰ میلیون زائر در نوروز ۹۸، مهمان حرم امام رضا (ع) می‌شوند.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: به لحظه سال تحویل که نزدیک می‌شویم، حرم امام رضا(ع) جمعیت بسیار زیادی را به خود می‌بیند و در آنجا مانند سال‌های گذشته باشکوه‌ترین مراسم سنتی سال تحویل برگزار و میزبان زائران خواهد شد. زائران در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) دور هم جمع می‌شوند و می‌خواهند تا سال‌شان را در جوار امام مهربانی‌ها تحویل کنند.

سید خلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران حرم مطهر رضوی با بیان این موضوع که پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱ و نیم میلیون نفر برای مراسم سال تحویل در حرم امام رضا (ع) حضور داشته باشند، می‌گوید: «نوروز ۹۸، سنگین‌ترین مراسم در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، زیرا که ساعتی بعد از مراسم سال تحویل، سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم برگزار می‌شود و به این دلیل جمعیت بسیار زیادی از زائران باید در حرم کنترل شود.»

او به برگزاری مراسم اعتکاف از ۲۸ اسفندماه در حرم مطهر رضوی اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: «۲ هزار نفر برای اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند که بخشی از انرژی و نیرو‌های افتخاری و ستادی حرم مطهر برای برگزاری مراسم اعتکاف صرف می‌شود.»

منبتی تصریح می‌کند: «جمعیتی که قصد دارد سال تحویل را در حرم امام رضا (ع) باشد از ساعت‌ها قبل به اینجا می‌آید و باید از ساعت‌ها قبل آمادگی ورود زائران به حرم را داشته باشیم. به همین دلیل آموزش به نیرو‌های افتخاری و ستادی را آغاز کرده‌ایم. به‌خصوص نیرو‌های افتخاری که فقط هفته‌ای یکبار برای خدمت به حرم می‌آیند و تسلط کافی به امور حرم را ندارند.»

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر به توجیه کردن نیرو‌های حرم برای خطرات احتمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر اتفاقی در حرم افتاد خادمان حرم باید آمادگی مواجهه با آن و رفع آن را داشته باشند. همچنین به دلیل ازدیاد جمعیت مسیر‌های رفت و آمد را مشخص خواهیم کرد و با مسلط شدن خادمان به این مسیر‌ها از ایجاد ترافیک ممانعت به‌عمل می‌آید.»

او با بیان این موضوع که تمام اماکن فرش می‌شود و مسیر‌هایی که برای تردد زائران است رنگ فرش متفاوتی دارند تا راهنمای خوبی برای تردد زوار باشد، می‌گوید: «روز پنج‌شنبه اول فروردین ۹۸ مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب از ساعت ۱۵ در حرم مطهر رضوی آغاز خواهد شد. همچنین شب همان روز مراسم ضیافت شام مقام معظم رهبری با حضور سران کشوری، لشکری و استانی برگزار می‌شود که برای تردد و برگزاری این مراسم فضای مناسبی درنظر گرفته شده است.»

منبتی درباره پیش‌بینی تعداد زائران در تعطیلات نوروز ۹۸ در حرم مطهر می‌گوید: «در سال گذشته و بر اساس آمار گرفته شده نزدیک به ۸ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی آمده بودند، پیش بینی می‌شود که نوروز امسال نزدیک به ۱۰ میلیون زائر مهمان حرم امام رضا (ع) باشند.»

او به حادثه منا اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حادثه منا فقط در اثر یک لحظه غلفت و روبه‌رو شدن دو جمعیت در جهت مخالف یکدیگر، ترافیک شدیدی ایجاد شد و فاجعه به بار آمد. به همین دلیل کنترل جمعیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید جمعیت را با جمعیت کنترل کرد، به همین دلیل هیچ دری در حرم مطهر بسته نخواهد شد، زیرا که با بسته شدن درب‌ها ممکن است فشار جمعیتی وارد و حادثه‌ای ایجاد شود.»

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اظهار می‌دارد: «در تمام اماکن و مساحتی حدود ۳۰۰ هزار متر مربع فرش خواهد شد. این فرش‌ها در تمام صحن‌ها تا محور‌های آسفالت هم آورده خواهند شد تا جمعیت حاضر در حرم بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین جایگاه‌هایی برای نصب مانیتور در نظر گرفته شده تا زائرانی که در صحن نشسته‌اند نیز مراسم را از داخل مانیتور‌ها مشاهده کنند.»

منبتی با بیان اینکه فضای ذخیره‌ای در دو پارکینگ حرم درنظر گرفته شده است، می‌گوید: «با توجه به اینکه ممکن است هوا سرد شود یا بارندگی داشته باشیم، پارکینگ شماره ۳ و شماره ۱ نیز فرش می‌شوند و مانیتور در آن قرار داده خواهد شد. تا زائرانی که با بچه‌های کوچک به آمده‌اند، بتوانند از این فضا استفاده کنند.»

به گفته معاون اماکن متبرکه و امور زائران حرم مطهر رضوی، از سراسر کشور و از سوی مردم، نزدیک به ۲۰۰ هزار شاخه گل اهدا شده است که مانند سال‌های گذشته با این گل‌ها، حرم امام رضا (ع) گل‌آرایی ویژه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار