کد خبر: 949566
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
با وجود اینکه حدود دو سال قبل خط انتقال گاز سراسری از ایرانشهر به زاهدان کشیده شد، اما وجود برخی مشکلات برای توسعه آن باعث شد مردم نتوانند از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند و در تمام این مدت در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان، مردم برای تهیه کپسول گاز مورد استفاده خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه بودند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود اینکه حدود دو سال قبل خط انتقال گاز سراسری از ایرانشهر به زاهدان کشیده شد، اما وجود برخی مشکلات برای توسعه آن باعث شد مردم نتوانند از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند و در تمام این مدت در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان، مردم برای تهیه کپسول گاز مورد استفاده خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه بودند. سرانجام درخواست‌های مکرر مردم موجب شد مسئولان استان برای اتصال شبکه سراسری گاز طبیعی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان وارد عمل شوند. بر همین اساس روز گذشته استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «سال‌های ۹۸ و ۹۹ جهشی بزرگ در حوزه گازرسانی برای استان رقم خواهد خورد و امید است همه سیستان و بلوچستانی‌ها از این نعمت بهره‌مند شوند.»
 
دهم اسفند ۹۵ بود که همزمان با سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان، خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان به‌طول ۲۶۰ کیلومتر به شبکه سراسری وصل شد تا این استان به‌عنوان آخرین استان کشور به شبکه سراسری گاز متصل شود و مردم این سرزمین نیز از گاز طبیعی بهره‌مند شوند. همزمان با اتصال زاهدان به خط لوله ۳۶ اینچ انتقال گاز ایرانشهر، برنامه‌ریزی برای اتصال مرکز استان به شبکه سراسری آغاز شد. در این راستا مشخص شد زاهدان احتیاج به یک‌هزار و ۳۵۰ کیلومتر شبکه توزیع دارد تا ۱۴۰ هزار خانوار شهری مرکز استان از گاز طبیعی بهره‌مند شوند. از آنجا که عملیات گازرسانی به زاهدان در ۳ فاز برنامه‌ریزی شده و از سال‌های قبل ۱۶۰ کیلومتر از شبکه گاز در این منطقه ایجاد شده بود، لذا از سال گذشته تاکنون حدود ۲۸۵ کیلومتر از زاهدان شبکه‌گذاری شد.

رئیس برنامه‌ریزی شرکت گاز سیستان و بلوچستان در توضیحات بیشتری در این خصوص می‌گوید: «برای ایجاد فاز دوم ایجاد شبکه گاز در زاهدان در حال برنامه‌ریزی هستیم به طوری که تاکنون پیمانکار این طرح انتخاب شده و قرار است ۱۴۰ کیلومتر شبکه را ایجاد کند و ایجاد شبکه در ۱۶۵ کیلومتر دیگر نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.»‌ام‌البنین عرب با اشاره به وضعیت گازرسانی به برخی شهر‌های این استان می‌افزاید: «در حال حاضر تنها ۱۰ درصد شهر زاهدان یعنی حدود ۱۵ هزار مشترک گاز دارند.» یکی از دلایلی که موجب تأخیر در اجرای گازرسانی بود مشکل تملک اراضی برای ساخت ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شهری بود که با تعامل استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری زاهدان این مشکل برطرف شد و این اراضی در اختیار شرکت گاز استان قرار گرفت، به طوری که با تملک اراضی مورد نیاز بلافاصله عملیات احداث پنج ایستگاه تقلیل گاز آغاز شد.

اتمام گازرسانی تا ۲ سال آینده

سرانجام با رفع تمامی مشکلاتی که بر سر ایجاد پروژه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان وجود داشت مسئولان استان اعلام کردند حداکثر تا دو سال آینده انشعابات گاز به در خانه‌ها خواهد آمد. روز گذشته استاندار سیستان و بلوچستان در تأیید این مهم اعلام کرد: «سال‌های ۹۸ و ۹۹ جهشی بزرگ در حوزه گازرسانی برای استان رقم خواهد خورد.» احمدعلی موهبتی افزود: «۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در استان برای انتقال خطوط گاز اختصاص پیدا کرده و هزینه خواهد شد و ۱۱۰۰ میلیارد تومان نیز در حوزه گازرسانی داخل شهری هزینه می‌شود.» این مهم در حالی بود که برای تسریع در طرح گازرسانی برابر درخواست استان و تدبیر وزارت نفت استان‌هایی که در گذشته گازرسانی شده، موظف شدند شرکت‌های استانی را همراهی و کمک کنند که در این طرح استان فارس معین شهرستان خاش شده است. به گفته وی، این طرح در حداقل زمان و در بازه زمانی ۱۵ ماهه به نتیجه می‌رسد. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از هم‌اکنون لوله‌کشی گاز در منازل خود را آغاز کنند و برای این امر از تسهیلات ۵ میلیون تومانی نیز استفاده کنند، ادامه داد: «همراهی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های متولی و مردم منطقه می‌تواند در به ثمر رسیدن این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن یاری‌رسان باشد.»

وضعیت گازرسانی به زابل و زاهدان

در حال حاضر دو شهر زابل و زاهدان از مناطقی هستند که از نعمت گاز طبیعی برخوردارند. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به احداث ۴۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در زاهدان در این خصوص گفت: «هم‌اکنون ۷ هزار و ۶۰۰ انشعاب در زاهدان نصب شده و بیش از ۱۴ هزار مشترک، مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند.» سعید مؤمنی افزود: شهر زاهدان به حدود هزار و ۳۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع نیاز دارد که عملیات احداث این شبکه از سال ۹۱ آغاز شده و تاکنون حدود ۴۵۰ کیلومتر شبکه احداث شده است. وی با اشاره به توسعه گازرسانی در زاهدان ادامه داد: «اکنون حدود ۱۵ هزار مشترک در زاهدان امکان استفاده از گاز طبیعی را دارند که این رقم تا پایان سال به ۲۶ هزار مشترک افزایش می‎یابد.»

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز همچنین از آماده بهره‌برداری شدن خط انتقال گاز به شهر زابل خبر داد و گفت: «این خط انتقال به ورودی شهر زابل رسیده و در حال تست‌های نهایی است و اگر این مراحل انجام شود به‌زودی تزریق گاز به این خط لوله آغاز می‌شود.» تاکنون سه شهر استان یعنی زاهدان، ایرانشهر و زابل گازرسانی شده‌اند. اجرای عملیات احداث خط انتقال گاز ایرانشهر- چابهار با هدف توسعه منطقه چابهار و مکران در دستور کار قرار گرفته و با تعیین پیمانکار بخش خصوصی، این طرح نیز به‌زودی اجرایی خواهد شد. گاز از عسلویه تا ایرانشهر با یک خط ۵۶ اینچ (خط هفتم سراسری) منتقل می‌شود. اجرای طرح خط انتقال گاز هفتم سراسری به طول ۹۰۷ کیلومتر در سال ۸۴ مصوب شد و در سال ۸۹ به بهره برداری رسید. افزون بر این خط اصلی، ۴ هزار کیلومتر شبکه برای گازرسانی شهری و روستایی در استان سیستان و بلوچستان نیاز است که تاکنون حدود ۲ هزار کیلومتر آن احداث شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار