کد خبر: 949562
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
استمرار سایه اقتدار ایران در منطقه غرب آسیا در سالی که گذشت
سال ۱۳۹۷ با تمام فراز و نشیب‌هایش رو به پایان است و یک سال دیگر به عمر انقلاب اسلامی اضافه شد؛ سالی که جنگ اقتصادی غرب علیه جامعه ایرانی با ناکارآمدی و ناتوانی جریان غرب‌گرای داخلی توأم شد و جامعه ایرانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند و در عین حال بر اساس رؤیاپردازی غربی‌ها اقدام به لشکرکشی خیابانی نکردند و ۴۰ سالگی انقلاب را در هفته‌های منتهی به پایان سال جشن گرفتند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سال ۹۷ را سال تکرار شکست‌های متعدد ایالات متحده و همپیمانانش از جمهوری اسلامی ایران و دلسردی و ناامیدی آن‌ها از تحریک و ترغیب مردم به اقدامات ضد حاکمیتی باید دانست؛ سالی که پروژه تابستان داغ غربی‌ها به بن بست خورد و جمهوری اسلامی ایران به رغم تمام تحریم‌ها و تهدید‌های دامنه دار توانست بر گستره اقتدار داخلی و منطقه‌ای خود بیفزاید. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وقایع سیاسی و اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ می‌آید تا شاید بازخوانی این وقایع بتواند درس عبرتی برای پیشگیری از تکرار اشتباهات و ادامه مسیر موفقیت کشور باشد.

خروج امریکا از برجام

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۷ خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران بود. امریکا که پس از تغییر رئیس‌جمهورش همواره در حال تاخت و تاز برجام بود و بار‌ها از پاره کردن این توافق سخن به میان می‌آورد، سرانجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با هماهنگی اروپا (در جهت استمرار فشار‌ها به ایران با هدف ایجاد تغییر رفتار در کشورمان) تصمیم به خروج از این توافق گرفت. به دنبال این خروج ایالات متحده، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران توسط ایالات متحده اجرایی شد و شرایط به روز‌های پیش از تحریم‌ها بازگشت. نکته مهم این اتفاق آنجا بود که امریکا این بار با جدیت بیشتر این تحریم‌ها را علیه ایران احیا کرد و حتی تصمیم گرفت تا آبان ماه که موج دوم تحریم‌ها شکل می‌گیرد، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

بن‌بست یک پروژه داغ

خروج امریکا از برجام تنها اقدام یک سویه امریکا علیه ایران نبود بلکه این خروج بخشی از یک پروژه بلندمدت برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان تابستان داغ بود؛ پروژه‌ای که در آن کشور‌های مرتجع عربی و ایالات متحده با به میان آوردن تمام توان خود می‌کوشیدند از طریق ایجاد بحران اقتصادی در داخل کشور و همزمان با آن راه‌اندازی عملیات روانی گسترده از طریق رسانه‌های خود، مردم را به کف خیابان‌ها بکشند و به زعم خود نظام را سرنگون کنند.

بر اساس این پروژه، به یکباره اقلام اساسی مورد نیاز مردم اعم از محصولات غذایی و بهداشتی به دلیل قاچاق گسترده از طریق مرز‌های کشور دچار کمبود شد و متعاقب آن مردم دچار مشکلاتی شدند. در این زمان کارکرد رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های خارجی شکل ویژه‌ای به خود گرفت و آنان مدام در حال نمایش صف‌های طویل و بزرگنمایی برخی کمبود‌ها بودند، اما خوشبختانه با صبوری و هوشیاری مردم و از سوی دیگر تلاش‌های مسئولان برای تأمین مایحتاج مردم این پروژه با شکست روبه‌رو شد و جمهوری اسلامی ایران توانست از یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های امنیتی- اقتصادی سربلند بیرون بیاید، کما اینکه مشابه چنین پروژه‌ای در ونزوئلا به مرحله اجرا رسید و مشاهده می‌شود که متأسفانه این کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

حمله تروریستی برای جبران یک شکست

با شکست دشمنان در به ثمر رساندن پروژه تابستان داغ، آن‌ها تصمیم گرفتند این شکست را به نحوی جبران کنند، بنابراین مجبور شدند بار دیگر سراغ گروه‌های تروریستی که پرورش داده‌اند بروند و آنان را وادار به اقدام علیه ایران کنند. در این خصوص در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ و در حالی که ایران آماده گرامیداشت هفته دفاع مقدس بود، چند تروریست داعشی به صفوف مردم در رژه نیرو‌های مسلح اهواز حمله کردند. متأسفانه بر اثر این حمله ددمنشانه ۲۵ نفر از مردم عادی و نیرو‌های نظامی کشور به شهادت رسیدند.

انتقام قاطع

۹ روز پس از این اقدام کور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا انتقام شهدای اهواز را از گروهک تروریستی داعش بگیرد؛ درست همانند سال پیش- حمله تروریستی این گروهک به مجلس شورای اسلامی- با چند فروند موشک مقر‌های این گروهک در سوریه را منهدم کرد. بر این اساس یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواضع سرکرده‌های جنایت تروریستی اهواز را در مناطق اشغالی شرق سوریه هدف قرار داد تا واکنش قاطع نیرو‌های مسلح کشورمان برای انتقام خون شهدای این حمله تروریستی به ثبت برسد. در عملیات «ضربت محرم» شش فروند موشک بالستیک میان بُرد از غرب کشور شلیک شد و به مواضع تحت اشغال گروه تروریستی داعش در نوار ساحلی شرق رود فرات (جنوب شرق استان دیرالزور در شرق سوریه) اصابت کرد.

شکست امریکا این بار در به صفر رساندن صادرات نفت

شکست امریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۱۳۹۷ بود. بر اساس این پروژه ایالات متحده با تحت فشار قرار دادن خریداران نفت ایران می‌کوشید، همزمان با شکل دادن به موج دوم تحریم‌ها، فروش و صادرات نفت ایران را با هدف از بین بردن اقتصاد کشورمان به صفر برساند، اما تاثیرگذاری کشورمان بر بازار‌های نفتی، اجازه نداد امریکا به هدفش در این خصوص دست پیدا کند و ایالات متحده مجبور شد به خریداران عمده نفت ایران، معافیت واردات نفت بدهد؛ اتفاقی که نشان داد هیمنه امریکا در سطح جهان شکست خورده است.

شکست بزرگ نشست ورشو

آنچه اشاره شد تنها بخشی از شکست‌های ایالات متحده از ایران در سال ۱۳۹۷ بود. یکی دیگر از شکست‌هایی که در کارنامه امریکا و همپیمانانش به ثبت رسید، شکست در دستیابی به اجلاس ضدایرانی ورشو بود. این اجلاس که برای برگزاری آن محور عبری- عربی هزینه کلان انجام داده بودند و حتی در رسانه‌های خود، آن را معادل اجلاس گالوپ برای تغییر حکومت ایران می‌دانستند، به مفتضحانه‌ترین شکل ممکن برگزار شد و به کار خود پایان داد.

نکته مهم این است که در ابتدا مانور رسانه‌ای بزرگی در سطح رسانه‌های جهانی شکل گرفت که این اجلاس تنها با محوریت ایران برگزار خواهد شد، اما با فرا رسیدن روز‌های اجلاس، با خالی ماندن دست این جماعت برای همراه کردن کشور‌های جهان، به یکباره این اجلاس تغییر رویکرد داد و موضوع خود را از ایران معطوف به خاورمیانه کرد؛ اتفاقی که در نهایت هیچ خروجی مشخصی نداشت.

برگزاری جشن ۴۰ سالگی انقلاب

در کنار این شکست‌های پی در پی دشمنان، اتفاق بزرگ دیگری که در سال ۱۳۹۷ روی داد، برگزاری موفقیت‌آمیز جشن چهلمین سالگرد انقلاب بود؛ جشنی که امریکایی‌ها عنوان می‌کردند ایران آن را نخواهد دید، اما این بار برخلاف تمامی سال‌ها، جشن پیروزی انقلاب اسلامی با شکوه بیشتری نسبت به تمامی سال‌ها برگزار و جمهوری اسلامی با قدرت و اقتدار وارد پنجمین دهه از عمر خود شد.

بیانیه گام دوم برای ادامه مسیر

نقطه عطف وقایع سال ۱۳۹۷، موضوع صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب بود. بر این اساس، انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند، اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

در چنین نقطه عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه این راه روشن، به تبیین دستاورد‌های شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
حال واقعیت آن است که اگرچه ایران در سالی که گذشت با چالش‌ها و مشکلاتی به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت روبه‌رو بود، اما مهم آن بود که وفاق و همدلی باعث استحکام بیشتر در میان مردم شده است و این یک اتفاق بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار