کد خبر: 949524
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
بزرگترين خانه تکاني دل ها در جشن بزرگ جهاد خدمت
حالا همه خود را براي آغاز سال نو و جشن هاي نوروزي آماده مي کنند. گروهي به خريدن لباس و کفش مشغولند و عده اي هم به خانه تکاني. اما گروهي هم هستند که خانه دلشان را مي تکانند و لباس خدمت بر تن مي کنند تا در هنگام تحويل سال، در کنار نازمندان و محروماني باشند که چشم به راه عده اي براي کمک رساني به آنها نشته اند. چند روزي است که جهادگران...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

حالا همه خود را براي آغاز سال نو و جشن هاي نوروزي آماده مي کنند. گروهي به خريدن  لباس و کفش مشغولند و عده اي هم به خانه تکاني. اما گروهي هم هستند که خانه دلشان را مي تکانند و لباس خدمت بر تن مي کنند تا در هنگام تحويل سال، در کنار نازمندان و محروماني باشند که چشم به راه عده اي براي کمک رساني به آنها نشته اند. چند روزي است که جهادگران از قرارگاه هاي مختلف به مناطق محروم کشور اعزام مي شوند تا با حضور در کناز نيازمندان به رفع مشکلاتشان در عرصه هاي مختلف بپردازند.

 

***

 

يکي از مناطقي که منتظر ورود جهادگران بود، روستاهاي محروم خراسان جنوبي است. اما حالا حدود دو هزار و 140 نفر از جهادگران در قالب 151 گروه در ایام نوروز برای حضور در مناطق مختلف اين استان جهت شرکت در اردوهای جهادی شرکت خواهند کرد.

اين خبري است که مهدی هنری رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبي اعلام مي کند و مي گويد:حدود دو هزار و 140 نفر از جهادگران در قالب 151 گروه در ایام نوروز برای حضور در مناطق مختلف استان جهت شرکت در اردوهای جهادی شرکت خواهند کرد که یک هزار و 277 نفر از برادران و 863 نفر را خواهران تشکیل میدهند و در این ایام شاهد حضور گروه های جهادی مهمان نیز خواهیم بود.

وي ادامه مي دهد: 7 گروه مهمان تا کنون برنامه های خود را قطعی کرده اند که تعداد این افراد به 606 نفر میرسد و اکثر آنها از دانشجویان دانشگاه های تهران هستند در ایام نوروز در استان حضور پیدا خواهند کرد که 385 نفر برادر و 221 نفر را خواهران تشکیل میدهند.

اين مسئول تاکيد مي کند: گروه های جهادی مهمان در شهرستانهای سربیشه، نهبندان، درمیان و طبس حضور خواهند داشت و مابقی گروه های جهادی که گروه های جهادی بومی استان هستند بر اساس منطقه جغرافیایی هدفی که برای هر گروه مشخص شده است در مناطق حضور پیدا خواهند کرد.

هنری خاطرنشان مي کند: علاوه بر فعالیت هایی که در بازه زمانی مشخص شده ، آمار و اطلاعات و احصای مشکلات روستاها را نیز خواهند داشت و  برنامه ای را در آینده نزدیک برای حضور 5 ساله در منطقه تدوین خواهند کرد.

وی مي گويد: برای اینکه اثر بخشی حضور خود را بیشتر کنند. رویکرد حضور گروه های جهادی در استان را به سمتی میبریم که به سمت اشتغال سوق داده شود و در بحث مباحث عمرانی نیز پروژهایی را که به گروه های جهادی پیشنهاد داده ایم پروژه هایی است که زیرساخت اشتغال است و بسیاری از کارگاه های اشتغال الگویی را در مناطق هدف جهادگران در زمینه آموزش و بازاریابی برای فروش محصولات کمک خواهند کرد که با بازاریابی بخشی از مشکل فروش نیز برطرف شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبي مي افزايد: نقاط هدف گروه های جهادی حدود 150 نقطه است که 121 نقطه روستایی است و حدود 30 نقطه مربوط به حاشیه شهرها و مناطق محروم شهری است.

وی خاطرنشان مي کند: با توجه به اینکه نیمه دوم تعطیلات نوروز مصادف است با برگزاری ایام اعتکاف، پیش بینی شده گروه های جهادی از برنامه های مربوط به اعتکاف که در نقاط مختلف استان برگزار خواهد شد حمایت خواهند کرد.

هنری مي گويد: بیش از 500 جهادگر لحظه تحویل سال در مناطق محروم خواهند بود و با برنامه های ویژه ای که برنامه ریزی شده است به استقبال سال جدید خواهند رفت.

 

* اعزام 24 هزار جهادگر در نوروز

 

البته رئیس ‌سازمان بسیج سازندگی کشور هم گفته بود که در ایام نوروز ۱۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴هزار نفر به مناطق محروم اعزام می‌شوند.

محمد زهرایی با بیان اینکه اولین افتخار بسیج سازندگی این است که به فرمان رهبری تشکیل شد، افزود: سامان بخشیدن به جوانان برای رفع اوقات فراغت و تمرین مدیریت در عرصه‌های واقعی در کنار رفع محرومیت‌ها از اهداف بسیج سازندگی است. ماموریت اول سازمان بسیج در ساماندهی گروه‌های جهادی، خود انسان است. پاکسازی، مدیرپروری و پرورش انسان‌های دغدغه‌مند به قصد خدمت با شعار خودسازی و دگرسازی بدون جهت‌گیری سیاسی از اولویت‌های ماست.

رئیس ‌سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد:‌ در سال 86 مجلس، قانون بسیج سازندگی را تصویب کرد و‌ ما مجاز شدیم با سایر دستگاه‌های اجرایی تفاهم نامه ببندیم و قرارداد مستقیم داشته باشیم. از سال 86 کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه در دستور کار ما قرار گرفت و 141 هزار پروژه کوچک نظیر قنوات، استخر ذخیره آب، آبخیزداری، ساخت خانه عالم، ساخت مسجد و غیره در 28 عرصه با دستگاه‌های اجرایی کار شد.

زهرایی با بیان اینکه ماموریت سوم ما اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما متولی اقتصاد کشور و حتی مردمی کردن همه اقتصاد نیستیم اما به نهادهای انقلابی کمک می‌کنیم اقتصاد مردمی‌شود.

وی با ‌اشاره به اینکه 170 هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی با تاکید بر زنجیره ارزش را شکل داده‌ایم، افزود: تلاش می‌کنیم در سال 98 هم به موضوعاتی نظیر بسته‌بندی و برندسازی توجه داشته باشیم، ضمن اینکه‌ در محرومیت‌زدایی همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی را دنبال می‌کنیم.

رئیس ‌سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: تفاهم نامه احداث پنج هزار واحد مسکونی،‌ مناسب‌سازی 10 هزار واحد مسکونی، مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان در دستور کار سازمان بسیج سازندگی کشور قرار گرفته است. هدف بسیج سازندگی برای اجرای 40 هزار پروژه عمرانی در40 سالگی انقلاب و آغاز این پروژه‌هاست. ما پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که مردم حضور حداکثری داشته باشند.‌ 20 درصد از منابع اجرایی پروژه‌ها در بسیج سازندگی توسط خیران تامین می‌شود.

زهرایی افزود: ‌ما برای 11 هزار گروه جهادی ارتباط مستمر با مردم تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر با استمرار سه تا پنج سال گروه‌های جهادی و حضور آنها در منطقه می‌ توان پروژه‌های طولانی‌تری را شروع کرد.

وی ادامه داد: سازمان بسیج، رقیب پیمانکار نیست. ما در اجرای پروژه‌ها می‌خواهیم از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده کنیم. ما به دنبال سود نیستیم و این حکم شرعی برای ماست که انتفاع نداشته باشیم. سال 98 در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور 40 هزار پروژه را آغاز می‌کنیم که البته بخشی از آنها آغاز شده است.

 

* اعزام ۱۸ گروه به مناطق محروم کرمانشاه

 

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه هم از اعزام  ۱۸ گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده و محروم استان در طول ایام نوروز خبر مي دهد.

حسین قبادی بصیر مي گويد: در ایام نوروز گروه‌های جهادی بومی و مهمان به مناطق محروم و زلزله زده استان کرمانشاه اعزام می‌شوند.

وی از اعزام ۱۹۹ نفر در قالب ۱۴ گروه به این مناطق خبر داده و تاکيد مي کند: همچنین تاکنون چهار گروه جهادی از استان‌های تهران و قم برای حضور در مناطق زلزله زده و محروم کرمانشاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه مي گويد: عرصه‌های جهادی برای اعزام جهادگران را شامل مناطق زلزله زده و منطقه محروم سر فیروز آباد اعلام کرد که جهادگران در این مناطق به انجام کارهای عمرانی، فرهنگی، سلامتی و آموزشی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه طول مدت اقامت جهادگران در عرصه‌های سازندگی متفاوت است تصريح مي کند: این گروه‌های جهادی از چهارم فروردین به مناطق مذکور اعزام می‌شوند و گروه‌های جهادی متشکل از اقشار مختلف اعم از پزشک، دانشجو و دانش‌آموز هستند و شماری از این گروه‌ها به صورت خانوادگی برای خدمت رسانی در مناطق محروم اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

* سفره اي به وسعت همه دلها

 

بر اساس گزارش ها قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در استان کهگیلویه و بویراحمد از 23 اسفندماه امسال تا پایان تعطیلات نوروز 98 اقدام به برگزاری اردوی جهادی و ارايه خدمت در زمينه هاي عمرانی، فرهنگی، درمانی و اشتغال‌زایی) کرده است.

اتفاق شيريني که بيش از هر کس، ساکنان اين مناطق مي توانند حلاوت آن را حس کنند.

در همين رابطه دبیر قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با تاييد اين موضوع که اين گروه جهادی از 2 روز پيش وارد کهگيلويه و بويراحمد شده و قصد دارد در ایام نوروز 98 در مناطق محروم اين استان خدمات عمرانی و درمانی ارائه کند، مي گويد: " قرارگاه جهادی امام رضا(ع) طبق روال گذشته، امسال در کهگيلويه و بويراحمد در زمینه‌های عمرانی، پزشکی، اشتغال‌زایی، کشاورزی، فرهنگی و آموزشی اردوی جهادی برگزار می‌کند."

مهدی مسکنی ادامه مي دهد: "این قرارگاه جهادی از سال 93 اقدام به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور کرده است."

مسکنی در تشريح برنامه هايشان براي امسال مي گويد: " اردوی جهادی قرارگاه امام رضا(ع) از 23 اسفندماه تا سوم فرودین 98 در مناطق محروم شهرستان چرام در حوزه عمرانی، فرهنگی و کارآفرینی، سوم تا هشتم فرودین 98 در بخش محروم لوداب از توابع شهرستان بویراحمد و از 10 تا 15 فرودین‌ماه در بخش ممبی شهرستان بهمئی در حوزه‌ درمانی فعالیت می‌کنند."

اما کمي آن طرف تر جهادگران قرارگاه شهداي گمنام هم کوله هاي خود را آماده کرده اند تا به جنوب کشور بروند.

جايي که مسئول قرارگاه جهادی شهدای گمنام با بيان اينکه قرارگاه جهادی شهدای گمنام در ایام نوروز ۹۸ اردوی جهادی عمرانی‌، فرهنگی و تربیتی در استان هرمزگان برگزار می‌کند، مي گويد: " این اردوی جهادی در شهرستان میناب،بخش ستدرک و در روستای زمیندر و شیب کوه برگزار خواهد شد."

سجاد مردانه ادامه مي دهد: "برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مختلفی برای کودکان و نوجوانان و جوانان روستا در طی این اردو در نظر گرفته شده است. همچنین ساخت خانه اقتصادی برای روستا که به طور مستقیم 50 نفر در آن مشغول به کار خواهند شد یکی از برنامه های این اردو است. سرکشی خانه به خانه جهت پایش سلامت و پزشکی روستاییان عزیز با همکاری مشترک هلال احمر استان هرمزگان نیز صورت خواهد گرفت."

مسئول قرارگاه عمران و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (ع) استان قزوین نيز پس از بازگشتن از ماموريتي سنگين در مورد عملکردشان مي گويد: "به همت قرارگاه عمران و آبادانی و جهاد سازندگی در روستاها توانسته‌ایم در 71 روستا زمینه پیشرفت در 5 محور فرهنگی اجتماعی، بهداشت و سلامت، تعلیم و تربیت، عمران و آبادانی و اشتغال و اقتصاد را فراهم کنیم."

حمزه برین خاطرنشان مي کند: "این دغدغه باید بین مردم و مسئولان ایجاد شود و مردم و مسئولان باور کنند که می‌شود کارهایی را حتی بدون اعتبار انجام داد که اگر منتظر بودجه بودیم باید 10 سال صبر می‌کردیم."

وي با بيان اينکه در اجرای پروژه‌ها سعی شده است تا نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات آن شناسایی شده تا خروجی کار پیشرفت و آبادانی در روستاها باشد، تاکيد مي کند: "در این برنامه‌ها بلند مدت و میان مدت طرح ریزی شده است و در کارگروه‌ها تقسیم کار شده است و پس از آن عملیات اجرایی آغاز شده و بعد از 3 سال باید خروجی کار منجر به ایجاد روستایی مولد شود که در این زمینه باید سه شرط اصلی تأمین نیاز روستایی، مردم محوری و مشارکت مردمی تأمین باشد."

 

 

 

 

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي اصغر كريمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
خدا توفيق دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار