کد خبر: 949474
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
در روز‌های اخیر یک رسوایی بزرگ، جامعه دانشگاهی امریکا را شوکه کرده است. ماجرا مربوط به پرداخت رشوه برخی ثروتمندان برای تحصیل فرزندان‌شان در دانشگاه‌های مطرح امریکاست. اکنون پای دو هنرپیشه ثروتمند هالیوود، یک سناتور دموکرات و چندین دانشگاه معروف چپ‌گرا در این موضوع در میان است. علاوه بر بازیگران ثروتمند هالیوود، برخی مدیران دولتی سابق هم متهم به پرداخت رشوه و تلاش برای حذف دانشجویان ممتاز و جایگزین کردن فرزندان‌شان به‌جای آن‌ها هستند و برخی مسئولان دانشگاه‌های معروف هم با این افراد همکاری کرده‌اند.
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  خبرگزاری رویترز که به تازگی این فساد را افشا کرده از محرزبودن تخلف دانشگاه‌های استنفورد، پرینستون، لس‌آنجلس (UCLA)، دانشگاه اییل و هاروارد خبر داده؛ دانشگاه‌هایی که به چپ‌گرا‌ها و دمو‌کرات‌ها نزدیکی زیادی دارند.
 
به گفته یکی از مقامات وزارت دادگستری امریکا، نزدیک به ۵۰ فرد بانفوذ از پروفسور دانشگاه گرفته تا مدیران اجرایی سال‌ها در این ارتباط نقش داشته‌اند. از جمله بازیگران معروف فلسیتی هافمن Felicity Huffman و لوری لافلین Lori Loughlin در روز‌های اخیر به اتهام فساد مالی ۲۵ میلیون دلاری برای کمک به امریکایی‌های ثروتمند متهم شده‌اند، یعنی این افراد با گرفتن پول برای فرزندان ثروتمندان لابی‌گری می‌کردند تا به دانشگاه‌های نخبه مانند ییل و استنفورد بروند.

از بنیاد خیریه کلینتون تا بلومنتال
ویلیام ریک خواننده ۵۸ ساله‌ای که با بنیاد خیریه کلینتون همکاری دارد هم از دیگر متهمان است. وی به اتهامات مربوط به این دلالی از طریق کالج Edge College و Career Network خود متهم است که ۵/۲ میلیون دلار به جیب زده. سناتور ریچارد بلومنتال از حزب دموکرات و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های اییل و هاروارد از دیگر متهمانی است که به یکی از مؤسسات زیرنظرش پرینستون و هاروارد رشوه داده است. متهمان به کلاهبرداری و والدینی که به آن رشوه داده‌اند، می‌توانند تا ۲۰ سال به زندان محکوم شوند. دادستان نیویورک گفت: آنچه که آن‌ها انجام داده‌اند، کمک به ثروتمندترین خانواده‌های ایالات متحده است تا بچه‌هایشان را به مدرسه برسانند.»

مشاوره برای معلولیت
البته دانشجویان متهم نشده‌اند و مقامات می‌گویند، برخی از آن‌ها از کلاهبرداری‌ها آگاه نیستند. هرچند که برخی مدیران دانشگاه‌ها کاملاً در جریان این ماجرا بوده و متهم هستند. بخشی از این طرح شامل مشاوره دادن دلال‌ها به والدین بود. متهمان به والدین یاد داده بودند که در برخی موارد به دروغ فرزند خود را دارای معلولیت‌های یادگیری معرفی کنند تا زمان اضافی برای امتحان داشته باشند؛ این اتفاق برای دانشگاه‌هایی بود که از دریافت رشوه امتناع می‌کردند، مانند دانشگاه آستین در تگزاس. به گزارش رویترز، این افراد متهم هستند که به برگزارکنندگان امتحانات و مربیان ورزشی رشوه داده‌اند تا با جعل مدارک دانش‌آموزان ثروتمند، زمینه ورود آن‌ها را به دانشگاه شاخص امریکایی فراهم کنند.

معامله در مؤسسه خیریه
اندرو للینگ، دادستان فدرال در ایالت ماساچوست در کنفرانس خبری‌اش گفت: والدینی (که نامشان در این پرونده مطرح شده) افراد صاحب ثروت و امتیاز هستند. به عوض هر دانشجویی که با تقلب پذیرفته شده یک دانشجوی صادق و با استعداد از ورود به این دانشگاه‌های محروم شده است.
طبق این گزارش، ویلیام «ریک» سینگر ۵۸ ساله، در دادگاهی اتهام رهبری این شبکه تقلب و کلاهبرداری را پذیرفت. او متهم است از ۱۰۰هزار دلار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار جهت کمک به هر یک از فرزندان این افراد برای گرفتن پذیرش دریافت کرده که این پول‌ها از طریق یک مؤسسه خیریه جابه‌جا شده است.

از خواننده دلال تا بازیگر
ویلیام «ریک» سینگر در دادگاه گفته است: من پذیرش برای یک دانشجو را با رشوه یا پرداخت پول می‌خریدم. ضمن اینکه «جان واندروم»، یک مربی سابق دانشگاه استنفورد که با ویلیام سینگر همکاری می‌کرده هم در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته است. فلیسیتی هافمن بازیگر سریال «دسپرت هاوس وایفز» که در دادگاه حاضر شده است با وثیقه ۲۵۰هزار دلاری آزاد شده. موسیمو جیانولی همسر لوری لافلین، بازیگر «فول هاوس» نیز با قرار یک میلیون دلاری آزاد شده است
.
نام‌های بیشتری هم مطرح می‌شوند
دادستان‌ها تاکنون نام ۳۳پدر و مادر و ۱۳مربی ورزشی و دستیاران ویلیام سینگر را در این پرونده اعلام کرده‌اند. این در حالی است که رسانه‌ها می‌گویند، این پرونده احتمالاً در آینده ابعاد بزرگ‌تری پیدا خواهد کرد و نام‌های بیشتری نیز مطرح می‌شوند.
این پرونده دانشگاهی یک زنجیره از رسوایی‌هایی به‌دنبال داشته که از یک‌طرف موجب برانگیختن حساسیت‌های زیاد جوانان و خانواده‌هایشان و از طرف دیگر دشواری پذیرش در دیگر دانشگاه‌های برتر شده است.
دادستان‌ها در بوستون در سال‌های اخیر هم اتهامات تقلب در آزمون‌های ورودی برخی دانشگاه‌های این ایالت را مطرح و به اتهام تقلب برخی از مدیران را احضار کرده بودند. جالب اینکه دانشگاه جرج تاون در سال ۲۰۱۶ با یک نقض امنیتی که صد‌ها سؤال را در معرض دید قرار داده بود، دست به گریبان بود، ولی این مشکل را تاکنون مخفی کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار