کد خبر: 949458
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
اسلام‌ستیزی این روز‌های امریکا در نیمکره غربی، نتیجه خود را در نیمکره شرقی نشان داد. یک تروریست استرالیایی نژادپرست روز جمعه با ورود به دو مسجد در کرایست چرچ نیوزیلند، با شلیک کور، نمازگزاران را هدف قرار داد که نتیجه آن قربانی شدن دست‌کم ۴۹ نفر بود.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  قربانیان این حمله خارجی‌ها هستند، همان کسانی که رئیس‌جمهور امریکا هر روز علیه آن‌ها نفرت‌پراکنی می‌کند و حالا این نفرت‌پراکنی او از اروپا تا نیوزیلند و از قلب خاورمیانه تا نیوزیلند و استرالیا هم شیوع پیدا کرده است. تروریست نژادپرست قبل از این حمله نوشته بود: «می‌خواستم به مسلمانان بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفیدپوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»
نیوزیلند دیروز شاهد اقدام تروریستی علیه مسلمانان این کشور بود و افراد مسلح با حمله به مساجد النور و لینود در شهر کرایست چرچ، بزرگ‌ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند شمار زیادی از افراد را به قتل رسانده و زخمی کردند. خبر تیراندازی در مساجد نیوزیلند به سرعت از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد و واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشت. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، برینتوت ترانت، عامل تیراندازی که اهل استرالیا است، با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجد النور را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر می‌کرد و حامیان و دنبال‌کنندگان او نیز از طریق تصاویر زنده این افراد را به انجام خشونت تشویق می‌کرده‌اند. در تصاویر منتشر شده در فیس‌بوک از طرف یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه‌خودکار وارد مسجد می‌شود و به همه افراد حاضر در مسجد شلیک می‌کند. به گفته شاهدان عینی، افراد مسلح درحالی که در خودروی خود موسیقی گوش می‌دادند وارد پارکینگ مسجد النور شده سپس با ورود به مسجد به نمازگزاران شلیک کرده‌اند؛ آن‌ها آن‌قدر با خونسردی حمله می‌کردند که دست کم یک بار برای تعویض سلاح و گلوله‌های خود به پارکینگ مراجعه کرده بودند.
به گزارش رویترز، به گفته پلیس در ارتباط با این حمله تروریستی که تا لحظه تنظیم خبر ۴۹ نفر کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت، چهار نفر دستگیر شده‌اند که سه نفر از آنان مرد و یک نفر زن است. پلیس اعلام کرد که در بازرسی‌های به عمل آمده از داخل خودرو‌های دستگیرشدگان، مقداری مواد منفجره کشف شده است که به گفته پلیس، مهاجمان قصد داشته‌اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند. پلیس نیوزیلند در سایت رسمی خود در این باره آورده است: «در شرایط فعلی نمی‌توان انگیزه‌های احتمالی مهاجمان و یا دلایل حمله آن‌ها را مشخص کرد، اما بستن همه مساجد کشور را خواسته‌ایم و از مسئولان مساجد نیز درخواست کرده‌ایم از ورود نمازگزاران به مساجد جلوگیری کنند.»
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در پی تیراندازی مرگبار دیروز در کنفرانسی خبری گفت که این کشور افراط گرایی را رد می‌کند و همچنان هم باید اینچنین باشد. نیوزیلند درگیر یکی از تاریک‌ترین روز‌های تاریخ بود که پیش از این تجربه نکرده بود. نخست‌وزیر نیوزیلند این حمله را تروریستی توصیف کرد و گفت: «ما باید همواره درباره دیدگاه‌های افراط‌گرایانه و خشونت‌های شدید هوشیار باشیم.» سطح هشدار برای تهدید‌های تروریستی در این کشور به بالا‌ترین تیتر افزایش یافته است. وی گفت که مهاجم یک شهروند استرالیا، تروریست راستگرا و وحشی بوده و دستگیر شده است.

تروریست عاشق ترامپ
به نظر می‌رسد سیاست‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور امریکا علیه مسلمانان تأثیر خود را بر افراط‌گرایان در کشور‌های شرقی هم گذاشته است و آن‌ها با وام‌داری از سیاست‌های دونالد ترامپ به کشتار مسلمانان اقدام می‌کنند. آنچه که در مانیفست ۷۴ صفحه‌ای این تروریست نیوزیلندی، منتشر شده است، نشان می‌دهد که او از آندرس برویک نروژی که در سال ۲۰۱۱ میلادی ۷۷ نفر را در اسلو قتل عام کرد الهام گرفته و در ضمن علاقه شدیدی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا دارد. او در این مانیفست در تمجید از ترامپ نوشته است: «ترامپ نماد هویت تجدید یافته سفید و هدف مشترک است». این قاتل که عقایدی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه دارد تأکید کرده که از مسلمانان و کسانی که به دین اسلام گرویده‌اند بیزار است. این تروریست در یک ویدئو گفت: «می‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفیدپوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»
علاقه شدید این تروریست به رئیس‌جمهور امریکا درحالی است که ترامپ در سال‌های اخیر بار‌ها حملات تند و نژادپرستانه‌ای را علیه مسلمانان انجام داده است. ترامپ هم مخالف ورود مهاجران مسلمان به خاک امریکا است. از سوی دیگر، سناتور فریزر آنینگ، سناتور استرالیایی در بیانیه‌ای عجیب درباره حمله تروریستی نیوزیلند علت این حمله نژادپرستانه را مهاجرت مسلمانان به این کشور و برنامه مهاجرتی دولت نیوزیلند خواند که به مسلمانان اجازه می‌دهد وارد کشور شوند.»
پس از جنایات گروه تروریستی داعش در خاورمیانه و کشور‌های اروپایی، موج اسلام‌هراسی در جهان افزایش یافته است و بر اساس گزارش‌های منتشر شده حملات به مساجد و مسلمانان در کشور‌های غربی و غیرمسلمان تشدید شده است. حمید بعیدی‌نژاد با انتشار تصاویری از اخبار منتشر شده بی‌بی‌سی فارسی درباره اقدام تروریستی نیوزیلند و چاقوکشی در لندن در صفحه توئیترش نوشت: «مدیران ارشد بی‌بی‌سی چقدر برای تروریستی نخواندن حملات داعش و تجزیه‌طلبان در ایران توجیهات آوردند. اما از نظر بی‌بی‌سی فارسی فقط یک معیار برای تروریستی بودن حملات وجود دارد و آن حملاتی است که علیه انگلیس صورت گیرد؛ لذا چاقوکشی در لندن تروریستی است، اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است». بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های غربی که رویکرد دوگانه‌ای در مقابل حوادث تروریستی دارند، زمانی که چنین اقداماتی در کشور‌های غربی و علیه غیرمسلمانان رخ می‌دهد آن را تروریستی قلمداد کرده و به طور گسترده روی آن مانور می‌دهند، اما وقتی مسلمانان مورد هدف تروریست‌ها باشند، آن را حمله قلمداد کرده و عامل این جنایات را بیمار روانی توصیف می‌کنند.

واکنش‌های جهانی
جنایت کشتار مسلمانان در نیوزیلند با واکنش تند مقامات جهان روبه‌رو شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این حادثه تروریستی در توئیتر خود نوشت: «بی مجازات بودن ترویج نژادپرستی در به اصطلاح دموکراسی‌های غربی به این می‌انجامد که در فلسطین مزدوران اسرائیلی با ورود به مسجد به مسلمانان اهانت می‌کنند و در نیوزیلند تروریست‌ها کشتار ۴۹ نمازگزار را به صورت زنده پخش می‌کنند. تزویر و دورویی غربی‌ها در حمایت از اسلام‌هراسی به نام آزادی بیان باید متوقف شود». رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پیامی در توئیتر خود این حمله را به شدت محکوم کرده است. وزیر خارجه اندونزی با اعلام اینکه احتمالاً چند شهروند این کشور در میان قربانیان بوده‌اند، از این حادثه ابراز انزجار کرده است. همچنین انور ابراهیم، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مخالف مالزی نیز این حمله را محکوم کرده است. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه در توئیتی اعلام کرد: «من افزایش این حملات تروریستی در پی اسلام‌هراسی پس از حملات ۱۱ سپتامبر را محکوم می‌کنم». امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم حملات مرگبار در نیوزیلند را جنایتی شنیع توصیف و اعلام کرد: «فرانسه در مقابل هر شکلی از افراط‌گرایی قد علم می‌کند». نهال طوسی، مقاله‌نویس نشریه امریکایی پلیتیکو در پی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ترامپ و کاخ سفید او اغلب وقتی پای محکوم کردن حملات علیه مسلمانان باشد غایبند یا خیلی کند عمل می‌کنند، بنابراین جالب توجه است ببینیم آن‌ها در این باره چه می‌گویند؛ البته اگر چیزی بگویند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار