کد خبر: 949436
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
روز گذشته کشتی حامل ۵۰ هزار رأس گوسفند از نژاد برتر رومانی، به‌منظور تنظیم بازار گوشت در بندر چابهار پهلو گرفته و تخلیه شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری ۵۰ هزار رأس گوسفند وارداتی تنظیم بازار از پنج‌شنبه شب آغاز شده است، گفت: این گوسفندان در کشتارگاه‌های سیستان و بلوچستان ذبح می‌شوند.
روز گذشته کشتی حامل ۵۰ هزار رأس گوسفند از نژاد برتر رومانی، به‌منظور تنظیم بازار گوشت در بندر چابهار پهلو گرفته و تخلیه شد.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران گفت: در راستای سیاست تنظیم بازار کشور و جهت ارائه خدمات بهتر به مردم و تأمین پروتئین، گوشت قرمز و دام زنده از مسیر دریا، هوا و زمین وارد کشور شده و اولین محموله گوسفند زنده از طریق دریا شب گذشته وارد بندر چابهار شده و هم‌اکنون گوسفندان در حال تخلیه و بارگیری هستند.

وی افزود: در اولین کشتی ۵۰ هزار رأس گوسفند نژاد رومانیایی وارد کشور شده و روزانه ۱۰ هزار رأس از این گوسفندان تخلیه شده و در ۱۴ کشتارگاه استان سیستان و بلوچستان ذبح می‌شوند.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: دو فروند کشتی دیگر ظرف هفته آینده هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار رأس گوسفند وارد کشور می‌شود.

به گفته وی مجموع دام وارداتی و گوشت گرم قرمز معادل ۶۰۰ هزار رأس دام بوده که وارد کشور شده و با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت به‌ویژه در دو مقطع نوروز و ماه مبارک رمضان پاسخ مصرف کشور را بدهد.
موهبتی با اشاره به اینکه بارندگی در سال‌جاری مناسب بوده، گفت: دامداران نیازی به عرضه دام‌های خود به بازار نخواهند داشت و علوفه در مراتع کشور به مدد باران فراهم شده است.

به گفته وی این دام‌ها قبلاً در خارج از کشور ذبح می‌شدند که ارزش افزوده و اشتغال آن به کشور‌های دیگر می‌رسید، اما اکنون دام‌ها به صورت زنده وارد شده و علاوه بر اینکه کشتارگاه‌های استان سیستان و بلوچستان فعال می‌شوند، اشتغال مناسب از نظر حمل‌و‌نقل، توزیع و بسته‌بندی گوشت ایجاد می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۱۴کشتارگاه پیشرفته در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: این ظرفیت وجود دارد که دام کشور‌های همسایه به صورت حق‌العمل وارد شده و در کشتارگاه‌های استان ذبح و بسته‌بندی و گوشت آن‌ها صادر شود.

وی همچنین گفت: ۲۵ مجموعه بسته‌بندی گوشت و همچنین هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مراکز پرورش دام و ۱۵ هزار فرصت شغلی از این طریق در استان سیستان ایجاد شده و صنایع جانبی مانند پوست، سالامبور و سایر صنایع دیگر از این طریق فعال خواهد شد.

موهبتی در مورد قاچاق دام در استان سیستان و بلوچستان گفت: طی ۱۱ ماه سال‌جاری، تنها ۲۷۰۰ رأس دام قاچاق که قصد خروج از کشور را داشت کشف شده، اما هم‌اکنون جلوی قاچاق گرفته شده است.
به گفته وی ۸۰ درصد گوشت دام‌های ذبح‌شده وارداتی به سایر استان‌های کشور و تنها ۲۰ درصد آن در استان سیستان و بلوچستان جذب می‌شود.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: غیر از کشتی گوسفندان، ۲۰ هزار رأس گاو و گوساله، ۵۵۰۰ نفر شتر، ۳۰۰۰ رأس دام سبک و ۸۰۰۰ تن گوش قرمز از مبادی رسمی قبلاً وارد کشور شده و همچنان ادامه دارد تا بازار کشور تنظیم شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون شرایط مناسبی در استان سیستان و بلوچستان از نظر گوشت قرمز فراهم شده است.
موهبتی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد توسعه سواحل مکران گفت: همه زیرساخت‌های مورد‌نیاز برای توسعه سواحل مکران در حال فراهم شدن است و با توجه به اینکه بندر چابهار فعلاً از تحریم‌ها معاف شده، سواحل مکران که دارای ۱۵۰۰ کیلومتر ساحل است که ۷۵۰ کیلومتر آن در ایران و بقیه در کشور پاکستان قرار دارد که امیدواریم این دو ساحل به موازات همدیگر در همکاری بین دو کشور توسعه پیدا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای بندر اصلی چابهار یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تاکنون انجام شده و همچنان در حال توسعه سرمایه‌گذار است و فاز یک توسعه این بندر به زودی آماده می‌شود، ولی ۱۴مجموعه بندر صیادی، اسکله صیادی نیز در آینده آماده می‌شود.
به گفته وی ۷۰ درصد تن‌ماهیان کشور و ۳۷ درصد صید ماهیان از چابهار تأمین می‌شود.
موهبتی افزود : البته غیر از آن، اسکله‌های پرورش ماهی در قفس در محیط دریا تاکنون ۲۰۰ هزار مترمربع در برنامه‌ریزی قرار دارد که تاکنون ۲۰ هزار هکتار زمین برای پرورش میگو، برنامه‌ریزی شده که ۸۰۰۰ هکتار آن در مرحله اجرا قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به برنامه ایجاد ۱۰ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با استفاده از شیرین‌سازی آب دریا و آب پشت سد‌ها در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس سالانه ۳۷ هزار مترمکعب آب دریا با میزان شوری بالا شیرین می‌شود، درحالی‌که شوری آب در سواحل مکران نصف آب در خلیج‌فارس است.

وی همچنین از نیاز به سرمایه‌گذاری در ۵۰۰۰ هکتار سواحل دریایی در چابهار خبر داد و گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر سرمایه‌گذاری مستعد و آماده پذیرش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.
موهبتی در مورد حضور هندی‌ها در سواحل مکران گفت: طی تفاهمنامه سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و هند شرکت‌های هندی در قرارداد‌های اپراتوری بندر چابهار حضور دارند و اینگونه نیست که سواحل مکران به هندی‌ها واگذار شده باشد، بلکه بر‌اساس تفاهمنامه سرمایه‌گذاران هندی مشارکت می‌کنند و در حوزه اپراتوری بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن‌ها می‌توانند حتی برای احداث راه‌آهن و بزرگر‌اه نیز سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته موهبتی سرمایه‌گذاران هندی تاکنون ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در چابهار و سواحل مکران در قالب قرارداد‌های اپراتوری انجام داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار