کد خبر: 949411
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
اقتصاد مقاومتی جواب داد
بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در بخش سرانه مصرف گوشت مرغ در جهان در رتبه هفتم قرار دارد، از آنجا که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مصرف مواد پروتئینی به خصوص پروتئین حیوانی است امروز این میزان ۲۸ گرم و با احتساب تولیدات شیلاتی به ۳۴ گرم می‌رسد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: چند ماه قبل بود که ناگهان برخی مشکلات از جمله بالا رفتن قیمت نهاده‌های طیور باعث شد قیمت گوشت مرغ دچار افزایش شود. در حالی که برخی مسئولان تحریم‌ها را علت این مهم می‌دانستند، عده‌ای دیگر معتقد بودند با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و داشته‌های داخلی خود می‌توان این کمبود‌ها را رفع کرد. حالا خبر‌ها از استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و قزوین حاکی از آن است انجام ۱۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها طی بهمن ماه باعث شده تا پایان امسال ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار شود. موضوعی که به گفته کارشناسان در طول ۴۰ سال اخیر و قبل از آن سابقه نداشته است.

ظرفیت بالای تولید مرغ در استان‌های مختلف باعث شده استان‌های بسیاری از جمله گلستان، مازندران، گیلان و قزوین رتبه‌های برتر در این زمینه را از آن خود کرده و علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی گوشه چشمی نیز به صادرات به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان داشته باشند.

با وجود اینکه ایران ظرفیت تولید ۳ میلیون تن گوشت مرغ را دارد، اما سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می‌شود که تأمین‌کننده نیاز داخلی است تا جایی که در سال‌های اخیر شاهد صادرات سالانه ۱۰۰ هزار تن از مرغ مازاد بر نیاز داخلی بوده‌ایم.

با این حال وقوع آنفلوآنزای مرغی در کنار افزایش قیمت نهاده‌های طیور که پس از اجرای تحریم‌ها به وقوع پیوست از جمله دلایلی بود که موجب افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار شد.
اواسط امسال بود که ناگهان قیمت نهاده‌ها ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد به طوری که سویا و ذرت نسبت به ۶ ماه گذشته بالای ۹۰ درصد افزایش قیمت یافت، جوجه یک‌روزه هم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیداکرد به طوری که قیمت جوجه از ۲۵۰۰ تومان سال گذشته به ۵۵۰۰ تومان رسید.

خیز بلند استان‌های کشور برای تأمین مرغ

شرایط آب و هوایی در برخی استان‌های کشور باعث شده این مناطق در زمینه تولیدات کشاورزی، باغی، دام و طیور و آبزی‌پروری حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند، موضوع مهمی که می‌تواند نقش مهمی در زمینه رسیدن به خودکفایی کشور در زمینه مواد غذایی باشد.

بار‌ها مسئولان کشور تنها راه مقابله با تحریم‌ها را تکیه به داشته‌های کشور دانسته و خواستار تقویت این موضوع در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شدند؛ موضوعی که اجرای آن در برخی استان‌های شمالی کشور از جمله گلستان، مازندران، گیلان و قزوین موجب شد مرغداران این استان‌ها بالاترین رتبه جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ را از آن خود کنند. معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص می‌گوید: «بهمن ماه امسال ۱۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور در راستای تأمین گوشت مورد نیاز جامعه انجام شده است.» مرتضی رضایی می‌افزاید: «با این میزان جوجه‌ریزی ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان تولید در کشور سابقه نداشته است.» هم‌اکنون افزایش ۱۵ برابری تولید گوشت مرغ در کشور موجب شده تا سازمان خوار و بار و کشاورزی (فائو) اعلام کند: در ابتدای انقلاب ۱۶۰ هزار تن بود که امروز بعد از ۴۰ سال این میزان به ۴ /۲ میلیون تن رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در بخش سرانه مصرف گوشت مرغ در جهان در رتبه هفتم قرار دارد، از آنجا که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مصرف مواد پروتئینی به خصوص پروتئین حیوانی است امروز این میزان ۲۸ گرم و با احتساب تولیدات شیلاتی به ۳۴ گرم می‌رسد.

رتبه برتر تولید مرغ در کشور

استان مازندران هم با دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم مناسب، همواره یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ در ایران بوده است به طوری که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مرغداری در این استان فعالیت می‌کنند.
یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود که سهم مازندران ۱۱ درصد است. موضوعی که موجب شده تا این منطقه به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت مرغ در کشور تبدیل شود. پس از مازندران، قزوین در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد، این استان دارای ۴۴۰ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه، ۷۰ واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت بیش از ۸ میلیون و واحد‌های مرغ مادر، تخمگذار و پولت در استان است. این در حالی است که ظرفیت سالانه واحد‌های مرغ گوشتی بیش از ۲۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و واحد‌های مرغ تخمگذار بیش از ۳ میلیون مرغ تخمگذار است.

در این میان شرایط آب و هوایی در کنار ارزان بودن نهاده‌های دام و طیور موجب شده تا گلستان در زمینه تولید مرغ تخم‌گذار و گوشتی باصرفه‌ترین استان در کشور به حساب آید.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان در تأیید این موضوع می‌گوید: «با توجه به ضریب تبدیل خوراک طیور به گوشت مرغ در مرغداری‌های استان هم‌اینک پرورش مرغ گوشتی در این استان باصرفه‌تر از دیگر مناطق کشور است.»

غلامعلی هلاکو با اشاره به این مهم که اکنون ضریب تبدیل خوراک طیور به گوشت مرغ در مرغداری‌های استان به ازای هر یک کیلو و ۸۰۰ گرم، یک کیلوگرم گوشت بوده، در حالی که میانگین کشوری به ازای دو کیلو و ۹ گرم، یک کیلوگرم گوشت مرغ است می‌افزاید: «اقلیم مناسب، استفاده از تکنولوژی در پرورش، کمتر بودن تلفات پرورش (۴ درصد درگلستان و میانگین کشوری ۹ درصد)، پایین بودن دوره پرورش (۴۳ روز در گلستان و میانگین کشوری ۵۱ روز) و ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش از دیگر شاخص‌های پرورش طیور در استان است.» به گفته کارشناسان، صنعت طیور گلستان به عنوان زنجیره تولید بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان را شامل می‌شود، واحد‌های مرغداری، صادرات مرغ و فرآورده‌های آن، توسعه صنایع تولید خوراک طیور، مرغ مادر، جوجه یک‌روزه و مزارع پرورش نیمچه گوشتی به عنوان سرمایه مطلوبی در حوزه تولید، تجارت و صادرات این صنعت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار