کد خبر: 949339
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶
عماد رضایی
در چهلمین سالروز انقلاب اسلامی حضور رسانه‌ای ایران در قاره آفریقا یک استراتژی هوشیارانه به نظر می‌رسید که با تاسیس شبکه «هوسا‌تی‌وی» توسط معاونت برون مرزی صداوسیما گامی بلند برای شنیده شدن پیام انقلاب اسلامی توسط مردم مظلوم و تشنه شنیدن حقیقت در آفریقا به حساب می‌آید؛ مردمی که قرن‌ها برای مبارزه با استعمار ایتالیا، انگلستان و فرانسه فریاد‌هایی منطبق با شعار‌های ملت ایران در انقلاب سال ۱۳۵۷ علیه نظام دست‌نشانده پهلوی سرداده بودند.
زبان هوسایی در کشور‌های نیجریه، نیجر، غنا، کامرون، چاد، بنین، ساحل عاج، مالی، توگو، بورکینافاسو، سودان، آفریقای مرکزی، کنگوی دموکراتیک، جمهوری کنگو و سیرالئون جاری است و ۸۷۷ میلیون نفر از جمعیت یک‌میلیارد و ۱۷۷ میلیونی این منطقه عظیم را در بر می‌گیرد.
ظرفیت‌های متنوع آفریقا می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در بی‌اثر کردن تحریم‌های فعلی امریکا علیه دولت و مردم ایران باشد ولی متأسفانه حجم مبادلات اقتصادی ایران با آفریقا اعم از صادرات و واردات با سرمایه‌گذاری‌های همسایگانمان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر فریبکاری‌های رسانه‌های خارجی و عملکرد ترجمه‌ای رسانه‌های داخلی موجب شده تا در افکار عمومی مردم و بسیاری از مسئولان کشور، تصویری ناقص و اشتباه از آفریقا ترسیم شود و همین امر یکی از مهم‌ترین موانع همکاری‌های ایران و آفریقاست.
تاریخ کهن قاره سیاه؛ قاره‌ای که از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می‌شود، سرشار از تلاطم حضور قدرت‌های استعماری است.
بسیاری از خوانندگان با شنیدن نام آفریقا به یاد دوران برده‌داری از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن بیستم در کشور‌های غربی و به ویژه ایالات متحده امریکا می‌افتند و برخی دیگر به یاد خواهند آورد که نهضت ضداستعماری ماهاتما گاندی از ژوهانسبورگ بود که آغاز شده تا سرتاسر شبه‌قاره هند را درنوردد.
از همه مهم‌تر آفریقا مظهر رژیم جنایتکار و نژادپرست آپارتاید است که توسط نهضت جهانی نلسون ماندلا با روسیاهی هرچه تمام‌تر به تاریخ پیوست. آفریقا از دیرباز مورد توجه قدرت‌های استعماری نظیر انگلستان، اسپانیا، فرانسه و آلمان هیتلری بود و با پایان یافتن جنگ جهانی دوم استعمار نوینی، چون ایالات متحده امریکا سرمایه‌گذاری وسیعی در حضور نظامی آن قاره به عمل آورد چراکه معادن الماس، طلا، زغال سنگ و از همه مهم‌تر تجارت صد‌ها میلیارد دلاری اسلحه و مواد مخدر در آفریقا نیازمند بی‌ثباتی کشور‌های قاره سیاه در لوای حکومت‌های دیکتاتوری و غیردموکراتیک است.
اهمیت راهبردی آفریقا بسیار حیاتی جلوه می‌کند، به ویژه با ورود اسلام بین سال‌های ۶۴۰ و ۷۱۰میلادی توسط مسلمانان که از مصر آغاز گردید و در پی تجارت دریایی در ساحل آفریقای شرقی، شهر‌های مگادیشو، ملینده، ممباسا، کیلوا و سفالا تأسیس شده و با عبوراز میان کویر صحرا در عمق آفریقا، لیبی هم به جرگه کشور‌های مسلمان درآمد؛ مسلمانانی آسیایی که بعد‌ها در آفریقای تحت حکومت بریتانیا ساکن شدند.
در سال‌های اخیر کشور چین نیز سرمایه‌گذاری غیرقابل تصوری برای ورود به بازار مصرفی آفریقا داشته و رقابتی تنگاتنگ را با امریکا به جریان انداخته است. در این میان عربستانی‌ها هم برای جا نماندن از قافله، جهت ترویج تفکرات تروریست‌پرور وهابی حضور جدی رسانه‌ای را در شمال آفریقا کلید زده‌اند.
قطعاً رسانه به عنوان تاثیرگذارترین المان امروز کشور‌ها در راستای شناساندن سیاست‌های‌شان به افکار عمومی جوامع هدف می‌توانند نقش مؤثری در پررنگ شدن مراودات اقتصادی و سیاسی کشورمان با سرزمین‌های آفریقایی داشته باشند.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای رساندن ندای انقلاب اسلامی به گوش مردم جهان این بار مردم هوسایی‌زبان را مخاطب خود قرار داده است و در همین راستا پخش روزانه شش ساعت برنامه زنده اینترنتی توسط شبکه هوسا که چهار بار در روز بازپخش می‌شود که منطبق با فرهنگ کشور‌های هوسازبان آفریقایی البته با معیار‌های انقلاب اسلامی در معاونت برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تولید شده در آینده‌ای نه چندان دور همچون پلی محکم و با صلابت برای اتصال فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و از همه مهم‌تر اقتصادی میان ایران و آفریقا عمل خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار