کد خبر: 949335
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۱
نقدی بر نتایج ضعیف استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان
روحیـــــه محافظه‌کارانــه ســـرمربیان و چارچوب‌نشناسی مهاجمان استقلال و پرســپولیس در نتایــج ضعیــف سرخابی‌ها در آسیا تأثیرگذار بوده است.
سعيد احمديان
جوان آنلاین: لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید به کام نمایندگان ایران نیست. دو هفته از آغاز مرحله گروهی گذشته و عملکرد استقلال و پرسپولیس تا اینجای کار ناامیدکننده بوده و تنها ذوب‌آهن است که بهترین نتیجه را در بین تیم‌های ایرانی در آسیا گرفته است. شروع ضعیف تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان در شرایطی است که فصل پیش یک پای فینال آسیا یک تیم ایرانی بود، هرچند که با گذشت دو هفته از لیگ قهرمانان نمی‌توان درباره کارنامه نمایندگان کشورمان قضاوت کرد، اما به نظر می‌رسد با تداوم چنین نتایجی سرخابی‌ها کار سختی برای صعود از گروهشان خواهند داشت.

ذوب بالاتر از سرخابی‌ها
استقلال و پرسپولیس گویا از روی دست هم کپی کرده‌اند. هر کدام با یک شکست و یک مساوی در دو هفته گذشته از لیگ قهرمانان آسیا هوادارانشان را ناامید کرده‌اند. استقلال هفته اول به الدحیل باخت و در هفته دوم هم در تهران برابر العین امارات راهی به پیروزی پیدا نکرد و به تساوی رضایت داد تا شفر تنها با یک امتیاز، شرایط سختی در ادامه کار تیمش در آسیا در پیش داشته باشد. پرسپولیس هم به عنوان نایب‌قهرمان لیگ قهرمانان در فصل جدید دور از انتظار ظاهر شده است. شاگردان برانکو در بازی اول‌شان در تهران برابر پاختاکور ازبکستان به تساوی رسیدند و در بازی دوم هم به السد باختند تا تنها با یک امتیاز برای تکرار موفقیت‌های فصل پیش‌شان کار سختی پیش‌رو داشته باشند.
در این بین ذوب‌آهن تنها تیم موفق کشورمان در لیگ قهرمانان بوده، تیمی که برخلاف استقلال و پرسپولیس کمتر کسی رویشان حساب باز می‌کرد. شاگردان منصوریان، اما از همان ابتدای کار فوق‌العاده آغاز کردند و پس از دو برد در مرحله پلی‌آف راهی مرحله گروهی شدند. مرحله‌ای که موفقیت‌هایشان ادامه پیدا کرد. آن‌ها هر چند در اصفهان در هفته اول برابر الزورای عراق به تساوی رسیدند، اما در هفته دوم النصر عربستان را شکست دادند تا با ۴ امتیاز از دو مسابقه موفق‌ترین نماینده ایران در آسیا تا پایان هفته دوم لیگ قهرمانان باشند.

تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای در لیگ و آسیا
با این شرایط استقلال و پرسپولیس تا پایان هفته دوم نتوانسته‌اند در آسیا انتظارات را برآورده کنند، آن هم تیم‌هایی که در لیگ داخلی جزو تیم‌های بالای جدولی هستند. پرسپولیس صدرنشین لیگ است و استقلال تیم سوم، اما در لیگ قهرمانان قرمز‌ها با یک امتیاز تیم آخر جدول گروه D. هستند و آبی‌ها هم با همان یک امتیاز در قعر جدول گروه C. قرار دارند. ذوب‌آهن که در لیگ ایران وضعیت خوبی ندارد و در رده‌های پایین جدول لیگ برتر قرار گرفته، اما در آسیا با ۴ امتیاز در رده دوم گروه A. لیگ قهرمانان ایستاده است.
شاید در نگاه اول خیلی از نظر‌ها به سمت داوری برگردد، به خصوص که هواداران دو تیم می‌گویند سوت‌های اشتباه در بازی‌های استقلال و پرسپولیس مقابل حریفان‌شان در هفته دوم در نتیجه بازی تأثیرگذار بوده؛ استقلالی‌ها یک پنالتی واضح و آشکار را مقابل السد طلبکار هستند و پرسپولیسی‌ها هم می‌گویند گل السد در شرایط آفساید به ثمر رسیده است.

ضربه از تاکتیک محافظه‌کارانه
اشتباهات داوری هرچند در روند مسابقات می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما دلایل ناکامی سرخابی‌ها در آغاز لیگ قهرمانان را باید در مسائل دیگری نیز جست‌وجو کرد، به خصوص که نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا سال‌هاست که با سوت‌های بحث‌برانگیز و در مواقعی شائبه‌برانگیز درگیر هستند. در چنین شرایطی نمی‌توان همه چیز را به گردن داوران انداخت. تفکرات شفر و برانکو در هفته‌های آغاز لیگ قهرمانان، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در کسب نتایج تأثیرگذار بوده است.
قرمز‌ها در حالی مقابل السد نتیجه را واگذار کردند که برانکو با توجه به قدرت السد، تیمش را با یک ترکیب محافظه‌کارانه راهی میدان کرده بود. این تاکتیک تدافعی سبب شده بود قرمز‌ها روی ضدحمله‌ها برای رسیدن به گل برنامه باز کنند. بازی محافظه‌کارانه پرسپولیسی‌ها هم سبب شد با عقب بازی کردن شاگردان برانکو، السد کار سختی برای زیر فشار گذاشتن این تیم نداشته باشد. تفکرات دفاعی دامن استقلال را هم در لیگ قهرمانان گرفته است. استقلال هرچند در بازی مقابل السد با یک ترکیب هجومی به میدان رفت، اما پس از زدن یک گل، شفر با تعویض منشا و آوردن طارق همام تیمش را دفاعی‌تر کرد تا نتیجه بازی را حفظ کند. العین در شرایطی به گل مساوی رسید که آبی‌ها عقب‌تر بازی می‌کردند. به نظر می‌رسد با چنین شرایطی سرمربیان سرخابی‌ها برای موفقیت در آسیا به کمی شجاعت بیشتر و خارج شدن از پیله تدافعی مقابل حریفانشان احتیاج دارند.
علاوه بر این نمی‌توان نقش مهاجمان و بازیکنان گل‌نزن استقلال و پرسپولیس را در دو هفته اول نادیده گرفت. هم استقلال و هم پرسپولیس در همین بازی آخرشان مقابل العین و السد روی ضدحمله‌ها چندین بار صاحب موقعیت‌های خوب گلزنی شدند، اما بی‌دقتی در زدن ضربات آخر سبب شد موقعیت‌ها هدر برود. مسئله‌ای که می‌طلبد شفر و برانکو تمرینات ویژه‌ای را برای مهاجمانشان در زدن ضربات آخر در نظر بگیرند تا مانند امروز هواداران دو تیم حسرت فرصت‌ها و امتیاز‌های از دست رفته را نخورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار