کد خبر: 949330
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
خلیل‌زاد از توافق طالبان با واشنگتن خبر داد طالبان باز هم برخی مفاد آن را رد کرد
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تأیید کرده است که پنجمین دور گفت‌وگو‌ها میان این کشور و طالبان در قطر، موفقیت آمیز بوده و طرفین با پیش‌نویس خروج نیرو‌های خارجی و مبارزه علیه هراس‌افکنی موافقت کردند. طالبان باز هم توافق برای مذاکره با دولت افغانستان و آتش بس را رد کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از هفت ماه گفت‌وگو بین نمایندگان امریکا و طالبان بر سر صلح و ثبات در افغانستان، گزارش‌هایی که از سوی مقامات حاضر در مذاکرات منتشر شده حاکی از توافقات نسبی بین دو طرف است. پنجمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دیروز پس از ۱۶ روز پایان یافت. به گزارش خبرگزاری جمهور، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان روز چهار شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای رسیدن به توافق صلح باید در مورد چهار موضوع خروج سربازان، تضمین‌های ضد تروریسم، گفت‌وگوی بین‌الافغانی و آتش‌بس به توافق برسیم و اینکه در پنجمین مذاکرات در دوحه در مورد خروج نظامیان و تبدیل نشدن افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم به یک پیش‌نویس رسیدیم». نماینده ویژه امریکا همچنین نوشت: «تدابیر ضد هراس‌افکنی، گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی برای دستیابی به یک توافق سیاسی و آتش‌بس جامع میان طالبان و افغان‌ها به شمول حکومت افغانستان، بعد از نهایی شدن پیش‌نویس موافقتنامه درباره جدول زمانی خروج نیرو‌های خارجی از این کشور، آغاز خواهد شد». خلیل‌زاد همچنین نوشت: «برای مشورت به واشنگتن برخواهم گشت و به زودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد». به گزارش بی‌بی‌سی، گروه طالبان دیروز در بیانیه‌ای یک بار دیگر تأکید کرده که هیچ توافقی برای مذاکره با دولت افغانستان و آتش‌بس صورت نگرفته است. دو هفته پیش هم خلیل‌زاد از توافق طالبان و مقامات امریکایی بر سر خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان خبر داده بود، اما طالبان این ادعا‌ها را تکذیب کرد.
از سوی دیگر، رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پایان پنجمین دور از مذاکره با گروه طالبان، با ابراز رضایت از روند گفت‌وگوها، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «امریکا و طالبان به پیشرفتی قابل‌ملاحظه دست یافته و به این نتیجه رسیده‌اند که صلح مستلزم حصول توافق پیرامون چهار موضوع اصلی شامل مبارزه با تروریسم، خروج نیرو‌های خارجی، مذاکرات افغانی- افغانی و آتش‌بس جامع است». طالبان بار‌ها ورود به روند صلح را به خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان مشروط کرده است، اما این درحالی است که سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بیش از ۴ هزار نیروی جدید به افغانستان اعزام کرد. ترامپ دو ماه پیش در طول گفت‌وگو‌ها با طالبان، در سخنانی گفت که نیمی از نیرو‌های امریکایی را از افغانستان خارج می‌کند، اما مقامات پنتاگون بر این باورند که خروج امریکایی‌ها از افغانستان در برهه زمانی فعلی به صلاح نیست. مقامات نظامی امریکا مدعی هستند که با خروج امریکایی‌ها ناامنی در افغانستان تشدید خواهد شد و گروه‌های تروریستی مانند داعش در این کشور قدرت می‌گیرند.

استقبال کابل
مقامات ارشد افغانستان از نتیجه مذاکرات افغانستان و امریکا در دوحه قطر استقبال کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی گفت: «آمادگی برای صلح به تازگی آغاز نشده و در یک روند دوام‌دار از سوی حکومت دنبال شده است». غنی گفت که «حکومت افغانستان بود که خواهان همکاری جامعه جهانی در پیشبرد روند صلح شد و افغان‌ها صلح دایمی می‌خواهند که مالکیت آن از آن مردم و دولت افغانستان باشد». او گفت که اکنون صلح به یک گفتمان ملی تبدیل شده، از حاشیه به متن آمده و به زودی جرگه بزرگی برای مشورت مردمی در مورد صلح برگزار خواهد شد. همچنین عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان مستقیماً به نتایج نشست دوحه اشاره کرد و گفت که خبر‌هایی مبنی بر تعهد طالبان به عدم حمایت از تروریسم و مقابله با گروه‌های تروریستی منتشر شده است. عبدالله گفت: «اگر این واقعیت داشته باشد که امیدواریم این گونه باشد یک قسمت مشکل افغانستان حل می‌شود، زیرا گروه‌های تروریستی در افغانستان بین خود تعامل ایجاد کردند و در زمینه‌ای که طالبان ایجاد کرده به جنگ دامن می‌زنند، اهداف کشور‌های خود را دنبال می‌کنند و برای کشور‌های منطقه نیز نگرانی ایجاد کردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار